Lagbygget 23/24

Tränareteamet måste ju ha olika egenskaper.

• “Tänkande August”, en som kan coacha

• En som driver på

• “En som är lite rolig” , kan få folk att må bra

• En som är en ledare, en som alla vill följa.

• Alla måste vara goda pedagoger och kunna förmedla sin kunskap.

Detta är bara exempel på egenskaper som teamet bör besitta, är väl inte helt övertygad att den trio det ryktas om har dessa egenskaper. :thinking:

Oavsett roll får man inte ”slarva bort” JD om han själv vill fortsätta inom hockeyn.

Om man tror Monten klarar att hålla ihop det med PG och JD så är det väl bara att köra!

1 gillning

Vilken eller vilka av punkterna tycker du att denna trion brister på?

Nu känner jag ju inte tränarstaben men spontant är det väl ”En som är lite rolig” som det faller på i så fall. Både Davidsson och Montén känns ju lite lättsamma men kanske inga lustigkurrar.

Visst det är viktigt att man har kul på jobbet men vet inte om det är självklart att framgångsrika klubbar har en lustigkurre i just ledarstaben?

I så fall ska vi ta in Liket istället! :wink:

Jag skulle sägas att det är viktigt att ha en lustigkurre i gruppen. Men jag tycker nödvändigtvis att lustigkurren ska vara chef. På mitt jobb är lustigkurren chef och det är väldigt frustrerade för de oss som tycker om struktur och har höga ambitioner.

3 gillningar

Grejen är väl den att om det slår fel iår igen tappar vi inte bara tron på tränare och kan köra en “bytte bytt”… Smällen blir otroligt stor mot både PG och JD och med det även mot deras legacy. Inte alls lika enkelt att bara skicka dessa gubbar ifall problem uppstår utan konsekvens.

Självklart klassas dessa herrar som adel inom hockeyvärlden och sitter på oehörd kompetens. MEN jag hade nog väntat lite och sett HV stabiliseras i tabellen innan vi tar in “Old Timers” i båset. Risken blir för stor att det bränner till rejält i HV-hjärtat annars… och vi har 3e gradens brännskador sedan tidigare som knappt hinner läka.

Hoppas även att detta inte är ren “fanservice” utan att JD faktiskt är intresserad av att ligga ute alla milen och nätterna för att fila på PP etc… att det finns ett långsiktigt tänk. Ser inte riktigt hur Montén ska rodda mellan dessa bjässar till HV-ikoner… Man har ju hört att viljan att vinna finns framförallt i JD.

3 gillningar

Om det inte funkar så är det väll Monten som får bära hundhuvudet som huvudansvarig och utbytbar.

1 gillning

För mig… Jag vill inte ha in Snöret i lagledningen.

Detta baserar jag på att han inte känns som ledartypen och att det redan är så våldsamt oerfaret bland våra ledare. Montén för mig är en tokchansning och jag ser gärna ett erfaret namn vid hans sida som kan stötta honom på ett bra sätt.

1 gillning

Precis så jag menar. Helt klart behövs det ”lustigkurrar” i gruppen men inte nödvändigtvis i ledarstaben.

Visst känns det tryggare med till exempel Helmersson då han har viss rutin. Men jag tror inte det blir Helmersson. Då hade han redan varit presenterad för det finns inte något att vänta på där. Holmström kanske, det vore ändå helt ok.

Davidsson är jag ganska osäker på, framförallt för att jag inte vet hur han är som analytiker. Som ledare har han ju visat om och om igen att han är briljant. Men det är stor skillnad att leda på isen och i båset, för där krävs också en analytisk och taktisk sida.

Men jag tror det kommer bli helt ok vem de än tar. Som många är inne på är det Montén som är det riktigt osäkra kortet även om han gjort det helt ok med U-20. Men Montén har visat att han kan sätta ett system som gruppen köper under en kort tid. Förhoppningsvis kan Pelle G och den tredje tränaren vara mer aktiv under matcherna.

1 gillning

Skulle det nu bli Montén, Gustafsson och Davidsson kan jag tycka det känns som en rätt lätt väg ut för Nubben.

Nubben togs in för sin erfarenhet och kontaktnät. När han nu får chans att sätta sin tränartrio, trion som ska göra oss till ett topplag tar han in Montén (som han åkt ur Timrå med), samt två tränare vars tröja hänger i taket.

Lågt hängande frukter i samtliga fall som inte direkt känns som någon nystart.

Snarare får jag lite Brynäsvibbar där man letar i gamla lådor uppe på vinden när man ska ta fram tränare.

Säger det igen. Jag hade hellre sett en HA-coach som Helmersson som huvudtränare än Montén. Gissningsvis mer uppsida och lite mer nytänk.

Sen den här frågan man alltid får när man har synpunkter (vem skulle du välja? Det finns ju inga andra namn!). Ja, det är inte min uppgift, det är Nubbens. Och jag kan tycka det är lite slappt och fantasilöst om det enda Nubben lyckas vaska fram (med sitt eeeenorma kontaktnät) är denna trio. Dessutom en rejäl chansning med höga risker, vilket flera skribenter ovan påpekar.

9 gillningar

Det är ju det som är lite av Nubbens problem. Han försöker inte utvidga sitt kontaktnät utan gillar att gå på namn han har jobbat med tidigare. Alla Timrås värvningar av kvalité under hans sista år var gamla TIK spelare. Han plockade Challe, Westerlund och Laleggia till HV och nu Montén.

Det finns små fördelar med detta, han vet vad han får rent personlighetsmässigt. Men jag skulle säga att nackdelarna är större, jag ställer för mig förnärvarande ytterst frågande till HVs scoutingverksamhet. Detta är något som man kan spara så förbannat mycket pengar på. Man slipper spelare som Stoa etc vilket alltid blir dyra affärer. Sen slipper man köpa upp allt med kvalité mid-season vilket kostar en massa pengar.

Nubben känns inte som någon som åker land och rike runt för att scouta, Sundh kan förhoppningsvis göra det i framtiden men ingen kan begära av honom att göra detta just nu. Så i realiteten så är man 1-2 gubbar kort i den sportsliga verksamheten. Det gör att man får rekryteringar som är som du säger “low hanging fruits”, som inte är dåliga på något sätt. Men kanske inte det som behövs för att lyfta laget till nya nivåer heller.

4 gillningar

Jämför med Oskarshamn som hittade Suomela och nu har de väl fått kritat med Jasek som ligger nummer 2 i Liiga-slutspelet vad gäller poäng (och som spelat med Smejkal som är i Oskarshamn nu och som också gjorde succe i år )
https://hockeysverige.se/2023/03/19/froberg-bekraftar-intresse-for-lukas-jasek

Oskarshamn utklassar tyvärr HV vad gäller scoutingen - det är verkligen en ödesfråga att man måste bli bättre på det. Scouter/analytiker och folk som är bra på att se och bedöma talang etc.

Nästa säsong fär man väl hoppas att man lyckas klämma sig förbi Linköping , Malmö och liknande lag .

4 gillningar

Samtidigt var ju inte Hult så framgångsrik med spelare utifrån heller. Sweatt, Thuresson och Juuso Ikonen var ju inga superstjärnor direkt. Håller med dig om nackdelarna, men samtidigt tycker jag det är svårt att säga vad som är rätt och fel(förutom att Fröberg i Oskarshamn är ett geni).

Jag har sett en hel del Pelicans matcher i år. Jašek är enormt duktig. Ibland kan han docka falla ifrån matcherna. Men jag tror definitivt att det kan bli succé för honom. Speciellt då han redan har Smejkal i OIK. Synd att inte HV var där och högg. Hade varit en perfekt andra center.

1 gillning

Fast vi behöver inte fler andracentrar. Får vi behålla Shore är han andrecenter.
En riktig förstecenter står högst på önskelistan och utan en vass sådan lär vi vada runt i bottenträsket nästa säsong igen.

3 gillningar

Helt klart, och detta bör ju Kenta vara medveten om. Hoppas verkligen han kör in i kaklet för en klasscenter! Får hoppas han får lite feeling i veckan och säkrar en ny center och tänker ”Just idag är jag stark”

2 gillningar

Behövs en tydliga 1a lina iår.

1 gillning

Ge oss Lias, så har vi en sådan! Hoppas på något riktigt gott i veckan!

1 gillning

Nu vet vi ju de facto inte om det verkligen blir Davidsson som blir den tredje coachen. Bara att han är med i diskussionen. Men skulle det bli så håller jag med om att det är ”lite slappt och fantasilöst” och en chansning. Just nu känns Pelle G som det mest säkra kortet.

Det enda vi kan vara helt säkra på är att oavsett tränare hade vi på forumet hittat saker att gnälla på. Det ska vara nytänk, rutinerat, inte för gammalt, modern hockey m.m. Ekvationen är svår att få ihop.

Montén är inte inte lastgammal, har rutin från seniorhockey, rutin från juniorhockey men inte levererat tillräckligt, tycker de flesta av oss, för att vi skulle önskat oss honom som coach. Jag vet inte vilken hockey han förespråkar idag. Men för föreningen HV kan det säkert bli en del nytänk med honom vid rodret.

Vad vill jag ha sagt? Scoutingen av tränare är oerhört viktig. Nubben tror att Montén är bästa tillgängliga valet för att ta nästa steg, baserat på sin scouting och telefonlista. Om så inte bli fallet är det Nubben out som gäller.