Lagbygget 23/24

Efter denna helvetessäsong är kommer jag nästa år vara mycket nöjd om vi med god marginal undviker plats 13 och 14 med 15 omgångar kvar.

Ska under kommande 5 år aldrig klaga över eventuella uttåg ur kvartfinal.

5 gillningar

Challe blir inte kvar enligt nån plusartikel på AB.

"Under säsongen har många spelare bytts ut och ursprungliga tränarstaben Tommy Samuelsson, Fredrik Stillman och Johan Åkerman ersattes med trion Johan Lindbom, Per Gustafsson och Challe Berglund.

Johan Lindbom återgår till klubbdirektörsjobbet och Challe Berglund kommer inte att bli kvar.

Enligt Kent ”Nubben” Norberg är ny huvudcoach en liten bit bort men närmare nu när det är klart att det blir spel i SHL."

2 gillningar

Såg någonstans att vi var intresserade av Adam Ollas- Matsson. Adam lyfter en monsterlön i Malmö och så bra som den lönen han har där är han absolut inte. Ska vi betala honom den lönen så nej tack. För en mer human lön så vore det dock intressant.

Men vi sitter på flertalet dyra kontrakt som klubben verkligen behöver lösa.

Äntligen kan man börja fundera på truppen kommande säsong.
Nu har man god tid på sig och kan lägga pusslet tidigt. Viktigast av allt är en coach som har den moderna hockeyn i sig.
Sen vill jag se backar med fart och som är bra åt båda hållen. Ta efter Växjö och gör rätt redan från början denna gång.
Ska enligt AB vara många spelare klara.

2 gillningar

Någon som har en sammanställning över kontraktslängd på vår nuvarande trupp?

Joni Ortio, målvakt, 23/24

Emil Andrae, back, 23/24

Victor Sjöholm, back, 24/25

Oliwer Kaski, back, 23/24

Joey LaLeggia, back, 24/25

Eric Martinsson, back, 24/25

Filip Westerlund, back, 23/24

Herman Hansson, forward, 24/25

Radan Lenc, forward, 23/24

Oscar Fisker Mølgaard, forward, 24/25

Joonas Nättinen, forward, 23/24

André Petersson, forward, 24/25

Måns Lindbäck, forward, 24/25

Mattias Tedenby, forward, 25/26

Saxat från halvtidsanalysen i expressen i januari. Så har lagt till några i efterhand

4 gillningar

Nubben säger i Expressen att man kommer bryta med en del spelare.

1 gillning

Kanske kontroversiellt men tycker man ska förlänga med Meiele. Kan spela i en andralina med Lias och Teden typ. Sen AP - Routsaoulainen(?) - Brännan i en första

1 gillning

Tycker också vi kan behålla Miele. Däremot ska Teden inte spela i en andrakedja. Han ska ner i hierarkin.

2 gillningar

Är det tänkt att Ruotsalainen ska centra eller gå vinge?
Om han är tänkt som vinge bör man kunna behålla Shore, som jag tycker gjort ett bra arbete , utan att för den skull glänsa. Isf Lias som förstacenter och Shore som andra.

Kvar: Big Sam

Bort: Miele, Nättinen, Bödker, Martinsson, Vesel, Matson, Billins och även Shore men är mer tveksam där.

2 gillningar

Instämmer helt. Trots att Miele gjort det bra på sistone ser jag hellre någon ny på hans plats. Brännström?

Petersson -Routsalainen - Brännström
X- Andersson - Miele
Nättinen - Vigneault - Teden
Lenc - Stakkestad - Hansson
Lindbäck - Lildansk

Pilut - LaLeggia
Kaski - Sjöholm
Andrea - X
Martinsson

Tycker Nättinen gjort bra på sisståne. Har def. potential

Martinsson?

1 gillning

Blir dyrt att bryta. Bättre att behålla

Routsalainen är mer vinge än center. Han spelade en del center i Buffalo längre ner i hierarkin. Men ska man få fram hans fina offensiv är det nog på en kant.

Han kanske är sugen på Schweiz?

Dock tror jag han är extremt revanschsugen efter denna plattsäsongen och kommer göra det betydligt mycket bättre nästa säsong om han blir kvar. Tror han kan överraska och bli en av våra bättre backar nästa år, faktiskt.

Tror för allas del att Martinsson ska gå till annan klubb. Han har nog mentalt en spärr nu med HV och han skulle nog må bra av miljöombyte. Här skulle det nog faktiskt vara mest lönsamt att HV t.o.m betalar en del av lönen om ingen vill ta över hans kontrakt.

OM (gud förbjude) det skulle gå tungt nästa höst igen och han är kvar… Då blir det många hjärnspöken på alla

1 gillning

Vet ju inte hur HV tänker om Ruotsalainen, om han nu kommer, men i Kloten har han uteslutande spelat som vänsterforward.

Vad jag hört från en väldigt bra källa, är 5 spelare av landslagsklass klara. 4 helt klara och en muntligt så det blir spännade att följa årets silly.

9 gillningar

Wow, spännande.
Antar att Brännström är en av dessa. Vem kan vi ha mer? Ruotsalainen? Fler finnar? :heart_eyes: