Lagbygget 23/24

Nu va ju dock Berglund riktigt bra!

1 gillning

Men frågan blir då vad alternativen och kostnaden är.
Och finns det rimlig tro på ytterligare steg i utvecklingen? Är ju ingen ungdom men han är ju inte lastgammal heller.
Är det fys eller teknik som håller tillbaks skridskoåkningen? Han är väl i den åldern då fys är lättare att åtgärda än teknik…

Är Julius Honka helt klar för Örebro eller? Annars skulle jag gärna se honom i HV nästa säsong.

Korrekt analys. Shore kvar ifall vi inte får in två nya toppcentrar.

När det gäller Foppa så var avslutningen svag - men ibland kan det ju bero på skador, småskador etc.

Om man såg till början av säsongen så var han ju den enda som gjorde mål.

Nu vet jag inte om han hade skador eller ej, finns säkert de som har inside information.

Men IBLAND kan det vara så att man dömer enbart efter det som hänt senast och det är inte alltid representativt.

Sen är allt naturligtvis en kostnadsfråga också.

Men Shore, Petersson, Lenc, Miele m.fl går helt klart före för mig.

Foppa är grym med pucken och på att skjuta men lite långsam och inte lika stark defensivt etc.

I dagens hockey är lag, tränare och spelare så taktiskt skickliga defensivt att det är svårt att spela sig igenom motståndarlaget särskilt många ggr på en match därför görs nu många mål genom att man har duktiga, skottstarka och passningsskickliga backar som står på blå och skickar puckar på mål som skott eller för styrning.

Därför är det oerhört viktigt att ha flera mycket offensivt starka backar , inte bara Laleggia och kaski utan minst en till i samma klass, helst två till så där har vi att göra, speciellt om Andrae sticker.

Titta på lagens interna poängligor , nästan alla lag har ett par backar som öser in poäng.

Glöm inte bort att Hugo Fransson har kontrakt för nästa säsong. Tror han kommer få chansen i träningsmatcherna och även i början av säsongen. Behövs det lär han bli utlånad som Sjöholm blev.

Tror absolut Fransson kan gå in redan nästa år och göra samma fina resa som Sjöholm.

3 gillningar

Fransson mår nog bäst av att lånas ut till Allsvenskan. Någon som följt Dalen, hur har han sätt ut?

Har 2 uppställningar en lite mer realistisk och en lite mer dröm. Nedan realistiska

Kaski - Laleggia
Sjöholm - Pilut
Ollas Mattson/Ny - Strålman
Ny

AP20 - Lias - Isac
Teden - Shore/Ny - Rotsilainen/Ny
Lenc - Lodin - Nättinen/Forsberg
Hansson - Vignault-Stakkestad/Lindbäck
Eric Påhlsson? Nån som har koll på j20 är detta en framtida spelare för SHL?

Här är lite mer dröm
Kaski - Laleggia
Sjöholm - Pilut
Ollas Mattson/Ny - Lagesson
Ny

AP20 - Stenlund - Isac
Mäenalanen - Lias - Rotsilainen/Ny
Teden- Lodin - Sandberg/Heikkinen/Forsberg
Hansson - Vignault-Stakkestad/Lindbäck

Stora problemet är teden vart man ska placera honom.
Mäenlinen ryktads vara på g till denna men valde NHL, han vart ordinarie men undanskymd roll. Stor fysisk spelare som jag tycker vi saknat. Sen vill jag ha tillbaka svampen, stark runt sargen, typ hv produkt och ska spela i HV :slight_smile:
Lodin är en intressant spelare men ska inte vara 2 center, utan starta som 3.

I ett lag med Lias och Sandberg blir det väl ganska lätt :wink:

6 gillningar

Jag tror inte att vi ska utesluta Bengtsson och Westerlund i truppen nästa säsong. Jag har inga problem att se dem i truppen bland åtta backar.

Problemet var ju att S&S inte kunde använda dem på rätt sätt och en ny ledartrojka kanske ser det annorlunda.

Kan också bli så att de lämnar och OK även det. Skulle de inte vilja spela i HV så är det inget att tveka på.

Är väl bara Kaski, Sjöholm och Laleggia som säkert blir kvar.

Torp, Martinsson, Billins och Maalahti lämnar nog säkerligen.

Tveksamma är ju Andrae och Hjalmarsson samt då Bengtsson och Westerlund.

Svårt att se att vi ska ta in fem nya backar så någon eller några av de tveksamma borde nog bli kvar kan jag tycka.

Fransson ser jag som niondeback och utlånad mestadels.

1 gillning

Filip Westerlund har inget i truppen att göra om vi menar allvar med att klättra i tabellen.

2 gillningar

Fan vi ska nog inte göra om det där ändå? Att prata guld alltså. Gärna slutspel och sen kan allt hända, haha….

1 gillning

Vad sägs om E Sylvegård om Mif åker ut.
Tycker vi har för lite ”idioter” och obekväma i laget.
I vår bra tid på 00-talet hade vi flera.

1 gillning

Ska vara klar för Linköping, sen har vi inte riktigt plats för honom ändå

1 gillning

Någorlunda sund och rimlig gissning på laget nästa år.

1 gillning

Tycker inte alls hans lagbygge ser ut att vara något för ett lag som ska upp till toppen igen. Och varför skulle Thermell komma tillbaka? Han lämnade för att komma närmare familjen.

1 gillning

Han börjar texten med

HV 71:s sportchef Kent ”Nubben” Norberg berättade för Expressen häromdagen att det kan komma en hel del tråkiga besked till spelare efter säsongen. Det tolkar jag som att det kommer bli stora ommöbleringar i HV-truppen till kommande säsong.

Men gissar på sex nyförvärv, det räknar inte jag som “stora ommöbleringar”

2 gillningar

Thermell har långt kontrakt med Örebro.

Kicka tre centrar och ingen ny in?

En medelmåttig as-back in?

Rena gissningar och egna fantasier från journalisten.

1 gillning

Av de som står utan kontrakt tror jag man redan är överens med Foppa. Vilket jag är OK med, han är ändå en favorit bland fansen och har potential att vara en bra målskytt även i SHL trots att hans avslutning av säsongen var blek. En spelare för tredjekedjan och PP.

För övrigt så hoppas jag att Hjalmarsson skriver på för nästa år också. I en begränsad roll kan han fortfarande vara väldigt nyttig, och jag tror han hellre avslutar karriären med en riktigt fin säsong i HV än som nu med en hjärnskakning utan att ha fått visa sin bästa nivå. Tredje backpar och tugga defensiva minuter löser han galant, och hans erfarenhet har vi väl aldrig haft en spelare som varit i närheten av tidigare?

Den tredje och sista jag vill förlänga är Sam Vigneualt. Oj vilken tid det tog för honom att komma in i SHL-tempot, men sista 15 var han strålande. En stor orsak till att vårt box play kom igång.

I övrigt så har vi många bottom six spelare på kontrakt, så vi behöver inte byta ut en jättestor del av laget. Nyförvärven behöver vara av nivån att de går in i våra två bästa kedjor.

2 gillningar