Lagbygget 24/25

Tyvärr så presterar varken Nardella eller Kaski på den nivån de har betalt för och de rollerna de värvats för. Som ersättare till Kaski kan man hitta bättre, Pilut sitter förstås med kontrakt, men någon i den kalibern behöver man. Även om jag förstår att Kaski har haft ryckiga två säsonger pga skador. Men hans tafatthet i egen zon lämnar mycket att önska. Jag tycker han är den back som oftast blir fast checkad och ger bort pucken. Nardella ger heller inget stabilt intryck, han gör sina poäng men det är typ det.

Strandell och Fransson tror jag hårt på till nästa säsong. Men man kan heller inte lita på att de kommer ta kliv, men perfekta att ha som 5:e/6:e/7:e backar, för det finns en tydlig uppsida i båda.

#55 kommer också att vara bättre nästa år, man ska inte underskatta att det är skillnad på svensk och finsk hockey. Dessutom har det nog inte varit lätt i HV71 som utpräglad defensiv back, då det känns som en hönsgård väldigt ofta. Samma är applicerbart på Sjöholm.

Jag skulle gärna se något sådant här:
Ny - Strålman
Ny - Seppälä
Fransson - Sjöholm
Strandell - Landén.

3 gillningar

I den bästa av världar skulle HV bryta även med Seppälä. Vad gäller Strandell känns en utlåning närmare till hands än att han tar en tröja nästa år. Märktes tydligt innan skadan att steget mellan allsvenskan och SHL var lite för stort. Så nä. Räknar inte in honom.

Och vette tusan om Strålman har ett år till i sig. Han har varit godkänd sedan tränarbytet men inte på långa vägar den back han var inledningsvis av säsongen. På det blir han inte yngre.

Så i en önskevärld.

NY-NY
NY-NY
Fransson-Sjöholm
Landén (Strandell utlånad)

Fast jag tycker mig se en hel del i Seppälä. För varje match som går kommer han in i SHL-spelet mer och mer. Jag tycker han ska få säsongen ut på sig innan vi bestämmer oss.

3 gillningar

Absolut inte bryta med 55an!!

4 gillningar

Om vi någonsin ska få en kultur i väggarna så kan vi nog inte byta ut alla topp 4 backarna till nästa år igen. Att ha en ny topp 4 tre år i rad är inte ens nära kontinuitet. Tror att vi måste spara två alternativt om någon av de yngre tar kliv i hierarkin.

2 gillningar

Problemet är väl att våra topp4-backar inte är topp4-backar.

3 gillningar

Strålman och Seppälä är väll egentligen inte så dåliga. De hade gått in som topp-4 backar i de flesta SHL lagen. Seppälä kräver lite inkörning i svensk hockey, men jag skulle säga att det inte är en chansning att säga att han kommer vara bättre nästa år.

En av orsakerna till att HV är ett mediokert lag är troligen bristen på kontinuitet på både ledar och spelarsidan. Inför denna säsongen tappade man två toppbackar, 2/3 av den ledande linan och bytte tränare. Man kan inte hålla på så varje säsong och förvänta sig en förbättring.

Minimum är att antingen ha kontinuitet på spelar eller ledarsidan, helst båda. Jag hoppas man kan få lite lugn och ro nu när man anställt Lindbom på en säsong till och ger detta laget en ärlig chans att spela ihop sig. Det krävs inte så mycket att gå från toppen till botten, kolla på LHC. De har fått behålla sina ledande spelare: Högberg, Fantenberg och Rattie, och sin tränare.

7 gillningar

Det är det som är problemet. Varför presterar inte spelare i HV71. Det måste utredas annars kan vi aldrig få till en bra topp 4.

1 gillning

Precis, man kan inte byta ut halva truppen från år till år sådär

1 gillning

omöjligt att prestera utan stomme .

Tror 55 kommer växa nästa år. Vi måste våga lita på de även hos tikka och Borgström.
Ska vi börja byta ut dessa om o om igen så kommer de aldrig funka.

3 gillningar

Det enda lagbygget jag ser framför ni nu är i allsvenskan. Och den enda jag för stunden vill ha med mig dit är våra juniorer + Lindbäck! Gärna med ett ”C” på Måns

Jag håller med. Det är viktigt med en kontinuitet på spelarsidan.

Problemet. Som Höken pedagogiskt redan förklarat. Vi sitter med topplöner på spelare som Tedenby, Borgström, Petersson, Tikka, Brännström och Forsberg till nästa år. På det har Seppälä en hög lön.

Det finns som det ser ut väldigt lite möjligheter för kommande sportchef att bygga om laget. Håller vi oss kvar kommer vi gå in i en ny säsong med i stort sett samma forwardssida. Då sätter vi återigen vårt hopp till att spelare vi var tveksamma till inför säsongen ska ta kliv de i år visat att de uppenbarligen inte klarar av att ta.

Timrå där Nubben stått för flera kontrakt sitter på liknande problem. Här surras det om på Timråforum att man gärna bryter med några av alla högavlönade spelare med flerårskontrakt, just för att man ska få utrymme att göra laget bättre.

Så. Jag har svårt att se hur man ska kunna gå vidare med den trupp man har idag. Var det något vi gjorde inför i år var det ju att vi faktiskt behöll ett gäng spelare som satt på kontrakt, och av dessa skulle jag säga att ingen har levt upp till de förväntningar Nubben hade på dem när de värvades. Nättinen gör det bättre, men är långt från den toppcenter/toppspelare han värvades för.

Så man kan väl likna allt med ett moment 22. Vi behöver kontinuitet på spelarsidan. Men ska vi nå resultat måste vi sannolikt tvingas riva ett gäng kontrakt.

För kontinuitet är bara bra om det är bra sådan.

Så här ser kontraktsläget ut just nu:

X-X

X-X
Sepällä-Fransson
Sjöholm-Landén
Strandell

Petersson-Borgström-Brännström
Forsberg-Moelgaard-OSL
Tedenby-Tikka-Lindbäck
Hansson-Stakkestad-X
X

Ni förstår. För att göra en omelett måste man uppenbarligen knäcka ett gäng ägg.

6 gillningar

Det är tydligt att pengarna som läggs på Foppish och Tedenby kunde investerats bättre, även om Teden funkar bra i den roll han har just nu. Men att slänga en topplön på en avlastningsspelare skapar problem i övre delen av hierarkin, samt möjligheten att spela in yngre förmågor i truppen.

Borgström visar enorma skills när han vill. Tikka blir väll lite bättre för varje match, även om han självklart inte presterar efter sin roll ännu. De behållar jag gärna en säsong till.

Med det sagt, de jag helst slipper till nästa säsong är Kaski, Nardella, Ortio och Foppa. Där kan man hitta bättre spelare. Tedens vara eller icke vare känns beroende av hur mycket sponsorerna tar av hans lön. Han är en HV ikon och gör det helt ok med Önerud, jag tycker han sett mycket rappare ut på sistone. Men står HV för 150k+ i månaden så måste man försöka hitta jobb i Schweiz/Tyskland åt honom. Det går inte betala 4:e line spelare de pengarna, andra lag betalar 50k/månad för spelare i den rollen.

1 gillning

Hur kan du vilja ha kvar Tikka? En högavlönad spelare som togs in som toppcenter och som idag centrar en fjärdekedja. Snacka om resursslöseri.

Tikka känns ju som kanske det mest givna kontrakt att bryta för att frigöra pengar.

1 gillning

Till att börja med så tycker jag Tikka används fel, han är lidande av sin skridskoåkning som center. Han ska användas som ytter i t ex en andra kedja med Borgström och AP då han är frisk. Där kan han skapa utrymme för de andra. Han har även en enorm USP i sina tekningar. Han är väldigt viktig att slänga in i BP och slutet av matcherna för att vinna tekningar. Rent generellt har han ganska bra skills för att vara murbräckartypen. Det är möjligt att jag har fel, men jag skulle gärna vilja se Tikka i en roll som passar honom innan jag dömmer.

Förra säsongen sade jag ganska tidigt att Miele inte kan centra i SHL men kommer göra det bra som ytter, jag tycker mig se samma med Tikka. Men vi får se, just nu centrar han troligtvis för att Nättinen inte är spelklar.

5 gillningar

Så att vi ska få ut max av den lön vi lägger på Tikka. Du tror Tikka kan användas i en toppformation som vinge, användas i PP och göra minst 30 poäng nästa säsong?

En retorisk fråga naturligtvis som jag gissar att du svarar nej på.

Och däri fattar nog alla varför vi inte kan ha kvar Tikka till den lön han sitter på.

Först och främst så är inte mitt krav på Tikka att han ska göra 30 poäng. 30 poäng är Tikkas all time high i en sämre liga. Mitt krav på Tikka är att han ska göra medspelarna bättre genom att skapa ytor för dem. Är man duktig på det så förtjänar man en plats i en toppformation, då det finns många olika roller i ett lag och en kedja.

Men jag håller självklart med i problematiken att Tikka värvats som andra center och är säkert avlönad därefter dessutom på ett långt kontrakt(jag vet inte var den är hierarkiskt i HV). Det är tydligt att Nubben fuckade upp här.

Men du måste också se problematiken i att bryta med Tikka. HV kommer att få stå för en markant del av lönen till en spelare man inte kommer kunna använda sig av. Detta problem blir extra stort om Nubben skrivit ett så huvudlöst kontrakt att ingen annan vill ta över det. Låt oss säga att Tikka har 250k i månaden och ingen klubb tar över kontraktet för mer än 150k vilket skulle kunna tänkas vara hans marknadsvärde. Ska vi då vaska 100k och försöka plocka in ytterliggare en spelare som då bara kan erbjuda 150k till. Jag tycker att med den bakgrunden att man iaf ska testa honom i en roll han klarar av för att se ifall han kan iaf höja sig till en nivå som är någotsånär acceptabel för hans kontrakt.

Något som du varit inne på är att Liiga är en sämre liga än SHL. Därför blir det ganska huvudlöst att skriva långa och dyra kontrakt med spelare därifrån. Hockeyn i Sverige och Finland är annorlunda, det är svårt att ex ante veta vem som kommer klara sig, speciellt om man inte har en enormt bra scouting (något HV saknar). Därför borde det ligga ett principbeslut på att inte skriva längre än 2år med utländska spelare som inte visat upp sig på SHL nivå tidigare, då samma sak är applicerbart på AHL spelare.

För att summera, man har satt sig i skiten med Tikka pga för långt och dyrt kontrakt. Men han kan fortfarande växa ut till en bra SHL vinge. Det finns många exempel på spelare från Liiga som inte klarat av att centra i SHL, men sedan blivit grymt bra som yttrar. Jukka är väll den som vi bäst kommer ihåg i HV dressen.

5 gillningar

Jag hör vad du säger.

Men här kommer en liten julnöt till er som förespråkar att man ska försöka behålla högavlönade spelare (för kontinuitetens skull) samtidigt som jag gissar att vissa av er tycker man ska behålla spelare som Lenc, Shore och Strålman.

Rita upp kommande års lagbygge (ni har stommen ovan i det inlägg jag skrev).

Er utmaning blir följande:

1. laget ska ligga på max samma budget som inför i år. Alltså. Extrautgifterna vi lagt på spelare som Shore ingår ej.

2. laget ska framförallt vara bättre än årets lag som ligger och sladdar på kvalplats.

Jag vill väldigt gärna ha kvar Tikka, men absolut och självklart inte i den roll han värvades som. Han hade gjort sig absolut bäst som en buffel man har när ledningar ska hållas, när tekningar måste vinnas, som oerhört nyttig i BP, säkerligen nyttig i en “huthala-roll” framför mål i PP med samt vinge i en 4:e lina.

Dessvärre har han mest troligt lön för en topp-roll som center i en 2:a lina, men om vi nu inte kan bryta eller någon annan tar över denna kostnad så tror jag vi ska använda honom på sättet jag skrev för att få ut så mycket som möjligt av honom.

Har bara en bra känsla kring honom på sikt. Vet ej varför, men det känns som han kommer bli enormt viktig!

1 gillning