Lagbygget 24/25

Hade Tikka varit hård och elak hade jag gärna haft kvar honom.
Synd att han inte är det.

Det kanske han är, innerst inne

3 gillningar

Visst , inte levt upp till våra förväntningar tikka. Men hans start på denna säsong måste även satt sina spår. Problem med ljumskar redan från start sen 2 jävla skit avstängningar. Rädd för att förstöra för laget om han är ”för” tuff?

4 gillningar

Ingen som antar utmaningen ovan? Tror ni får det tufft att placera in Tikka om ni samtidigt vill ha in toppspelare och behålla spelare många vill förlänga med.

Frågan är om Borgström inte bör brytas med också för lagets bästa. Han är skicklig men inte det vi behöver. Vi behöver spelare som har en hög lägstanivå. Typ Shore, Lenc, Herman Hansson ( kunde inte låta bli) :smile:

Herman träff kan man ju erbjuda ett kontrakt till att börja med för att stärka upp truppen inför avslutningen här!

1 gillning

Utan någon ekonomisk hänsyn men ändå ”HYFFSAT” realistiskt så hade de sett ut såhär på forwards sidan.

Lenc Shore osl

Borgy ny AP/ny

Bränn ofm Lindbäck

Stakke tikka önerud

Bryt teden , Hansson och Foppa.
Ap vet vi inte överhuvudtaget hur de blir med??

Jävligt dyrt men kanske släpper mycke på Foppa och teden

Gör ett försök.
Ny förstamålis, Nytt första backpar, två nya yttrar till 3.e line vilket inte behöver vara snordyrt.

Foppa, Teden ut ( tyvärr på båda).
Tror Tikka kommer vara bättre år två i SHL.
Behåller Strålman om ej för dyr.
Träff och Pettersson på Allsvenskt lån.

X-Dichow

X-X
Sepällä-Fransson
Sjöholm-Strålman
Landén-Strandell

Lenc-Shore-OSL
Petersson-Borgström-Brännström
X-Tikka-X
Hansson-Moelgaard-Lindbäck
Stakkestad

1 gillning

@powerplay som du skriver. En “jävligt dyr” trupp där du placerat in två toppavlönade spelare i en tredje, respektive fjärdekedja. På det ska en ny toppcenter in istället för högavlönade Borgy som värvades som just förstacenter. Borgy vill du också ha kvar som vinge. Så skulle säga att din forwardssida skulle bli dyrare än den vi gick in i säsongen med. Ergo. En dyrare spelartrupp blir ännu dyrare till nästa säsong.

Så skulle säga att du inte lyckas lösa första momentet i min utmaning. Vad gäller den andra. Har du satt ihop en bättre trupp? Det vette tusan.

@Skurt skulle säga att du balanserar på gränsen här. Lenc och Shore, som förmodligen ökat sitt värde ska behållas. Samtidigt vill du ha kvar Tikka i en tredje och ta in ytterligare ett vingpar för en tredjekedja.

Om truppen blivit så mycket bättre. Njae, va. Ser ut som den som idag ligger på 13:e plats.

Min poäng med utmaningen. Vi sitter i en jävla rävsax till nästa år. Går inte att båda satsa på att behålla spelare/hedra kontrakt om vi samtidigt vill göra truppen bättre.

1 gillning

Din utmaning är väl “mission impossible” eftersom vi inte har en aning om årets spelarbudget, inte har en aning om vad månadslönerna ligger på, inte har en aning om vilka spelare som finns tillgängliga på marknaden. Så det blir ju lätt orealistiska önskningar.

Men…vi kan ju inte bryta med Seppälä, Borgström, Tikka och Tedenby som vissa vill att vi gör. Det är ju inte kostnadsfritt att bryta kontrakt, så vi kan ju inte avsätta 15-20 % av budgeten för att köpa loss spelare.

För övrigt håller jag med om att HV sitter i en liten rävsax inför nästa år. Om vi säkrar nytt kontrakt alltså.

Även om det måste in en del nya spelare, så kan man inte bortse från betydelsen av kontinuitet. Det såg vi, inte minst 2016-17, när man inte fyllde på med särskilt många nya spelare, men det gick ju bra ändå, till slut

Såååå…A och O är en vettig, klok LAGBYGGARE till sportchef. Jätteviktigt.

1 gillning

Jag tycker vi har tillräckligt på fötterna för att göra ett rimligt antagande om huvida det blir dyrare eller inte. Ta Powerplays forwardssida. Med tanke på all den info vi fått här och via media så kan nog även en lekman utgå från att truppen kommer bli dyrare med den forwardssidan.

Min poäng är även. Det kommer bli ett tufft år kommande år också där vi till stora delar får sätta vårt hopp till att Nubbens misslyckade värvningar plötsligt levererar.

1 gillning

Jo, sannerligen en utmaning, och jag förstår verkligen din poäng. Är också osäker på om min trupp lyckas hålla budget. Tycker dock den har fördel av att faktiskt ha en 1.a center på plats från omgång 1 plus att jag ser något mer potential till utveckling.

Tillägg:
Är Lenc för dyr så tar jag hellre någon yngre med uppåtgående kurva.

1 gillning

Hahaha skrev ju utan ekonomisk hänsyn utan endast lite lek…

Gillar också kontinuitet, men det förutsätter ju att man har rätt folk på rätt plats för det ska vara bra.
Det kan ju också bli kontraproduktivitet med kontinuitet bara för att, se Nubben. Se Hult. En stor kontinuitet i ledningen med fel folk på ledande platser är ju en anledning att klubben hamnat efter.

Om vi håller oss kvar så ser har vi väl bara 2 alternativ:

1. Det ekonomiska — Nästa säsong blir snarlik där vi får försöka skifta ut några positioner och hoppas de värvningar faller bättre ut än det gjort tidigare. Sen upprepa året efter och skifta ut spelare som underpresterat där kontrakten går ut. En långsammare men billigare process. Kanske även HV kan uppdatera sin egen självbild och inse var vi ligger och det kommer ta tid att klättra.

2. Det kostsamma — Dra av plåstret och ta den ekonomiska smällen. Bryt kontrakt med flera högavlönade som inte presterar. Detta ger utrymme för fler spelare in. En större risk då nyförvärv inte är garanterade att prestera bättre än vad vi har. Men också mycket högre uppsida om det faller väl ut. Tycker inte vi ska denna vägen om Nubben och Lindbom är kvar. Skulle även kunna balanseras ekonomiskt med att ha en ren juniorfemma som 4:e.

Ta ekonomisk hänsyn då. Lös ditt lagbygge där du kan behålla Tikka och alla andra högavlönade kontrakt.

Ingen av oss här vet exakt exakt hur mycke alla har var för sig i kön och vad totala budgeten blir nästa år ( shl spel)

Därför är de egentligen omöjlig för oss att spekulera. Därför jag bara drar ett ”skoj” exempel vilket vi är fler som gör.

Som jag svarade Zico. Vi har fått rätt bra info på vad spelarna har för löner. Vad en toppcenter kostar osv

Du svarade trots allt på mitt inlägg/utmaning så förväntade mig ett seriöst försök. Finns ju drömmartrådar annars.
Men med tanke på att du inte ger dig på ett riktigt försök så tolkar jag det som att du köper min poäng? Det går inte att satsa på kontinuitet och bli bättre samtidigt. Vi får välja en Tikka i en fjärdekedja framför att ta in en bättre spelare för samma pengar på en högre position. Alternativt försöka hitta en lösning och ta in något bättre.

Jag har inte sagt att jag inte köper de du säger.

Men big Sam ville vi ha bort , år 2 blev han bättre.
Varför inte låta tikka få sitt år 2 med?

Sen är ju frågan om hur de ekonomisk skulle skada att bryta med många om nu ingen vill köpa deras kontrakt?

1 gillning

Jag tror inte Hv kommer behålla Tikka och jag tror att han självmant kommer flytta tillbaka till Finland.
Vad jag har hört från lite kontakter så var Tikka chockad över hur svår liga Shl är och att det går fort därute och han inte hinner med.