Lagbygget 23/24

Hade HV legat längre upp i tabellen på säker mark hade tränarna vågat ge fler juniorer chansen.

6 gillningar

Inte direkt svårt att hitta någon Djurgårdens tre supertalanger. Dragningskraften bygger väl mer på hur laget presterar än något annat. Klart man ska välja Växjö om man vill utvecklas och spela slutspel. Dessutom hade vi idioten Montén som PETADE Östlund från JVM på efterblivna grunder. Fingertoppskänsla av Nubben att plocka in den tränaren…

Mølgaard och Fransson är två utmärkta spelare, om Träff och Pettersson fick fler chanser skulle vi veta mer om dem men att prestera i SHL som junior innebär i princip att du kommer bli NHL-spelare.
I princip är det bara spelare draftade i 1-2 rundan som tidigt spelar i SHL.

2 gillningar

Vid närmare eftertanke så kanske man skulle bryta med Tilka, Lindbäck och Hansson och köra en ren juniorkedja i fjärde dom lär ju inte va mycket sämre.

Träff - Reber - Pettersson

Om du kan se det såhär tidigt bör du nog bli NHL-scout eller medium.
Provocerande att döma ut någons SHL karriär innan den ens fyllt 21. Utveckling är inte linjär.

1 gillning

Nä det är sant, men tittar man på framgångsrika juniorforwards så har de som blivit riktigt bra gjort mer än 1 poäng/ match i j20… Anton Bengtsson och Strandberg är väl undantaget. Men på Bengtsson och Strandberg syntes det att det fanns nånting när de spelade matcher. Även Brännström och Heikinnen till exempel syntes det att det finns nån form av spets i dem. Det ser jag inte i Träff eller Pettersson, de är släta liksom. Men man vet aldrig de kanske får en jävla utveckling. Som jag sa ovan skicka HH Lindbäck och Tikka och kör en ren jyniorkedja. De lär inte göra det sämre. Är egentligen för att man ska ha fjärdekedjan ledig för att utbilda juniorer. Fattar inte varför nubben tog in tikka eller Hansson till en fjärdelina där junisar kan göra samma jobb mycket billigare. Btw senast Hv fick fram en forward som var NHL-mässig är mer än 10 år sen. Jesper Fast senast om jag minns rätt. I Frölunda ploppar det fram 1 ny varje år.

Svårt att bedöma talanger, men jag håller Noah Östlund för bland det bättre jag sett på länge - gillar såna lirare som även gör andra bättre - lite som Dahlén i Timrå .

När det gäller juniorer känner jag att på senare år vid de tillfällen då HV haft skadeproblem har man ibland hellre spelat på tre kedjor på slutet med tröttkörda ordinarie spelare istället för att fortsätta rulla på flera med pigga & hungriga spelare.

1 gillning

Hansson stärkte väl verkligen sina aktier igår, inte spelat på en säsong och var otroligt bra igår. Han vill jag verkligen inte släppa :blush:

6 gillningar

Var inne på 2 baklängesmål, enda gången jag la märke till honom var när han jagade ikapp en spelare och passade bakåt in mot mål och skapade därmed en halvchans. Annars lade jag inte märke till honom.

Spännande diskussion om juniorer.

Min bror spelade hockeyskolan - j20 superelit i hv. Nu i annan klubb.
ALLA han spelade med förutom bröderna Brännström , moverare och Lias spelar div 1 eller lägre nu.

Känns som drivet , viljan dör ut hos många. Säkert inte endast i hv de är såhär…

1 gillning

Jag satt i hallen och följde Hansson matchen igenom, tycker han var grym.

6 gillningar

Håller med. Såg till och med snabb ut, bidrog även med god energi i båset såg man!

1 gillning

Att bygga ett lag för en hel säsong har blivit väldigt mycket svårare.
KHL är bannat, med all rätt, så inga spelare kan plockas därifrån.
Finska ligan är för dålig överlag, så att hitta en spelare som kan göra skillnad där verkar vara riktigt svårt.
Schweiz släpper inte spelare på samma sätt som tidigare och får ha fler importer.
AHL har höjt lönerna vilket gör att det är mindre attraktivt att åka till andra ligor. Stanna och slåss för en eventuell plats i NHL är ju en rätt bra morot det med.
Vad har vi mer för ligor som kan vara intressanta? Inga.

Att ha en bred trupp tidigt verkar bli hur viktigt som helst kommande år. Dessutom behöver spetsen finnas där, för den verkar omöjlig att plocka in senare om man inte har en jävla tur. Den trend som Växjö startade med att bygga ett habilt lag från början och sedan krydda med mer spets inför slutspel känns förbi. De flesta lagen i SHL vill värva nu, men det finns inget att plocka in. Man sitter med det man har. Eller så byter man mellan klubbarna. Men med tanke på att ett lag i SHL kommer att degraderas, verkar det ha blivit svårare också. Ingen vill förstärka någon annan som kan riskera att ditt lag åker ur. Jag tycker rädslan för att åka ur har blivit enormt mycket större sedan kvalsystemet gjordes om. Det är panik på så många håll och det finns inget att plocka in som kan göra det bättre. Dessutom har några lag ingen ekonomi att påverka under säsong heller. Alla lag i botten får trolla med knäna och hoppas på det bästa.

Att satsa på juniorer är billigt och spännande. Men det kommer också med risker. Att spelarna inte är redo för SHL, att dom drar på JVM och är borta under en viktig period samt att man kanske inte har fler av bra kvalitét att plocka in vid skador.
Våra juniorer har varit otroligt viktiga att få in när skadorna väl började komma. Utan dem hade vi varit som Malmö igår och fått köra på 3 femmor hela matchen. Jag vill satsa på juniorerna också, men det är en fin balansgång att göra det på rätt sätt. Det ställer stora krav på att juniorverksamheten håller absolut högsta klass. Sen är det inte lätt att satsa på juniorer när A-laget går skit. När HV satsade på AP, Ullström, Önerud och Teden var man bland de bästa i ligan. Då är det inte samma press på att göra allt rätt eller att våga misslyckas med något. Misslyckas någon idag innebär det kanske 3 uteblivna poäng och degradering till HA i förlängningen, vem fan vågar testa att utveckla sitt spel då?

Vad vill jag ha sagt egentligen? Ja, att det krävs ett bra lag från start, med bredd, spets och djup. Har du inte det är det stor risk att du inte kan göra något åt det även om du vill och har råd.

7 gillningar

Tror inte alls på en juniorkedja. Det tillhör det förgångna. Däremot är jag för att ge unga spelare chansen, men då i en omgivning av seniorer alternativt i en lägre liga. Träff och Pettersson har fortsatt en resa att göra… se på Fisken, Fransson eller Sjöholm. Tid krävs, men det kan vara värt väntan.

För övrigt så tror jag på Stakkestad. Han har fått mycket kritik. Många gånger med rätta, men enligt mig har han alla ingredienser för att bli en riktigt bra SHL-spelare… han behöver bara lite tid, men han har skillsen, griten och spelförståelsen. Hans frånvaro från hockey iom skadan samt hans bristande erfarenhet på denna nivån hämmar honom.

Och jag vet att folk kommer påpeka att han varit vilsen i egen zon men jag vidhåller att det vore ett misstag att inte låta honom fortsätta utvecklas i HV71.

2 gillningar

Jag tror också vi ska ha is i magen med Stakkestad. Frågan är om en utlåning till allsvenskan likt Sjöholm och Fransson hade gjort honom gott? Låta Samuelsson få igång honom i Nybro några veckor kanske.

4 gillningar

Jag tror en utlåning kan vara bra för att han ska få utveckla fler delar av sitt spel. Inte bra att spela mot för svårt motstånd och lite istid om offensiven ska utvecklas.

Både Sjöholm och Fransson kommer från egna juniorlaget, så för dem var det ett naturligt steg att bli utlånade.

Stakkestad är lite äldre och har redan spelat några säsonger i HA så för honom är det nog det bästa att få utvecklas i HV. Tycker han är på rätt väg, så får han bara vara hel, kan det bli bra.

2 gillningar

Man glömmer ibland att vi har fått fram bra juniorer som bidrar.

Andrae, Sjöholm, Fransson och Landén är väl inte fy skam och Fisken håller ju på att bli riktigt bra.
Träff och Pettersson gör inte skillnad ännu tycker allsvenskan låter bra för utveckling.

2 gillningar

Exakt, de måste ju få förtroende och istid för att kunna utvecklas. Fransson i Nybro fick massor med istid och fick förtroende att spela både BP och PP. Klart som korvspad att man utvecklas som spelare då. Nu är han ju ruggigt bra i HV också.
Jag tror stenhårt på Träff (i synnerhet) och Pettersson men då måste de ju få istid och inte bli bänkade i 3e. Eller inte vara med alls.
Jag ser hellre en junior på isen än Tikka iaf.

Att Fisken är grymt bra det har jag sagt länge :wink:
Och det det finns fortfarande en stor uppsida där, tror jag.

1 gillning

Lite därav jag skulle vilja se statistik.
(Men är för kass/lat för att fixa själv)