Men Ortio och Brattström kan lastas för alla tavlor. ![]()
Ofattbart dålig fingerkänsla att inte låta Dichow få stå för länge sedan. Jag trodde det var helt självklart att man skulle ge Dichow chansen direkt man värvade honom och samtidigt avlasta en underpresterande Ortio.
Istället bara stoppar man huvudet i sanden och kör rakt in i bergväggen med Ortio. Det krävdes tydligen att Ortio skulle sumpa en match första 4 minuterna för att Lindbom skulle få huvudet ur arslet.
Diskussionen om vad som är hönan och ägget i försvarsspelet kontra målvaktsspelet är svår, för det hänger ju ihop precis som…… eh… ja - hönan och ägget!
Men ur mitt perspektiv så hade HV kunnat spela mer avslappnat, tagit fler poäng och legat högre upp i tabellen med en bättre, och framförallt stabilare, målvakt än Ortio. Han har en hög högstanivå, men alldeles för låg lägstanivå och tyvärr blandar han och ger alldeles för mycket både mellan, men också under matcherna. Detta skapar inte trygghet alls. Lägg ett svajigt försvarsspel på det så hamnar du på plats 13 i tabellen. Logiskt således.
Min tes är att en bra målvakt kan kompensera för ett svajigt försvarsspel på ett mycket effektivare sätt, än vad ett stabilt försvarsspel kan kompensera för en målvakt som har svårt att rädda ens en badboll.
Jag håller helt med. Det är bara kolla på hur bra Högberg faktiskt varit de senaste säsongerna utan att LHC spelat något vidare försvarsspel. I år är LHC stabila och hjälper sin målvakt, det har gjort att Högberg gått från en toppmålvakt till den bästa.
Så förmodligen var Ortios peak i slutet av förra säsongen en kombination av en bra defensiv och att han spelade sin bästa hockey någonsin. Man hamnar inte på 95% annars.
Jajamensan. Jag har sagt det flera gånger tidigare att med Högberg i kassen så hade HV varit på säker mark.
Helt rätt. Förra året kunde Johans defensiv samt Ortios höga nivå rädda det som återstod av säsongen. I år har vi bytt tränare, anammat Lindbom hockey och ändå så har vi mest insläppta mål i ligan, brutalt dåligt. Det finns tid att reparera detta, men då måste dansken få stå resterande av säsongen.
Anledningen till att LHC ligger där dom ligger!
Fast lhc har varit de laget som släpper till mest farliga målchanser mot sig i hela ligan så vetifan om försvaret hjälpt han så mycke.
Dishow har varit sjuk så det har inte gått att ställa honom i mål “för länge sedan”. Och även om han varit med i lagupptagningen två matcher innan så är det inte helt konstigt om han inte kännt sig helt 100% tillbaka i energi. Dichow borde ha stått mot ZAIK för nu verkar Ortio metalt slutkörd av alla matcher, men det är inte självklart att det hade varit en bra idé innan dess — dessutom vann vi ju matcherna med Ortio trots en och annan tavla.
Förresten, är det inte snarare Gistedt som föreslår vilken målvakt som han bedömer bäst att ställa i mål? (Hade jag varit huvudtränare hade jag lyssnat väldigt mycket på målvaktstränaren som arbetat när målvakterna och har ständig dialog med dem.)
För mig är det ganska logiskt? En bra målvakt gör en backsida/defensiv bättre, en bra backsida/defensiv gör en målvakt bättre. Båda måste vara bra och släpper man in så mycket mål som vi gör, då är min slutsats att varken målvakt eller backsida kan vara överdrivet bra.
Sen tror jag att Ortio är bättre än vad statistiken visar, problemet är en katastrofal defensiv i kombination med att han får stå alldeles för mycket, Låt Dichov på riktigt få utmana nu så att Ortio får vila och även får känna lite konkurrens.
Tyckte det märktes tydligt igår att det vart ett helt annat lugn med Dichow i mål. Ortio kan göra spektakulära tv-räddningar i kombination med ett gäng tavlor. Defensiven i hv är inte sämre än LHC:s. Den stora skillnaden är målvaktsspelet. Med Högberg i hv:s mål hade vi varit på säker mark. Ortio har ju den sämsta räddningsprocenten av alla förstamålvakter i SHL.
Nu bara måste Dichow få en ordentlig chans. Allt annat är vansinne.
Vad jag kunde se öppen gata mot HVs mål första perioden. Så visst det var svagt målvaktsspel men det var även ett otroligt naivt spel av forwards där tre hamnade bakom saiks mål samtidigt som man tappade pucken. Och det hände om och om igen. Även med Högberg i kassen hade det kunnat vara nått mål bakåt där.
Så är ju som ni skriver en kombination. Vet inte om taktiken var att man skulle forchecka som galningar men det var ju perfekt för ZAIK som enkelt kunde vända spelet.
En lektion i hur man inte spelar borta mot ZAIK.
Även om Ortio har en hög högsta nivå så är han så otroligt ojämn i samma match, och kan göra en tavla eller två direkt efter gjort en otrolig räddning. Det är synd och hade varit bättre om han kunde åtminstone vara kall/het olika matcher. Det är inte många matcher som han stulit en match åt oss på egen hand som bra målvakter gör, för som sagt, en monsterräddning följs ofta upp med en tavla. Nu är det dags att se vad Dichow går för ett tag. Vi måste börja jobba på en ny streak igen och utnyttja att många andra lag i närheten av oss är i dålig form.
Första målet föregicks av en lång passning rakt igenom slottet till en helt omarkerad spelare.
Det blev en ”One timer” och Ortio är inte tät under förflyttning. Visst Ortios fel men den passningen får inte gå fram. Gör den det skall det finnas ett täck mellan skytten och målet. Visst, fri sikt kan man ju säga. Men vi vet väl att Ortio inte är tät i förflyttning?
Vid andra målet får spelaren stå och dricka en kopp kaffe medans han funderar på var han skall skjuta. Sedan gör han ett dåligt skott som Ortio tappar in.
Tredje målet är Ortios till 100%.
Jag tror personligen att Ortios stora problem är ”tätheten”. Han är däremot grym (i sina bästa stunder) när någon försöker gå/skjutarunt honom.
Sedan tror jag att man framöver oftare skall byta målvakt om det är många matcher på kort tid.
Kanske hade Ortio klarat sig bättre igår om han vilat en match förra veckan.
Alla tre var helt Ortios mål. Och klarar man inte att stå en match/vecka vilket typ varit fallet Senaste tiden håller man inte för SHL…
Dessutom var första målet en felträff. Andreas Johnsson försöker gräva sig under pucken för att få upp den i taket, både klubba och kropp skriker högt skott. Ortio reser sig för att täcka högt. Skottet blir en felträff där pucken far längs isen och under ett beskydd som lyft från isen när Ortio tryckte upp sig mot ribban. Det målet är definitivt inte Ortios. Däremot de andra två.
Intressanta tankar från Sanny. Den gemensamma nämnaren för bottenlagen är det omoderna lagbygget. Att man avstått från att bygga en bred trupp. Den eventuella framgången hänger också på att ett få antal stjärnspelare levererar. Man går in i en säsong där alla platser inte är fyllda med tanke på att spetsa/fylla på senare. Vilket är lättare sagt än gjort numera.
Men man får ju vad man förtjänar när man väljer en omodern sportchef som nådde sin peak för 15-17 år sedan.
Och vilken peak det var!
Vi behöver stärka upp de svaga lagdelarna med mer spets nu när vi saknar så många spelare AP och Nättinen behöver ersättas.
Lyrenäs - Shore - NY
Ny - Fisken - Borgström
Lenc - Önerud - Brännström
Tedenby - Lindbäck - Träff
Släpp Tikka, han är den största besvikelsen.
Lindbäck är egentligen också för dålig han gör inte sina 15 poäng som behöver göras i en fjärdelina.
Ja behovet av att värva är verkligen skriande. En eller två klasslirare in nu hade kunnat göra stor skillnad.
Problemet är att marknaden är död.
Problem nummer två är att resten av SHL också vill förstärka.
Problem nummer tre är att vi har Nubbinubb på kontoret.
