Lagbygget 23/24

Ingen vill köpa Tedenby, det kontraktet är ett av SHLs värsta. Det enda man kan göra är som Frölunda gjorde med Johan Sundström och köpa ut honom, men det kommer HV aldrig att göra.

2 gillningar

Jag tror inte Frölunda köpte ut Sundström utan han gick kontraktstiden ut och lallade runt, men jag kan ha fel.

Så var det. Men det är ju också en form av utköp. På avbetalning.

HV kan ju i praktiken göra samma med Tedenby. Det är inte HV som betalar lönen, för det gör en storsponsor. Så man kan ju helt enkelt ställa honom utanför truppen.

Frågan är dock vad det skulle få för effekt, både på Tedenby, truppen i övrigt och inte minst sponsorn.

Den sponsorn lär ju aldrig hjälpa Hv på samma sätt med en spelares lön igen dock, dom lär ju ångra det där bittert. Tråkigt men sant

Håller med dig, har för mig att han fick anbud men valde precis som du säger att lalla runt.

Riley sheen fick foten av rögle idag. Tror ni hv är där och visar intresse?

klar för NL

Den sponsorn sitter även i HVS styrelse. Kan bli knepigt…

Vi ska nog inte räkna med att vi lyckas bli av med Tedenby. Kan inte se någon ens fundera på att ta in honom.

Tyvärr är en degradering det enda som skulle innebära att vi blir av med honom då alla kontrakt då rivs. Då behåller jag hellre Tedenby än hamnar i Allsvenskan.

Jobbig sits med Tedenby och hans sponsrade kontrakt om de även är med i styrelsen.
Risk för “jäv” och det känns ju inte bra. På något sätt fortsätter hela svågerpolitiken på det här sättet om de är med i styrelsen och har inflytande. Samtidigt kan man förstå HVs situation och tacksamhet över ett sponsrat kontrakt, tror de flesta kanske förväntade sig en lite bättre Tedenby än det vi har sett. Nu är det ju dock minst sagt en prekär situation.

Jag förstår inte riktigt varför vi “sitter i skiten” med Tedenby och hans kontrakt? Om han får spela i 3e eller 4e kedjan så tycker jag han tillför både energi och hårt jobb. Han gör inte mål som man hade hoppats på eller krävt av en spelare med den lönen. Men lönen betalar ju inte HV om jag förstått det rätt? då är det ju bara att använda honom på rätt sätt och tacka och ta emot att sponsorn betalar?

4 gillningar

Känns som det blivit lite av en forumsanning att det är en sponsor som står för 100% av Tedenbys lön. Visst, det var med något företags logga på Tedenbys presentation, kommer inte ihåg vilket nu. Har dock väldigt svårt att se att dom skulle stå för hela lönen kontraktstiden ut. Är en väldans massa miljoner. Dom behöver väl förmodligen bara betala 5% för att få en ”Värvningen presenteras av”

Axelent och EAB är sponsorerna enligt Jnytt och HV71.se. Men det står inte hur mycket de sponsrar med. Det hade varit intressant att veta.

1 gillning

Jag tror det är betydligt större än 5%. Axelent är ju det företag som gjort den här värvningen möjlig för HV.

Undrar hur dom ser på situationen egentligen? Ett 4 års kontrakt… :face_with_peeking_eye:

Fast de är de väl även på AP kontrakt isåfall.

Som någon annan skrev så är det ju ändå pengar som företaget kunde sponsrat på någon annan spelare hos rätt tidpunkt. Det är ju pengar oavsett… som det nu inte skulle va nån från just Värnamo kanske :thinking:

1 gillning

Någonstans har det ju brunnit när man tagit in sponsorer för att kunna ta hem Teden. Ser att vissa tycker att hans kontrakt spelar mindre roll eftersom sponsorer gått in. Men som andra också påpekat. Vi hade kunnat använda de sponsorpengarna betydligt klokare. Så. Till syvende och sist så faller det återigen på Nubben. Det är hans ansvar att använda pengarna klokt, både klubbens egna och sponsorers. För jag har svårt att tro att någon satte en pistol mot Nubbens tinning och tvingade honom till den här lösningen.

3 gillningar

Kanske ingen som tvingade Nubben, men tänk vilket liv det blivit om han inte tagit hem honom och Teden gått till t.ex. Växjö. Och gjort succé :grin: Nu har vi facit och det är alltid lätt att vara efterklok. Bara gratulera Teden ich beklaga HV.

1 gillning

Jag har inget emot att vi tog hem Tedenfart. Helt självklart att vi skall ha hem en sådan gubbe till oss.
Men, och detta anknyter till tråden “Lagbygget”, när man gör det skall man se till att lagbygget passar karln. Det är en unik spelare vi pratar om, både på isen men även i HVfans hjärta och hjärna. Då får man fan se till att ge killen den omgivning där han kan göra mest nytta. Detta är imho i en riktigt stark tredjekedja med spelare som passar honom och kan överaska.

Nu gjorde man inte det och då tycker jag det är fel att peka på andra faktorer i vart det felar. Det är inte sponsorernas fel. Det är inte Tedenfarts fel. Det är först och främst Kents fel, men kanske även Montens fel, ty de två måste väl varit de som mest kuckilurat ihop dagens debacel-trupp?

Och jag kan inte komma på en sämre duo att förvalta ett kulturarv som Tedenfart.

VSB.