Lagbygget 24/25

Fast du gissar ju också när det gäller Seppäläs problematik. Finns ju inga direkta svar utan det är ju väldigt individuellt hur det kan gå beroende på hur och var diskbråcket sitter, samt om det kan ha orsakat andra bekymmer utöver själva bråcket. Inte jätteovanligt att den skadade disken exempelvis trycker på och skadar nerver.

Vi har just nu 10 backar under kontrakt inkluderar våra junisar.

Strålman lär säkerligen kunna bli lösningen under säsongens gång.

1 gillning

Fast jag sitter ju inte och gissar om just Seppälä? Jag påpekar att hans uttalande om att ett sådant diskbråck ALLTID förstör en karriär och går ej att återuppta inte stämmer. Sen kan det mycket väl vara så att Seppälä inte kan spela hockey mer, men just att det är så för alla som åker på diskbråck och måste operera stämmer inte.

Jag tror och hoppas på en till back in.

Strålman känns färdig med hockeyn och abbot känns som en typ som inte sitter och rullar tummarna medans han ska komma till ett beslut om fortsättning eller inte.

Va vet du om va jag vet gällande Seppälä och va jag gissar och inte gissar om? Inte ett skit. Och precis som Sanny och madhawk antyder så vet hv mer än va de går ut med. Precis som quila skriver så är det rent av vart det sitter och hur mycket du än vrider och vänder på det så stelopererar man den disk/diskar som problemet sitter vid och därefter visar det hur lång rehab det ger alternativt om det ens går att komma tillbaka ifrån. Och ja vet inte va du kollar på för hockey men sist ja tittade så vrider och vänder en hockeyspelare betydligt mer på sig i rygg/nacke/höft än va en styrkelyftare gör.

Sen håller jag helt med quila om att skulle klubben gå ut med något annat än att Seppälä fortfarande tillhör hv och att man räknar med honom utåt sett skulle vara allt annat än seriöst.

Och kontentan av det jag skrev var inte att man aldrig kommer tillbaka från en sån skada. Sen om du väljer att tolka det så så är det upp till dig, jag skrev att operation är sista utvägen och pga både riskerna samt ”bieffekten” av det så drar man sig väldigt gärna för att göra det.

Vart skriver jag att det ALLTID förstör en karriär? Har aldrig yttrar dom orden så lägg inte ord i munnen på mig tack

Jag vet inte vad jag skall tro om Lias. Men en center av klass är helt nödvändigt för att slippa kval.
Jag vet inte vad jag skall tro om Borgy. Men jag ser honom hellre som vinge med AP och ”Lias” än som andra center.
Jag vet inte vad jag tror om vår lillDansk. Men han kommer inte vara med hela säsongen. Så att ha honom som gjuten andra center känns jobbigt. Nej jag hoppas man tar in en center han får kämpa för att peta ner till tredje.
För jag tycker inte Tikka håller för det uppdraget.

Borgström Lias AP i samma tror jag blir lite mycke av samma nästan i min smak.

Jag förstår inte riktigt varför läsförståelsen från din sida inte gör sig framträdd i mina inlägg? Var någonstans högg jag angående just Seppälä? Syftade mer på ditt uttalande att det ALDRIG blir bra när man måste operera ett diskbråck. Jisses läs inlägget och budskapet istället för att bli triggad direkt över att jag ifrågasätter ditt påstående.

3 gillningar

Min läsförståelse är det inget problem med men frågan är hur det är med din, vart skriver jag att man ALDRIG kommer tillbaka från ett diskbråck?

Ett opererat diskbråck blir aldrig som det var innan man opererade då du stelopererar disken. Ryggen består inte av en disk om det är det du drar dina slutsatser ifrån utan beroende på vilken disk du opererar och hur mycket du använder dig av den disken så ser förutsättningarna annorlunda ut från person till person.

Du skrev ”ett sådant diskbråck är inget man bara vandrar iväg från” eller något liknande som att det var i allmänhet att man absolut måste avsluta sin aktiva karriär i diverse sport om en sådan skada inträffar. Vilket jag endast ville påpeka att det inte stämmer, inte ens för fem öre :smirk: Oerhört många elitidrottare har rehabat och klarat sig utmärkt :ok_hand:

Är det en smidig skada menar du? Snabbläkt?

1 gillning

Påstår jag det?

Måste hålla med dig här Smithy.
Har två i min familj som opererat för diskbråck.
Det är precis som du skriver inget man bara “vandrar iväg från”.
Men i många fall med rätt vård, rehabilitering och beroende på individen så KAN man komma tillbaka starkt.

Sorry för OT

1 gillning

Så återigen vänder jag tillbaka frågan till dig, hur är det med läsförståelsen? Diskbråck är inget man bara reser sig upp ifrån som att inget hade hänt. Hade så varit fallet så hade man aldrig opererat. Utan det ÄR en sista utväg för att få bort det som gör ont. Hur gör man det? Jo man stelopererar disken vilket leder till att du kan inte använda dig utav den på samma sätt som tidigare.

Risker med det? Man kan inte röra sig på samma sätt, man kan återigen slå upp den eller diskar runt omkring vilket kan leda till värre problem genom inte minst skadade nerver runt den skadade disken. Detta gäller inte enbart seppälä utan allmänt om en diskbråcksskada. Därav att man drar sig för att operera.

Kan man ta sig tillbaka från det, absolut beroende på hur pass beroende du är av rörelse i den disken.

Kommer seppälä göra det? Nej

Ska vi gå ännu djupare i det? Nej för förstår du inte nu så kommer du nog inte göra det oavsett hur många du känner som tagit sig tillbaka från en sådan skada, bara gratulera de isådannafall att de kunde fortsätta utöva trots sin steloperation.

Börjar dra ut lite väl OT här nu

Absolut, men det är en jäkla lång väg dit innan man ens börjar fundera på att fortsätta med det som utlöste diskbråcket ännu mindre göra det på elitnivå. Och till de som lyckas göra det är det bara att gratulera men oavsett hur ”hela” de känner sig så har risken bara ökat för ännu större problem. Har själv en bror som fått lägga ner sin elitkarriär pga steloperation efter skada, även om det är i en annan sport

1 gillning

Att man kommer tillbaka till hockeyn efter den operationen är mindre sannolikt än vad det är sannolikt. Thats a fact, jag tror de redan vet till 90% säkerhet hur det blir med Säpp men avaktar lite och vill ha Strålman redo när man vet till 100%, obs killgisning nu

1 gillning

Goosfrabaaaah…

Hur vet vi att de är seppälä - Engsund

Kan väl lika väl vara nardella ut , Engsund in.
För att man vill få en mer defensiv backbesättning

Är detta tråden om diskbråck?

Här är facit Diskbråck - 1177

8 gillningar

Förstår inte själva grejen med att jämföra enskilda spelare i lagbygget. Varför måste ett minus ersättas med ett plus rakt av? Det är ett LAGbygge det handlar om. En spelare är inte den andra lik. Försvinner en spelare med en viss kvalité kan man lösa det kollektivt. En offensiv backsida kan kräva mer defensivt lagda centrar osv. Blir så monotont att se ett lagbygge utifrån enskilda spelare i min mening.

6 gillningar

Lias skiljer sig rätt mkt från Borgy och AP dock. Lias är en sur jobbig tvåvägsspelare med knappt någon direkt svaghet. Väldigt komplett spelare.

Borgy och AP lever ju mer på sina offensiva skills. Lias som center där hade nog fungerat bra.

3 gillningar