Lagbygget 24/25

Tyckte även att nardella många gånger gjorde de bra i defensiven , jävligt skicklig med klubban längs med sargerna mot motståndarna

Allt går runt runt runt. Så även diskussionen kring lagbygget från ett år till ett annat. Nu sitter vi återigen och tror och hoppas att spelare ska ta jättekliv och leverera något de aldrig tidigare gjort. Fransson är näste man som vissa tror och hoppas kan vara med och leda vår offensiv.

Kollar vi på våra tre så kallade toppbackar så har deras poängbästa säsonger sett ut som följer.

Alsing 0,55 poäng per match
Kaski 0,51
Engsund 0,43

Vi slänger in Fransson på det som då vissa tror och hoppas på. Fransson hade 0,14 poäng per match ifjol.

Sett till våra toppspelare kan vi utesluta Engsund som en offensiv poängback. Hans toppnotering är en säsong som sticker ut. Det var en engångsgrej.

Så idagsläget har vi alltså bara Alsing och Kaski som vi på ett ungefär vet kan levera runt 0,5 poäng.

Räcker det? Nja. Det kan räcka om vi har en forwardssida som likt 2016/2017 står för offensiven. Kommer årets forwardssida kunna väga upp för de brister i offensiven vi har på backsidan? Nej.

Och det är fortfarande högst tvek som svar på den frågan även när vi fyllt på med en center och forward.

Så. Jag tror det är av yttersta vikt att få in en spelare som Nardella. Att lägga sitt hopp till två backar som ännu inte levererat som toppspelare på den här nivån, samt en ung spelare som Fransson… Det känns väldigt mycket Hult.

8 gillningar

De sista 2 forwardsplatserna måste bli succé. Att vi får in en toppback till tror jag är osannolikt. Även om vi ska kunna utveckla unga spelare måste vi ge Fransson och Sjöholm utrymme. Sen ser jag inte Fransson som ren offensiv back, mer en rörlig tvåvägsback. Gör han 20 p är jag jävligt förvånad, runt 10-15 nått man ska förvänta.
Poäng förväntan per back ser jag som såhär.
+40 - ingen
30-39 - kaski (underkant runt 33 tror jag han hamnar
20-30 - Alsing (återigen underkant tror 22)
10-20 Engsund, Fransson
0-10 Nyberg, Sjöholm, Strandell

Som sagt mycket hänger på de sista 2 offensiva platser i anfallet

Känns som att hoppas på Nardella är att hoppas på alldeles för mycket. Blir en väldigt dyr backsida isf och tror man vill ge större utrymme till Alsing och Fransson offensivt bakom Kaski som har ”huvudansvar”.

Strålman däremot. Kommer inte kosta så mycket och lär heller inte vilja stå ivägen för våra yngre grabbar om det skulle visa sig bli bra utveckling där.

Tycker ändå backsidan ser okej ut. Det finns lite potential och det finns SHL-rutin. En halvhygglig mix helt enkelt.

15 gillningar

En viktig aspekt av lagbygget är också att minimera antalet mål laget släpper in. Det är lätt att stirra sig blind på spelares poängsnitt, men det räknas ju bara framåt. Hur ser poängsnittet ut bakåt?

HV gjorde 130 mål framåt förra säsongen. 4 lag framför gjorde lika många eller färre, samt att ytterligare 2 lag gjorde endast en handfull fler mål. Däremot släppte HV in 175 mål och är näst sämst i den kategorin, där inget lag ovanför ligger i direkt anslutning till denna ofantliga siffra.

Så att göra runt 130 mål även nästa säsong är vad vi kan förvänta oss. Det kritiska för HVs chanser att klättra kommer att vara att sänka antalet insläppta mål med minst 20. Att bibehålla produktionen framåt och kraftigt minska insläppta mål bakåt måste alltså vara prioriterat och det laget ska satsa på för att klättra. Hur ser lagbygget ut ur den aspekten?

10 gillningar

Om tex Kaski är hel kommer han ligga på ca 26p det är ju knappast sitta och hoppas han ska ta jätte kliv. Utan helt i fas med hur han ska ligga tycker jag.

Igen finns knappt något SHL lag som har 3 backar runt 20-30p vaför måste Hv ha det? Det ABSOLUT största problemet HV hade senast var spelet i egen zon, ska man ta in en till offensiv back kommer det se samma ut igen. Sen kan folk säga hur mkt de vill om spelide en offensiv back är en offensiv back och är där styrkorna sitter. Att ta in en offensiv sen att den även ska stärka upp defensiv mm köper jag inte. Då kommer vi sitta här igen och skrika sönder om hur dåliga de är i egen zon och spelet framför mål.

Ska HV ta in en back till hoppas jag det blir en stabil tvåvägsback som kan ligga runt 15-18p men ingen man bygger pp runt.

För mig är prio 1 styr upp defensiven och hoppas HV tänker exakt samma.

Men vi tycker olika, jag vill se mer defensivt HV medans andra mer offensivt HV, inget konstigt =)

1 gillning

Fast nu var det ju de defensiva backarna som var inne på baklängesmålen. Nardella som är en offensiv back gjorde det bättre än Strålman Mahalahti Sjöholm och Landeen. Så han var alltså defensivt bättre trots att han är en offensiv back

2 gillningar

Skulle säga att backsidan ser bättre ut defensivt inför kommande säsong men att forwardsidan ser något sämre ut.

Kommande säsong har vi inte kvar Önerud som är tuff att möte fysiskt och kämpar hårt men har kvar övriga forwards som spelade mycket i egen zon och som inte hör hemma i SHL.

Precis, Nardella överglänste flera av våra defensiva backar, defensivt.

4 gillningar

Vi kan inte sitta och hoppas att vi löser FW/C som kommer ändra på vårt sopkassa offensiv. Det kommer krävas under för att ändra på den atlantångare till fjärdelina-karaktär vi har på anfallet.

Således: säkra upp med Nardella.

Sen får vi hoppas att vi hittar bra forwards och centrar. Men det är högt spel.

1 gillning

Det säger egentligen rätt mkt om att Nardella var “bättre” än våra defensiva backar hur jäkla dåliga de var. För Nardella va långt i från bra i egen zon, kass man mot man dålig framför mål.

Strålman va inne på 43 mål bakåt
Sjöholm 42 och Nardella 41
Kalle 32 Fransson 20 Kaski 35.

Då spelade Strålman mest med av alla spelare.

Så nej tycker inte Nardella var jätte bra defensivt och absolut inte överglänste dom andra.

1 gillning

Den statistiken säger nästan inget alls.

Först måste man kolla per minut spelad och i vilka spelformer. Sedan måste man ta in om man startar i egen zon eller inte. På det kan man hävda att vissa spelare tvingades spela i spelformer de inte är bäst lämpade pga helt sjukt felbyggt lag med för mycket klappkasshet.

Min högst tveksamma ockulära bedömning är att Nardella skötte det minst lika bra som Strålman. Om det är ett underbetyg åt den senare, eller ett bra betyg för Nardella, eller underbetyg åt allt, inklusive kaffet i kiosken, det är oklart.

Exakt spelare ska inte spela där de ej känner sig hemma skulle då tex HV ta in Nardella har vi samma problem igen. För kan inte bara ha Engsund och Nyberg i BP tex. Det måste vara tydliga roller. Men å andra sidan tycker jag alla backar ska klara lira BP.

HV får gärna ta in en back till men ingen typ PP back enligt mig. Men i så fall en stabil tvåvägsback. Helst inte Strålman dock.

1 gillning

Jag tycker det är rätt enkelt. Baktung backsida och baktung ch trubbig forwardssida (vilket det med största sannolikhet kommer att bli med eller utan nyförvärv) kommer att ge ett baktungt lag.

@shitkicker. Hänger inte med i dina siffror. Åtta lag gjorde fler mål än HV. Två gjorda lika många.

Jag tror dock det är rätt väg att gå med ett mer defensivt lag. HV får börja där sen sakta gå mot ett mer spelförande lag. Verkligheten vi lever i är ju exakt att HV är trubbiga och baktunga och hoppas de sätter spelet efter det med. Målet nästa år för lyfta är bättre defensiv och bättre bortaspel och de två går ju typ hand i hand. Med en bra defensiv kommer offensiven med.

Nja. Inte med det lag vi har. Det börjar baktill, ja. Erövra puck, vända på steken. Men har vi inte lite finess hur vi sätter förstapassen, kopplat till ett hyffsat system över hur vi tar oss framåt i banan, ja då spelar vi för 0-0.

I detta lagbygga så skall “vila med pucken” in i ekvationen. Det gör jag hellre med Nardella än många andra där bak. Jag har förhoppning om att Olle och Engsund bidrar där med. Mer än vissa andra. Vi gladde oss nyss åt kaskis intåg, men samma personer (?) verkar nu höjja defensiven till skyarna (den biten bidrar inte kaski med, inte heller uppspel) för att diskvalificera mer skills i backlinjen, trots att Nardella är bra mycket bättre defensivt än Kaski. På det väljer ni Strålman före Nardella?

Det jag ser är att laget tappar kreativitet och möjligheter. Ersätter det med tråkhockey som har ett större frågetecken än utropstecken.

Nåväl. Detta är ju bara tankemonster. Vi vet inte hur AB kommer lira. Troligtvis är mycker av våra tankar inte relevanta i ljuset av hur vi kommer lira. Den som lever får se.

7 gillningar

Jag tror tvärtom dock som du, att defensiven kommer bli bra och spelet frammåt kommer bli bättre och säkrare. Vi får se sen när de börjar, vem som kom närmast “rätt” Om HV spelar tråk eller inte bryr jag mig inte om alls, se bara till att slippa kval. Det HV lirat senaste åren är hjärtinfarkt-hockey, den slipper jag gärna. Vad som helst utan det.

Sen från det ena till det andra borde inte Hugo Alnefelt snart presenteras? Har Hv satt kontrakt från mitten Juli bara för hålla i pengarna mer :joy:

4 gillningar

Helt med dig @Diabolics

Fan. Du kan ju!

1 gillning

Jag tycker man behöver tänkta en defensiv backuppsättning i år. Tänk själv på hur det blev med Martinsson och Kinnvall. Inget ont om grabbarna men Offensiva backar kommer alltid med en baksida. Många insläppta mål och håller inte i längden.

1 gillning

Jag tycker att defensiven är det absolut viktigaste få ordning på men denna säsong har vi mycket mer shl rutin på backarna bara det kommer nog göra saker bättre och kan ju hoppas AB kan sätta ett spel.

1 gillning