Lagbygget 24/25

Jojo, det kan man tycka (håller inte med) men om man redan jämfört Kalle med en annan spelare så behöver man väl inte jämföra honom mot ytterligare en?

Jag tror vi blir något starkare i egen zon men när vi kommer över mittlinjen kan backarna lika gärna slå en pallnit för sen bidrar ingen av dom (förutom möjligen Alsing) med något…

Sämre på pappret skulle jag säga, Nardella och Kaski är grymt underskattade

Eller hur, 100% just nu är laget sämre på pappret än i fjol

Det blir ju en väldigt skev jämförelse om du helt utelämnar en spelare som gör backsidan bättre. För att han gör vår 23/24-backsida bättre tvivlar jag inte på. Han spelade ändå tredje mest i ett topp-6 lag. Om man väljer helt vilka spelare man jämför med går det ju vinkla det hur man vill.

Ingen bidrar offensivt? Vad är dina kriterier där? Bara poäng? I så fall hade vi ingen 16/17 heller. Tycker ändå Strålman bidrar offensivt som en bra tvåvägsback, även Fransson i slutet. Engsund är i sina bästa stunder också en bra tvåvägsback…

3 gillningar

Tycker definitivt HV har bättre lag än Örebro hittills. Är inte heller övertygad om att Brynäs och MoDo kommer vara bättre än vi heller.

Då du vill ha med Nyberg i jämförelsen så får vi ta honom mot Kaski helt enkelt. Då ser jag hellre Kaskis spelartyp än Nybergs då jag tycker Engsund (som i min värld är urtypen av defensiv back), Sjöholm och Seppälä (om han kan spela) samtliga är 3ggr så bra som Nyberg i mitt tycke.

I en perfekt värld fortsätter ju såklart Nyberg vara en sån spelare som han va under avslutningen av denna säsongen men vad talar för det snarare än att de va en högst tillfällig peak?

Jag vill fortsatt ha 2 backar då känslan är att Nyberg är borta lagom till jul.

Edit: Glömde tydligen sista frågan…
en bidragande bra offensiv back behöver inte göra mängder med poäng men för mig är de viktigt att de har ett bra förstapass och inte spelar fast oss i egen zon. Av de vi hade i år var de väl egentligen bara Nardella som inte fastnade i eget sarghörn i parti och minut.

Kapaciteten finns nog men de var ju inte direkt dominerande förra säsongen. Båda rätt svaga i egen zon och OK framåt men jag hade väntat mig mer.

Tycker Nardella fick ganska många enkla assistpoäng. Alsing borde kunna ersätta.

Kaski sköt hejvilt men var väl inte helt lyckad sett till roll och lön.

Problemet är ju att Nyberg gått ifrån att ersätta Maalahti till att ersätta Kaski. Det gör ju att bilden blir en helt annan.

Utfallet förra säsongen på backsidan var dåligt så jag tror att vi kan få samma, dåliga, utfall även med en sämre backsida.

Om jag inte räknar fel så våra backarnas medelålder är typ 24 år(matematik är inte mitt starka sida). Det är ganska rätt ungt men om tittar närmare på deras erfarenheter så ligger det mesta erfarenheter från ligor hos SHL, J20 och HA sen finns det lite par med från AHL/NHL/övrig ligor om man tittar på Nyberg, Alsing och Seppälä enbart. Här tror jag att skulle vore kanske bra om får in X poängstark back med erfarenhet från exempelvis högre ligor.
Jag är inte så duktigt att sätta samman formationerna utifrån nuvarande truppen som ni andra här i forumet så jag kör bara första formation:
Alsing(tvåvägs)-X(offensivt)
AP(skytt)-Borgy(spelupplägare)-OSL(spelupplägare)
Den här formation bör/tror jag ska kunna “vila med pucken” och hittar passningarna runt och tar sig framåt samt utnyttjar OSLs fart sedan pang stenhårt skott från AP/Borgy/X och in i mål.

Intressant tanke men tillbaka vid att Borgström isf ska spela C, en tanke som inte flyger alls hos mig då han va bedrövlig, för att uttrycka de snällt, på den positionen i vintras.

1 gillning

Blir nog till att hoppas att Nubben satt ihop ett bra lag och förra säsongerna inte berott på enbart dåliga spelare.

Det är Tikka, Tedenby, Stakkestad och Hansson som ska göra personbästa denna säsong vare sig vi vill eller inte.

Tror vi kommer sågas rätt hårt av experterna inför nästa säsong. Väldigt osäker målvaktssida. Stora frågetecken på centersidan. Saknaden av offensiv backsida.

Jag håller med om Borgy har verkligen inte varit bra på C-position förra säsong. Jag hoppas på att han lär sig och utvecklas från förra säsong och får lite nya energi med tanke på allt omorganisation som skett. Jag har hellre stoppar in en annan namn här egentligen men man får ta vad som finns i truppen nuläget…

Hellre

X
Borgström
OFM
Tikka

Än

X
Ofm
Tikka
Stakke

Sant. Hellre det. Men det visar ju också lite på problemet med lagbygget. Antingen en lika dålig centersida som ifjol, alternativt en plan b som är en chansning deluxe.

Tillägg. Vill vi inte chansa, vill vi öka sannolikheten för att faktiskt lyfta, både centersida och tabellmässigt, så behövs nog två centrar. I den bästa av världar.

4 gillningar

Tänk att det X:et var nära att bli Hanzl…

1 gillning

De jag skrev så utgår jag ifrån 1 center in

Men tar helst 2c istället för 1c o 1fw

Ferm, när jag läste att matematik inte är din starka sida kände jag mig tvungen att kolla, du har ju helt rätt medelåldern är ju 24. Men när jag ändå kollade backarna och deras ålder, så tycker åtminstone jag att det i nuläget bara finns fem ordinarie backar om nu Säppälä är långtidsskadad. Visst de unga backarna kan överaska, men är det inte som många skriver att två till måste in, exempelvis Strålman och Kaski.

Problemet är att det känns lite konstigt at sätta HV poängbäste i en andra kedja

Varför?

Om man lyssnar på alla experter så ju marknaden för centrar väldigt tunn just nu. Jag är extremt orolig för den lagdelen, som det ser ut. Hade helst sett att vi tar in en förstacenter och en tredjecenter. Det är en så extremt viktig del i hur man komponerar kedjor, spelsystem etc. Tyvärr tror jag det blir svårt att stärka denna lagdel tillräckligt och det kan vara hvs fall.

Abbott får börja med att visa klass på en gång då de sista pusselbitarna är de absolut viktigaste spelarna som ska vara i laget.

Det är värdelöst att vi sitter på alla dessa hopplösa kontrakten men det är vad det är.

OM vi klarar oss kvar i vinter ser de plötsligt något bättre ut med en del spelare vi slipper till 25/26 även om jag inte tror vi löser de.