Lagbygget 24/25

Mycket möjligt att så är fallet! Sen vet jag inte riktigt vad hvs ambition var när man värvade honom. Men tror oavsett vilket att nu har han fått sin jungfrusäsong och kan man hitta rätt sätt att använda honom så har han en funktion i laget.

Tror bara att det kommer bli till det bättre, han börjar ju lixom från 0 eller - :grin:

Kan ju inte bli sämre menar jag

Borgström värvades inte från Liiga

Jag tror ni enbart tjäbblar över storleken på förbättringen. Kanske oxå riktningen, såhär tänker jag:

Men, om man nu har åsikten att det naturligtvis kommer bli en förändring på en spelares prestation för att: (list på massor med förändringar). Ja, då måste man även öppna för att spelare X kan bli sämre. Inte bara bättre.
Dessutom: alla spelare kommer diffa i sin prestation jämfört med föregående år. Alla kommer INTE bli bättre.

Men, det känns som några av er har tänjt ordentligt på förbättringspotentialen för några av våra absolut mest tveksamma lirare. Ni tror det blir en förändring. Ni tror den blir positiv. Ni tror den blir stor. Det första håller jag med om. Jag tror ni har fel om del två och tre för Tikka texvis.

Men det är rätt mycket som skall klaffa för att kunna räkna in alla tre för samtliga botten-lirare. Det faller på sin egen sannolikhet.

2 gillningar

Hur ska vi bli bättre genom att gå baklänges ?

NY
NY
OFM
Tikka

Är det enda logiska om vi vill bli bättre, sen så får OFM GÄÄÄÄRNA utmana om andra och första center platsen, men som sagt, han har inte varit på så hög nivå ännu, vad är det som säger att 100% så kommer han ta kliv nu för att vi behöver det ? LIVSFARLIGT att räkna med utveckling på spelare…Det vet väl vi om några eller ? Lindbäck Stakkestad ect ect som vi hoppats på utveckling men som stannat.

Det var ju det som hände denna säsongen med, man räknade med att Tikka och OFM skulle vara monster centers, alla såg och undrade utan Hv själva, sen fick man ta in Shore ändå sen. Ska vi göra så igen tänker ni ?

2 gillningar

Det skrev jag inte heller.

Men han har ingen erfarenhet från shl. Det är skillnad på att komma från liten rink och annat sätt att spela hockey.

Att förväntningarna på att OFM skulle vara monster center förra säsongen tror jag ingen hade… Däremot så tror jag att HV räknade med att Nättinen skulle fortsätta spela bra och axla andra center efter avslutningen i great escape säsongen

2 gillningar

Jo, det skrev du

Borgström värvades från AHL.

2 gillningar

Fast du får ju läsa hela diskussionen som handlade om utvecklingen på spelare. Samma text du citerade ifrån så nämner jag även Borgström som en spelare utan shl erfarenhet och med annat i bagaget som jag tror påverkade hans prestation i början av året där han spelade mest center.

Jag VET att Borgström kom från nhl/ahl till HV

Sen står jag fortfarande fast vid argumentet att om det nu är så stor omställning för spelare att gå från liiga till shl (finns undantag) så måste man ju ge dem 1 säsong för att anpassa sig, och då finns det förhoppningsvis en utvecklingspotential att bli bättre.

Utan att tänka OM Och MEN

Att ge dom 1 säsong så kan jag tycka är pengar rätt i sjön faktiskt. Kan lova att man inte tänker så som klubb att “vi betalar han 200k/månad första året sen är han bra nästa säsong”

De ska leverara direkt det är tanken.

1 gillning

Ser hellre OFM som andracenter än tikka som tredje eller stakkestad som fjärde.

Att de framstod som bättre under kvalet var för att vi mötte ett allsvenskt lag i 7 matcher istället för shl-lag.

Jag har läst alla inlägg. Du skriver uttryckligen:

“Visst är det så, men man måste ha med i beaktning att shl är en ny liga för just de 2 du nämner, även för Borgström.
Det slår ju hål på argumentet att vi inte ska värva finnar från liiga utan shl erfarenhet issåfall”

På vilket sätt skulle det du skriver tidigare slå hål på argumentet att vi visste kan värva finska spelare från Liiga?

Han kanske tycker att Tikka är bra? :wink:

Självklart så tror jag inte att man tänker så. Man vill naturligtvis att de man värvar (förutom de spelare som är i utvecklingsåldern) skall gå in och prestera direkt. Men jag tror inte att det bara handlar om att man kommer från en viss liga, utan att det finns många faktorer till att man inte presterar på den nivån man är värvad för.

Tror personligen att det har lika mycket att göra med vilken typ av hockey som tränaren vill spela som att anpassa sig till ett nytt land och få allt att fungera på det personliga planet

Liiga har halkat efter shl på flera sätt. Det är inte längre en serie som är i paritet med shl. Visst topparna är höga, Tappara kan absolut mäta sig med de bästa lagen i shl men kvaliteten på undre halvan är mycket sämre.

I shl möter man skickliga och snabba spelare varje match och genomsnittlig liiga spelare har problem att hänga med.

Bara en allmän tanke. Det kan vara bra att skilja på vad man själv tycker och vad som verkar sannolikt. I denna tråden kan vi tycka mycket, men det är även bra med lite sannolikhetslära med i perspektiven också. Som sagt, bara en allmän tanke, men tyckte det behövdes en påminnelse om det.

1 gillning

För att jag personligen inte tror att alla immportspelare från Liiga är dåliga värvningar. Jag tror att andra saker spelar minst lika stor roll för att lyckas. Oavsett om man kommer från spel i liiga eller från Schweiz eller AHL.

Anpassningen är lika stor fast på olika sätt beroende på vilken liga du kommer ifrån. Du måste hitta rätt spelare som passar in gruppen, få spela en hockey man är van vid eller kan spela. Vissa kommer finna sig direkt och prestera, andra kommer behöva ha en längre inkörningsperiod.

Precis så som jag tror att Brännström kommer att leverara bättre den här säsongen så tror jag även att TIKKA, Borgström och Stakkestad kommer att göra.

2 gillningar

Och där sätter du fingret på det. Det är vad du personligen tror.

Fakta, det vi kan gå på, är att så inte är fallet. Det vill säga. Ditt påstående grundande sig inte på något mer än vad du personligen hoppas på. Sen får du TRO så mycket du vill. Du tar en rejäl chansning när du tror och utgår från vad du personligen tror.

Som jag sagt åtskilliga gånger. Alla får gärna tro och hoppas på vad de vill. Men bli inte förvånad när någon ifrågasätter din tro. För din tro grundar sig, vad det verkar vara på tro i det här fallet.

1 gillning

Vart skriver jag något annat än JAG TROR?

Hur skulle forumet se ut om man inte fick skriva vad man personligen tror?