Engsund har tagit hans plats verkar det som.
Inte om man redan ersatt honom. Eller ska man ersätta honom med två spelare menar du?
Så vi skulle aldrig ha värvat Engsund om det inte vore som ersättare för Säpp då ?
Hade vi säkert kunnat göra, till kostnad av någon annan, men man har ersatt en försvarsgeneral med en annan.
Om man gör såhär istället då
Nardella ut, X in
Strålman ut, Alsing in
Kaski ut, Kaski in
Mahlahti UT, Nyberg in
Säppele UT, Engsund in
Missar jag någon eller är vi 1 back minus just nu med tanke på att Nardella inte ersatts ?
Antar att det finns en liten chans i att man behåller även strålman, även om ja inte tror han har kontrakt när pucken släpps framåt hösten. Sen så antar ja man räknar/hoppas att Sjöholm och inte minst Fransson tar kliv där ja tror Fransson ska bli den som eventuellt fyller någon ”tom” plats.
Anser ja personligen att man borde plocka in en offensiv back till, absolut. Tycker det fattas ett offensivt vapen fram precis som du säger för att ersätta nardella, men tror tyvärr inte så kommer bli fallet då det skulle bli att överskrida spelarbudgeten utan vi får nog hoppas på strålman i bästa fall
Och innan ja får massa mothugg att, ”ja men kan vi plocka in strålman måste vi ju kunna plocka in någon annan.”
Nja, en ledande offensiv back ala laleggia lär kosta betydligt mer än va en halvt pensionerad strålman gör, och någon annan utfyllnadsback behöver vi inte, då släpper ja hellre fram någon av de yngre backarna vi har
Jo fast vi hade ju Fransson förra året, så ska man få till en förbättring så behöver vi ju +1 back alternativt att Strålman stannar så att Alsing blev Nardellas ersättare.
Jo men du har ju även Strandell som blir lite av ett nyförvärv även det (även om han visade väldigt tydligt förra säsongen att han inte håller för den här nivån innan han blev skadad)
Mycket spekulationer vilket är fullt förståeligt, men viktigt att ta hänsyn till att HV71 räknar med Big-Sepp och att det får vara det som vi får förhålla sig till tills annat tillkännages. Visar det sig att han inte kommer kunna spela mer vore det oproffsigt att redan nu (åtminstone officiellt) ersätta en spelare som räknas vara en del av lagbygget 24/25.
Detta kan vi även ha i beräkningarna när det kommer till kommunikationen gällande om backsidan är full, eller inte. Här räknas ju då Sepp in.
Litar på att detta sköts korrekt internt och tycker man gör rätt med att utåt räkna med Sepp i bygget tills hans framtid är definitiv åt något håll. Allt annat vore oseriöst och oansvarigt.
Du räknar inte in någon junior. Någon gång måste de ta plats också.
Sen om man tycker att det räcker just nu är en annan sak, men optimalt är väl att varje år gå minus en och fylla på med billiga spelare från organisationen.
Det är väl i och för sig inte svårt att säga något i stil med “Vi kommer gå in i säsongen med X backar, i och med att vi dras med en komplicerad skada och vi har sett tidigare att det är viktigt med en bred backsida under en lång säsong” utan att det ser illa ut?
Jo det är sant men då blir ju Engsund IN och Nardella UT isåfall, Om säpp ska in i ekvationen. Med andra ord är backsidan just nu full men troligen blir det en ersättning av Säpp längre fram (kanske detta man håller Strålman för)
Hävdar fortfarande att Fransson och Sjöholm ska in på sex backar. Allt annat är otänkbart tycker jag
Det tycker jag med MEN om man vill se en realistisk chans till förbättring vilket vi ju MÅSTE få med tanke på att vi hamnade i kval, så får man ju mer se det som en bonus om/när juniorer får en utveckling och petar etablerade spelare. Ingen blir gladare än mig när det sker men som sagt livsfarligt att räkna med att tex OFM ska vara en ledande andra center när han hitills inte varit det. Jag tror dock han kommer vara det iå rmen bättre att värva en riktigt bra andra center som isåfall blir petad till tredje kedjan till förmån av OFM och helt plötsligt så har vi en riktigt bra andra och tredje center
Kontentan av det du skrev var att det aldrig sker. Jag känner ett gäng tyngdlyftare som har gjort precis likadan operation som Seppälä och har kunnat fortsätta sin karriär inom tyngdlyftning. Känner även en fotbollsspelare på elitnivå som genomgått samma procedur. Finns ett gäng hockeyspelare som även gjort samma resa.
Så att säga att det aldrig kommer att ske, ja, det är en ren gissning från dig.
Dock är det farligt nu kan jag tycka, Strandell har inte spelat hockey på mer än ett år, Säpp har inte spelat på läääänge med, även om deras kroppar blir hela, hur bra är dom när de varit borta från hockeyn så länge?
Jag har också varit av den bestämda åsikten att både Sjöholm och Fransson ska spela på sex backar. Allt annat vore snudd på oseriöst. Åtminstone inledningsvis.
jo men backsidan ser ju ändå såpass bra ut att man kan börja så och sen ev behöva lägga in någon midseason förstärkning
Men Fransson var inte tanke att vara i laget. Strandell skada samt hur bra han gick gjorde man plockade hem honom. Är misshandel av hv och dödar all chans att ge juniorer chansen i hv om man inte ser Fransson och Sjöholm som 2 spelare i ordinarie uppställning
Vi behöver spara någonstans för att ha råd med bättre forwards.
Vi får förhoppningsvis en billigare och bättre målvaktssida och en billigare backsida som passar för ett bottenlag.
Sedan hoppas jag att de satsar mer på centrar/forwards än vad som kommunicerats.
Engsund-Kaski
Fransson-Alsing
Nyberg-Sjöholm
Seppälä-Landén är ok för ett lag som ska undvika nedflyttning i första hand.
Edit: Hade dessutom glömt Strandell. Säger kanske något i sig
Seppelä är ren bonus om han spelar mer. Enligt Svensson och sannys podd ingår inte Seppelä i hv planer