Lagbygget 24/25

Med nubben som sportchef och en stors börs skulle laget gå från allsvenskan till toppen av SHL.

Nu när vi har en stomme på plats och flera viktiga pusselbitar som plockats in. Då ska vi sänka förväntningarna.

Jag tänker precis tvärtom - med denna utrensning vill jag se verkstad och att vi gör precis det vi sagt att vi ska göra.

Kravställan och störst börs i serien - kan det leda till övre halvan. Ja inte omöjligt utan fullt realistiskt. Om inte så lär det vara andra huvuden som snart rullar…

Många av er som har krävt störst resultat verkar helt plöstsligt tagit på extra säkerhetsbälten…

Problemet är att bara att när du saknar en stabil grund så är det svårt att bygga ett hus!
Det är så jäkla mycket basic-saker som grundspel, tydlighet och kravbild som behöver sättas innan vi kan börja blicka högre upp i tabellen. Vi har ju i princip 10 års misskötsel att ta igen, Nubben och Lindbom varken var eller är problemet dom är bara en del av det!
Så jag tänker att steg 1 är att hitta stabiltet och en tydlighet i den dagliga verksamheten och förhoppningsvis jaga bort bottenspöket.

Resonemangen kring det här handlar oftast om att koppla HVs egen målsättning och den budget som läggs på truppen till prestation och resultat. Och där fungerar ingenting utifrån vad som borde kunna krävas. Det handlar alltså inte om vad som de facto presterades, för det var förutsägbart att det skulle gå åt skogen, utan snarare om att HV snackade en massa utan att leverera. Det stör folk. Vilket jag förstår. Nu är vi i ett annat läge. Och då får vi utgå från det. Plats 11-12 är rimlig målsättning.

4 gillningar

Vilka då? Jag har inte sett en enda som passar in på den beskrivningen?

det är nog mer att vi blivit mer realistiska. Vi fans och förhoppningsvis även klubben har fattar vi inte längre är den maktfaktor vi än gång var och det inte var ett tillfällighet/otur att vi åkte ur SHL. Utan vi har inte hängt med utvecklingen och vi trodde lösningen var bara att sprida pengar på spelare. Nu vill man bygga nytt och drar ner kravet på bli toppklubb direkt. Vi måste ha nått att bygga på men de får vi förhoppningsvis nu

4 gillningar

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Spelarmarknaden 24/25 (drömmar & farhågor)

Kaski,strålman och Nardella är inte med på hemsidan längre. Beror väll på att dem inte har kontrakt men droppar det ändå👍🏼

Dock hemsk tanke där, vi har fortfarande enligt hemsidan kvar Nubben som sportchef…

1 gillning

Han gör nog inga värvningar skall du se.

Jag litar på dig, du känns förtroende ingivande nu… :wink:

1 gillning

Hmmm

Jag får inte nämna några namn (för då blir jag kort här).

Men om du läser i trådarna så kan du nog finna några “dubbla bilbälten”.

Tror heller inte vår storstjärna tänkte sig en plats 11-12 när han sågade föreningen inför öppen ridå.

Jag tycker att det är fullt realistikt att vi etablerar oss på allvar nästa säsong. Vi har en nystart där kravbilden att allt ska förbättras. En målvakt som visat prov på goda prestationer. Flera etablerade och på papperet starka spelare. Går inte att jämföra laget vi har idag med det som tog steget upp i SHL.

Vi har störst budget - samt bytt seriens sämsta SC mot den bästa?

2 gillningar

Visst men det är till 80-85% exakt samma spelare. De flesta kommer inte bli bättre, en del t.o.m sämre. Så fort går det inte helt enkelt. Kommer vi top10 får man vara jättenöjd.

Skulle säga tvärt om här. Hockeyspelare som finns i HV just nu är till stor del dåliga pga inställning/form. Låt mig ge några exempel:
Tedenby, Brännström, OSL, Lenc osv. Alla dessa spelare har en kapacitet som vi VET. De behöver spela sitt spel och hitta sig själv i vad de vill samt jämnehet som kanske Lenc och OSL saknar. Jag tror det 100% har med inställning och coachning att göra. Så där har HV ett stort kapital i spelare som kan höja sig nästa säsong.

Jag tror heller inte att byta ut laget hjälper. Man har liksom bara en säsong att fixa ihop en trupp och kanske att behålla stpra delar va den även om det inte gick så bra kanske inte är en dum ide…

2 gillningar

Nejdå. Klart att du får länka till vad folk skrivit och använda det mot dem. Respektfullt naturligtvis. Alla skriver saker, ibland tvingas man stå till svars för det :wink:

1 gillning

Jag tror absolut att HV kan komma topp sex nästa säsong men då gäller att det vi tagit in blir bättre än det vi gjort oss av med.

Som jag ser det så tappade vi ca 20-25 poäng på att vi hade en så kass målvakts och coachsida. Gäller om vi haft en medelklass på dessa positioner. Säg typ Modos coacher och målvakt.

Hade vi haft Frölundas dito hade vi kunnat slutat topp sex eller strax under.

Coachsidan är jag fortsatt tveksam till tyvärr men kan ju inte bli sämre hur som helst men tveksam till om den är så mycket bättre.

Vore grymt om vi kunde få in någon riktigt bra ass istället för JD.

Målvaktssidan får vi ju se men blir ju även den bättre, frågan är bara hur mycket?

Backsidan ser ju att bli bättre även om den inte är helt satt ännu.

Forwardssidan verkar bli ungefär samma som förra säsongen om man ska tro ryktena.

Så svårt att se att vi skulle riskera att hamna utanför topp tio. Då måste coacherna återigen misslyckas med att få ut mycket av truppen samt att vi bommar med målvaktssidan igen.

Lyckas coacherna och vi hamnar rätt med målvakt och de värvningarna som är kvar så ser jag topp sex som ganska givet.

Nu tror jag tyvärr inte att det blir så utan en topp tio plats tror jag att vi får nöja oss med.

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Spelarmarknaden 24/25 (drömmar & farhågor)

Både Lenc och OSL spelade väl ändå som förväntat? Kanske till och med lite över det.

Jag vågar inte uttala mig för mycket nu för jag har haft väldigt fel i mina tankar. Jag följer laget nitiskt trots att jag är långt borta. Jag kollar alla matcher, läser alla trådar samt håller mig uppdaterad varje dag (oftast flera ggr per dag). Jag känner egentligen att vi skulle behöva en riktigt offensiv back. En back som kan panga in x antal pinnar under säsong. Minst en 1c (helst 2) då jag hellre ser Borgy som vinge. Jag vet att vi har lite för mycket “fyllnads-spelare” men vi ska oxå ha i åtanke att vi kommer ha en ny coach samt spelstil. Jag skulle inte bli förvånad om tex Tikka (rent exempel pga mycket skit), kommer bli mer värdefull/synas mer kommande säsong. Förhoppningsvis många spelare kommer agera annorlunda då vi inte längre skall vara dump and chase, utan ha en plan från början. Jag tror /hoppas att fler spelare som fått ris denna säsongen kan plocka lite ros kommande säsong just pga spelet. Coaching och spelidé och en högre kravställan kommer göra gott för vårt älskade HV. Vi/dom måste ha tålamod på denna resa.
Jag säger inte att det blir guld. Jag säger bara att jag har en bra känsla för ett mer långsiktigt bygge.
Jag ville bara skriva av mig. Har vart medlem länge och följt trådarna nitiskt. Sen får man ju hoppas det hamna i rätt tråd :sweat_smile: annars får nån admin tillrättavisa mig. Tack för mig :pray:

14 gillningar

OSL kan mkt bättre i min bok. Otroligt ojämn under säsongen. Han ska kunna vara en 20 måls lirare med rätt folk runt sig. Även Lenc kan bli mer jämn. Tycker alla precis alla kan höja sig i laget och lyckas AB med det är mkt vunnet.

2 gillningar

Som en konsekvens av usla kontrakt signerade Nubben kommer vi sänka vår budget kommande år. Kan ju vara värt att ta i beaktning när man sätter sina förväntningar på kommande års trupp.

På det finns det snudd på noll utrymme att göra större förändringar. Så det ska mycket till för att Abbott ska göra den här säsongens nästjumbo till ett topplag.

1 gillning