Hur mycket det inte kosta att bryta hans kontrakt redan? Eller blir det annorlunda om han med vill bryta det?
Bryter man i samförstånd så kostar det väl inget tänker jag? Men självklart hoppas jag att om han nu är kvar nästa säsong att han blir bättre och kommer ut som den centern han är värvad som
Men tycker hans stora akilleshäl är skridskoåkningen, lite som Foppa. Jag har nog suttit inför varje säsong och hoppats på att Foppa får upp sin skridskoåkning men det har aldrig kommit. Tänk om den killen kunde ha en åkning som OSL eller Lenc, helvete vad bra han skulle va då
Lyrenäs - Shore - Lenc
AP - Borgström - Brännström
Ny - Fisken Ny
Törngren - Önerud - Tedenby
Bryt kontraket med de som ej får plats iOS forwardssidan.
Kommentar: Teden pch Önerud verkar hitta varandra bra, vi får inte loss några pengar av att bryta kontraktet, då kan vi lika gärna ha kvar honom i en fjärdelina.
Törngren var riktigt bra i boxplay och en riktigt bra fjärdekedjespelare som snittade runt 20 poäng/sässong.Klart mycket bättre en Lindbäck, Hansson och Tikka.
På de lediga platserna ser jag gärna att man lyckas sno Bengtsson och Sandberg om det nu är möjligt. Sen hoppas jag Lias vänder hem.
Törngren? Han platsar tyvärr inte ens om vi åker ner i allsvenskan.
Törngren snittade runt 20 poäng/sässong i en fjärdekedja skulle nog säga att han platsade jävligt bra. Så du menar att Lindbäck och Hansson med 6 poäng var/sässong platsar bättre?
Med Törngren, Önerud, Tedenby istället för Tikka, Lindbäck, Hansson så vinner vi troligtvis 3 matcher fler per säsong pga ökad poängskörd!
Jag gör ett försök
Lenc Shore OSL
Borgström NY AP
Brännström OFM NY
Teden Lindbäck/Hansson/Stakke
Släpp Foppa och Tikka. Bör finnas nått lag som är sugen på Foppa? Tikka tillbaka till Finland?
Ny 2:a center (Lias?) Dyrare än Nättinen men något att bygga länge på.
Ny fw (Sandberg?) Bör ligga som Foppa?
Sen är det frågan om man behöver ersätta tikka? Vi har ju redan ett gäng 4:e kedjelirare och junisar…
Shore lär väl inte vara dyrare än denna säsongen?
NY NY
NY Seppelä
Fransson Sjöholm
Landen
Här tycker jag inte man ska förlänga med varken Kaski eller Nardella… Känns som det finns bättre alternativ. Sen är jag sjukt kluven till strålman, kanske som 6:e back ihop med Sjöholm och flytta upp Fransson som jag tycker har sett bra ut…
Söderström Dichow/Junior
Jag gillar ortio men hade hellre sett Söderström som 1:a. Dichow kan jag inte uttala mig om efter en match men kanske håller för en andra spade
Törngren? Förklara. Han höll inte i SHL sist, var mer eller mindre osynlig i HA och blev uppriktigt sparkad för att han var för dålig i norska ligan. Vad skulle han kunna bidra med? Räcker med Lindbäck och Hansson som spelar minst lika bra men är yngre och fortfarande kan utvecklas, behöver inte kasta mer pengar i sjön.
Därför att Törngren gör 14 poäng mer än Hansson, Lindbäck och är riktigt bra i boxplay. Var bäst på att skymma målvakten i PP.
Fjärdekedja n behöver också bidra med poäng.
Törngren har gjort 21 poäng 1 säsong. Sen snittar Max 15 och har 5 mål per säsong… och var kass i allsvenskan, Norge och lirar nu div 1…
Gör han?
Ska man gå efter senaste tre-fyra åren så har Lindbäck presterat hästlängder bättre än Törngren. Speciellt om man har i åtanke att norska ligan är typ att likna med division 1 i Sverige. Lindbäck levererade fulla muggar i allsvenskan utan problem, medans Törngren inte klarade av det.
Törngren snittar för övrigt inte på 20 poäng, snarare typ 13
Jag gillade Törngren, men han är inte vad HV behöver. Lindbäck har potential att plocka fram, finns en anledning till att så många klubbar högg efter honom efter förra säsongen. Med rätt grupp skulle han bli en power forward av rang.
Och något sånt som du beskriver tror jag det är det bästa vi kan få ut av kommande års trupp. Nosar nog också på att vara dyrare än årets upplaga. Inte jättemycket bättre på pappret. Men likväl “bättre”, enligt min uppfattning.
Som du skriver. Foppa lär det finnas en klubb som vill ta över. Det frigör förhoppningsvis en del utrymme. Vad gäller Tikka är det ju en omöjlig situation där det förhoppningsvis sker ett avsked i samförstånd. Sen är det ju det här med Lenc och Shore. De lär inte bli billigare. Men som någon skrev ovan. Kanske värt att satsa på junorier för att frigöra utrymme. Kan vi bryta med Hansson och/eller Stakke (inte omöjligt att någon HA-klubb vill ta över) så har vi en del vunnet. Dessutom har vi alltid Önerud som förmodligen inte är jättedyr och gör samma jobb som Tikka. Dock frågetecken för att vi kan ha åtta högavlönade forwards som alla egentligen plockats in för att spela i en toppkedja och PP.
Med det sagt tror jag tyvärr vi får finna oss i att vi inte kan plocka in två forwards och samtidigt behålla Lenc och Shore. Så något sånt här kanske?
Söderström-Dichow (eller satsa på någon från J20. Billigt och frigör utrymme)
X-X
Sjöholm-X
Seppälä-Fransson
Landén/Strandell (Utlånad)
Borgström-L.Andersson-Petersson
Lenc-Shore-Stål Lyrenäs
Brännström-Moelgaard-Tedenby
Lindbäck-Önerud-Pettersson
Träff
Återigen. Vilken jäkla röra Nubben satt oss i.
En av de viktigaste uppgifterna för vår sportchef, vem det nu än är, bli ju att avsluta några kontrakt så ”billigt” som möjligt.
Att tex bryta med Teden tror jag blir helt fel. Inte för att han kommer bli värd det vi betalar, utan för att jag inte tror någon vill ta över. Däremot borde HA vara fullt av lag som vill ta över Foppa. Men jag vet inte. Och vågar inte ens gissa gällande tex Tikka och Borgy. Den senare vill jag absolut inte att vi betalar för att bli av med. Finns för stor uppsida. Men skulle vi istället få betalt. Ja då är det helt annorlunda.
Sedan är ju AP ett stort frågetecken. Men ingen av oss har väl hundra koll på vad statusen egentligen är? Är den tveksamt så…
Har du sovit sen 2019?
Jag tror inte ens Nubben funderar på Törngren, han håller i bästa fall i en tredje, fjärdekedja i ett bottenlag i allsvenskan.
I bästa fall, typ Västervik.
Trodde dock han skulle hålla i norska ligan faktiskt och göra lite poäng.
Det här är bland det skevaste jag läst. Törngren!?! 20 p i en fjärdekedja?
Är du Nubben som vill testa finfina idéer?
Om Törngren hade spelat 52 matcher säsong så hade han legat runt 20 poäng säsong. Sen att han inte öste in poäng i Norge eller HA behöver inte betyda att han inte gör 20 poäng säsong i Shl. Jag tror Törngren är en spelare som gör ungefär samma poäng oavsett liga. Han lär iaf vara bättre än Lindbäck och Hansson när det handlar om poängproduktion.
Jag har väldigt svårt att få ihop den logiken.
1+7 på 17 matcher i Norge till 20 poäng i SHL. Spelare blir inte magiskt bättre än sin statistik för de kommer till HV71 (tyvärr, snarare tvärtom i dagsläget). Det är väl uppenbart vilket håll Törngrens karriär har gått?
Jag tror det handlar om motivation när det handlar om Norgeäventyret.