Lagbygget 24/25

Strandell?

1 gillning

Ja, det där är en viktig poäng. När man är ett lindansarlag så hamnar man nog lätt i en ond cirkel när det gäller spelarvärvningar, man hamnar både ur fas med andra lag plus att man inte är lika attraktiva (och det gör i sin tur att det man kan konkurrera främst med är lön, vilket gör att man överbetalar…).

När Nubben kom in så visste man faktiskt inte vilken serie man spelar nästa säsong, även om man var storfavoriter till att gå upp i SHL. Lagbygget kunde börja på allvar först i början av maj, plus att man hade en del spelare från allsvenskan på kontrakt.

MEN VARFÖR SKREV MAN FLERÅRSKONTRAKT MED SPELARE I ALLSVENSKAN? frågar sig vän av ordning.

Av flera anledningar. Det är 1. ett sätt att locka till sig toppspelare när man kan locka med att följa med upp (det är också mer motiverande för en spelare om även SHL-spel för dem hägrar…). och 2. man behöver säkra upp ifall man inte går upp. Det går inte att räkna med att man går upp även om man var favoriter, och vill slippa behöva bygga helt nytt igen…

Sen gick man upp i SHL igen och säkrade SHL-platsen först i sista omgången. Att varit ett lag som dansade på linan hela säsongen är knappast det bästa utgångsläget när det gäller att värva spelare under säsongen. Skriva på nytt kontrakt bara för att se det rivet en månad senare. Spelar vill givetvis se om sitt hus.

Och i år exakt samma situation igen. Plus byte av sportchef sent, vilket gör oss ännu senare på marknaden.

OBS! verkligen inget försvar av Nubben, som inte är en bra sportchef, men han har heller inte haft de ultimata förutsättningarna nån enda säsong. Inte för jag tror han hade gjort det mkt bättre med rätt förutsättningar. Men poängen är att har man väl hamnat i en bajsmacka så ÄR det svårt att ta sig ur.

3 gillningar

Många bra poänger. Men vi hade en väldigt bra chans att lyfta oss ur det absoluta bottenträsket och det var inför förra säsongen. Finfin slutspurt och vi hade spelat färdigt först av alla lag och förutsättningarna var glasklara.

Det gäller att ta de chanser som bjuds för att komma ur den dåliga spiralen, och ifjol fanns chansen men den togs inte. Övertro på sin befintliga spelartrupp pga orimligt högt poängsnitt sista femton matcherna (mest pga Ortio, Andre Petersson och en hel del medstuds), dåligt val av tränarteam och många dåliga val på nyförvärven. Förutsättningarna för att lyckas inför fjolåret var bättre än inför denna säsong.

I år behöver vi överprestera istället för att underprestera. Lyckas vi med det och Blomqvist visar sig vara rätt gubbe att få till ett spelsystem som alla köper in på samt få ihop gruppen så kan vi börja titta uppåt i tabellen mot säsong 25/26 och framåt. Men som känslan är nu så är det överleva ett år till som gäller.

2 gillningar

Jag tror ändå att årets försäsong kan bygga laget.
Många samlade.
Tror det är rätt väg att vandra.

9 gillningar

Håller helt med. Tror att förändringarna inför årets försäsong kan få stor betydelse.

Helt vansinnigt med facit i hand att (som de senaste åren) låta en så stor del av gruppen sköta sommarträningen på eget håll. Det är väl till stor del på försäsongen som man bygger upp sammanhållningen i laget, som sen gör att spelarna är beredda att offra sig för varandra under säsongen.

2 gillningar

Vill bara passa på att tacka alla er som gör det här forumet till vad det är.
Inte enbart moderatorerna utan även ni som delar med er av era tankar.
Alltid ett nöje att gå in och läsa.

12 gillningar

Kan de vara så att vi väntar lite med nardella pågrund av seppälä?
Ser ingen annan anledning.

Engsund - kaski

Nardella - Alsing

Nyberg - Sjöholm/ Fransson

Strandell

Top 7 backuppsättning enligt mig…

1 gillning

Håller med, hoppas på den

Den gillar jag. Vi blir inte beroende av att en hel backsida måste notera personbästa, i synnerhet Alsing, Kaski och Engsund. Dessutom får vi utrymme att laborera med backparen till skillnad från nu då rollerna känns rätt givna. På det fin balans mellan offensiv och defensiv.

3 gillningar

Hade hellre kört på Strålman istället för Nardella där. Känns som jämnare och billigare spelare.

Jag håller nog nardella högre.

3 gillningar

Jag tror som du @poweplay, att de väntar ut läget med sepp.

Den ser ruggigt intressant ut. Tar sjöholm och fransson ett kliv i sin utveckling under sässongen så kan den bli riktigt bra i slutändan tror jag

Det är skribenterna som gör detta värt att driva. Vi mods är bara ivägen :wink:

2 gillningar

inte jag. Nardella är inte på utförsbacken, samt gör mycket mer poäng. Det är offensiven vi behöver stärka, inte defensiven

4 gillningar

Behöver vi verkligen det? Vi har Kaski, Alsing och Fransson som kan och ska producera poäng framåt. Vi har Engsund och Sjöholm som är ultradefensiva. Därmed skulle jag vilja ha en tvåvägsback i form av Strålman här istället. Min personliga gissning är att han är hälften så dyr som Nardella. Då lastar jag hellre mer pengar på kommande C och F

4 gillningar

Tycker inte offensiven behöver stärkas, den är bra nu. En stabil tvåvägsback i så fall. Hade inte kännts bra om det kom en offensiv back till. Då känns det oroligt bakåt kan jag tycka. De flesta lagen har bara två bra offensiva backar, 3-4 st är inte så vanligt. Så här var det på några lag på deras två bästa offensiva backar senaste sässen. Kaski och Alsing kommer ligga på ca 25-28p var är jag helt övertygad om.

ZAIK
Pudas 42
Oskar Nilsson 20p

Lakers
Persson 37p
Carlsson26p

Rögle
Kapla 28p
Engström 22p

Lhc
Hulström 25p
Fanten 23p

Fbk
Nyström 26p
Nygren 23p

Fhc
Tömmernes 30p
Högberg 24p

1 gillning

Jag är chockad… förutom kaski så har vi ju enbart “stay at home” superdefensiva backar? Med den lilla detaljen att Olle eventuellt kan göra en handfull poäng och att vi har en valpig Fransson som fladdrar iväg helt okontrollerat… men ändå inte levererar så mycket poäng (notera att jag inte erkänner killgissningar om hur mycket poäng han kommer göra det kommande året “för att wishfull thinking”)

Men nu pratar vi lagbygge här.

Offensiven är offensiva backar + kedjorna.

Ser vi till HV så är vi fastlåsta med 2562397 st fjärdelina-lirare som tillsammans kanske gör 2 + 4 över en sässong på 52 matcher. Så sett till detta enorma draggankare på vårt lagbygge så tycker jag en mer offensivt lagd back, beprövad i SHL och HV, passar in miljadoingar bättre än han skövde-gubben.

5 gillningar

Offensiven kommer ju stärkas då det ska in 1C 1F eller 2F. Bara hoppas botten hittar rätt. Men misstolkade det du skrev, tänkte enbart på backar.

1 gillning

Exakt, det är inte pga hur backsidan ser ut som vi behöver mer offensiv på den, det är pga hur forwardssidan ser ut.