Lagbygget 23/24

Connor McDavid.

1 gillning

Hahahaha, ja han är väl alla hockeylags drömvärvning

Tyckte mig se Connor på Biltema på A6, käkade två kokta korvar med bröd.

14 gillningar

Blir en riktigt rolig silly att följa nu. Vi såg alla brister under säsongen som vi rättade till så nu hoppas jag vi bygger rätt från början.
En stark center och backsida från start är väldigt viktigt.
Nu är vi först ut så hoppas verkligen på det bästa nu på både spelarfront och tränarfront så kan vi nog få ett roligt 23/24 :blush:

7-8 spelare in enligt Nubben. 5 forwards, 2 backar och 1 målvakt spontant. Om vi får dom det ryktas om (Routsalainen, Lias, Brännström, Lodin, Stakkestad och Pilut) återstår det egentligen bara en back och en målvakt som inte är ”kända” än så länge. Högst troligt är väl att Gunnarsson blir målvakten även om jag tycker att man ska gå efter Lindbom om inte difen går upp. Stannar Gunnar öppnar det upp för ytterligare en forward (Rasmusen?). Så vem blir den sista backen? Bör ju bli en defensiv herre.

1 gillning

Det känns…som att HV kommer ställa ett otroligt bra lag på banan nästa säsong.

Nubben har ju varit säker på att Strålman kommer in, Då skulle väl drömlaget kunna se ut som följer:

Ortio/Gunnarsson/Ny

Kaski-Pilut
LaLeggia-Strålman
Sjöholm-Maalahti/Hjalmarsson
Fransson-

Petersson-Rasmussen-Brännström
Routsalainen-L Andersson-Lodin
Forsberg-Vignault-Tedenby
Lenc-Stakkestad-Lindbäck
Hansson-Lilldansk

Hade iof varit konstigt om inte lilldansken gick rakt in i laget…

Får inte glömma att lilldansk fortfarande är junior, så det är nog bra att inte låta honom gå som ordinarie.
Bra om han får göra en del matcher med J20 också

Lilldansk skulle nog må bra av utlåning till allsvenskan.

Nån som har koll på j20? Erik Påhlsson gör ju sjukt mycket poäng är den en spelare för SHL framöver? Ha med honom i försäsongstruppen som utvecklingsspelare?

Laleggia-Kaski
Pilut/ny-Sjöholm
Strålman-Hjalmarsson/ny
Ny-Fransson

AP20-rassmussen/Ny-Isac
Forsberg-Lias/shore/ny-Routsi/Ny
Tedenby-tikkamasala-Lenc/Nättinen
Lindbäck-Starke-Hansson
Lillsansk

Finns de ens nån substans i Rasmussen?

Skulle inte gissa att det blir förlängt med shore

Synd, gillar det Shore tillfört, men gissningsvis är han väldigt dyr. Det var värt att ta kostnaden på korttidskontrakt, men på ett längre kontrakt blir det inte hållbart

Tog fram “+/- per speltimme” för forwards och backar för hela säsongen:

Absolut inget “exakt mått” utan beror ju på vilka perioder man spelat, vem man spelat med osv osv men som all annan statistik ändå lite intressant

FORWARDS +/- per spelad timme
Oscar Fisker Molgaard 0,93
Nick Shore 0,86
Tyler Vesel 0,50
Radan Lenc 0,31
André Petersson 0,21
Fredrik Forsberg -0,08
Andy Miele -0,12
Joonas Nättinen -0,17
Taylor Matson -0,22
Mattias Tedenby -0,24
Marcus Davidsson -0,25
Herman Hansson -0,29
Måns Lindbäck -0,52
Mikkel Bødker -0,64
Sam Vigneault -0,74
Jonathan Davidsson -1,78

BACKAR +/- per spelad timme
Victor Sjöholm 1,36
Kalle Maalahti 1,26
Joey LaLeggia 0,62
Oliwer Kaski 0,30
Chad Billins 0,07
Rasmus Bengtsson 0,00
Daniel Glad -0,15
Emil Andrae -0,17
Niklas Hjalmarsson -0,39
Nichlas Torp -0,81
Eric Martinsson -1,19
Filip Westerlund -1,89

5 gillningar

En lista som sitter som en fläskläpp i relation till hur jag bedömer spelarnas insatser. Månne är kalles siffror aningen missvisande då han kom till ett Ricki Bruch-dopat HV.

4 gillningar

Fascinerande att 6/10 av de som är på plus är spelare som inte var med i starttruppen (OFM inräknat).

Ska bli intressant att se vilka som kommer lämna för det säger ju ganska mycket om hur de tänker. Jag tror det blir väldigt få av de vars kontrakt går ut som stannar.

Gunnarson och Vigneault skulle jag tippa på.

Alla andra ut av olika anledningar, dvs Billins, Bödker, Forsberg, Hjalmarsson, Matson, Miele, Shore, Torp, Vessel och Önerud. Plus Martinsson då som man bryter med.

Tufft då det bland de namnen finns legender och otroligt bra människor men så är det i sporten värld. Det blir en liten notis och “tack för era insatser” helt osentimentalt.

1 gillning

@Regnet nubben säger tydligen det ska in ca 8 nya spelare ? Det låter nästan lite i underkant som vi spekulerar här inne ?

Ja det är bara en gissning från min sida baserat på vilka HV troligen är intresserade av att förlänga med och vilka som kan komma att avsluta kariären. Vi får se. Personligen hade jag inte varit allt för ledsen om Shore stannade t.ex. Hjalmarsson är ju svårt att veta om han kör på.

Samma med Önerud, kanske man behåller honom för en billig peng om han tror han har mer i kroppen, men hjärnan säger att det är slut på den sagan.

Dock sagt MINST 8 spelare så kan sluta på 10 säkert beror helt på om man tex bryter med bla Lenc och Teden.

Tror inte vi ska räkna med att man bryter med Teden. En prestigevärving och “bygdens son”. Man får nog ge det en säsong till innan man dömer ut honom, finns fler än han som haft svårt för anpassningen efterman varit borta från SHL ett tag.