Lagbygget 24/25

Defensiven är den delen i spelet + uppspelen från backarna som jag känt inte stämt de senaste åren. Känns som att det är det som man måste få koll på för att bli ett stabilt SHL lag. Att bara tänka offensivt känns rent naivt. En målspruta kan inte lösa HVs problem utan man behöver täppa till bakåt. Detta kommer generera tre poäng.

Jag tror de flesta är överens om att defensiven måste bli bättre. Men en del av defensiven handlar ju också om att snabbt kunna ta sig ur egen zon, genom bra förstapass. Har vi tillräckligt av den varan bland backarna? Jag är tvek.

Jag förespråkar en balans, varken en tokoffensiv eller superdefensiv backsida. Just nu lutar det mer åt det senare.

Sen ingår ju som vissa redan påpekat backarna även i offensiven. Jag tycker det känns väldigt väldigt osäkert att gå in med Alsing och Kaski som två givna PP-backar.

Alsing är inte där än att leda ett lag likt Tömmernes och Pudas. Kaski såg vi ju vad han levererade som given första PP-back förra säsongen. Efter snart två säsonger i SHL så tycker jag vi vet var vi har Kaski vid det här laget. En bra back för andra backpar, men inte på långa vägar en Pudas eller Tömmernes. Som sagt. Jag tycker backsidan är ett stort frågetecken.

Det senare är också det som skiljer oss åt mot många andra lag. Ja, man behöver inte ha tre fyra backar som levererar en halv poäng per match. Skillnaden mot HV är dock att andra lag i mångt och mycket har en eller två, på den här nivån, klassbackar som kan LEDA laget. Dessa spelare hittar jag inte i dagens HV.

6 gillningar

Tror inte särskilt många härinne väljer Strålman före Nardella om vi letar offensiv spets. Men @diabolics, tror du själv att det ens är ekonomiskt rimligt att addera in Nardella i den backbesättning vi redan har? Tror inte vi har kulor i pengapåsen till det om vi på detta ska ro hem ett par toppspelare framåt.

Jag förövrigt värderar Strålman högre än Nardella. Bobby är överskattad medan Strålman är tämligen prestigelös trots alla NHL-matcher på CV:t.

14 gillningar

Tycker Strålman med all önskvärd tydlighet visat att han inte är speciellt sugen. ”Lämna besked innan skolan slutar”. Det är nästa vecka. Hur många veckor av den så viktiga försäsongen har han redan missat? Nej. Glöm och gå vidare. Nardella är otroligt mycket puckskickligare än Strålman.

2 gillningar

Ska vi inte bryta med någon back så tycker jag att det inte är en offensiv back som ska in.

En defensiv eller en tvåvägsback, gärna storvuxen, tycker jag vi behöver om vi ska ta in någon mer back om Seppelä och Strålman inte kommer in. Hallquisth och Landen har vi ju också och en ev utveckling där.

Kaski
Alsing
Strandell
Fransson

Det räcker enligt mig. Däremot en skada på Engsund och det ser klent ut gällande defensiven och fysiken.

Skulle bli väldigt förvånad om Nardella kommer in utan att vi bryter med ex Strandell.

Plats 11 Modo och plats 7 Luleå gjorde lika många, plats 9 Rögle (117) och plats 10 Örebro (115) färre, plats 8 Timrå 3 fler och plats 12 Malmö 8 fler. Så visst. 8 lag gjorde fler.

Men bara ett lag släppte in fler.

Min poäng är att HV kommer inte klättra genom att i första hand producera mer framåt. De kommer att klättra om de kan täta till bakåt.

Självklart är det viktigt att kunna ta sig ur egen zon snabbare och mer kontrollerat. Men att ta sig ur egen zon utan att ett baklängesmål faller är ett fall framåt. Jag tror att man har truppen för det. Om man använder materialet rätt.

4 gillningar

Lite OT. Men det är f-n ett friskhetstecken när folk som varit så ense plötsligt står på motsatta sidor i en diskussion. Ett tecken på att det för tillfället inte finns så pass tydliga problem i föreningen som gör att alla är överens om precis allt. Det gör mig glad.

8 gillningar

Kan ju vara ett sätt att låta Strålman köra sin sommarträning på egen hand likt finnarna förra sommaren… Nu när man bestämt att alla ska närvara, så kanske HV och Strålman kör en liten fuling där han kan köra hemma?

1 gillning

Säger som Andersson711. Släpp Strålman. Ska han vara med ska han vara med på exakt samma villkor som alla andra. För SÅ BRA är han inte. Hade han varit SÅ BRA hade övriga klubbar stått i kö för att få honom på kontrakt.

Jag gissar att kontraktet med Strålman kostade mer än vad det smakade. Strålman var precis som man förutspådde ingen Fredrik Olausson eller Kenny Jönsson som kom hem och dominerade i Sveriges högsta serie. Jag fattar faktiskt inte varför så många här inne fortfarande vill ha kvar Strålman. Killen har en säsong i HV. Han var enkom här på grund av att det var Nubbens drömvärvning, oavsett lag han var sportchef i. Strålman är helt klart på nedåtgående. Åldern talar inte för att han kommer bli bättre. Strålman var också tyvärr en av spelarna vars form blev sämre ju längre säsongen led. I kvalet, när allt stod på spel, när allt skulle avgöras, stod han för missar och tveksamma ingripanden som han inte gjort på en hel säsong.

Strålman för en jättejättebillig peng istället för Strandell. Visst. Men vi behöver ha in klass. Strålman är inte klass. Han är bra på den här nivån. Och bra duger inte om vi ska ta in något mer till backsidan.

5 gillningar

Luuuugnt Strandell kommer spela i tre kronor de ha Wennerholm sagt

2 gillningar

Hmm och grisar kommer flyga :roll_eyes:

Hör dig men håller inte riktigt med. Strålman är en väldigt mångsidig back som kan användas i alla spelformer och dessutom rightare. Om han får en hel säsong bredvid tex Alsing så tror jag han gör 20-25 poäng. Han spelade ju mycket med både Landen och Fransson förra säsongen vilket jag tror gick ut en hel del över hans offensiva spel. Dessutom så har han ovärderlig erfarenhet och ett lugn som de yngre backarna kan lära av och se upp till.

1 gillning

Njae. Då ser vi olika på Strålman. Maken till blött avslut var det länge sedan jag såg. För även om Strålman i stunder fick agera pappa åt våra unga spelare så kom han till många avslut. Han sköt tredje mest av våra backar. Strålman hade också absolut sämst skotteffektivitet av våra backar. Ynka 2,78. Just i den statistiken tillhör han faktiskt de sämre i hela SHL. Och det kan man inte beskylla Fransson eller Landén för.

Så det kan ju vara värt att tänka på för de som menar att det finns en offensiv uppsida hos Strålman och därför kan tänka sig se honom styra ett PP i höst…

5 gillningar

Lite av ett wild card denna säsong. Strandell kan lyfta rejält med nya tränarna vi får se.

Tomas Ros va?

Så finns ju ändå lite hopp.

Hade Wennerholm trott det så är det ju alltid större risk att det blir tvärtom.

1 gillning

Jag tycker nog ändå sett över hela förra säsongen att Strålman var vår bästa och jämnaste back även om det säger mer om konkurrensen än om Strålmans förträfflighet.

2 gillningar

Världens tråkigaste silly. 0 glans hittills. Vill känna dom rysningarna som gick genom ryggraden när Hrdina eller Christensen presenterades. Såna spelare man VISSTE skulle komma in och göra bra saker. Nu kommer de spelare och man får börja hoppas att varenda stjärna står rätt.

2 gillningar

Ja sofar är silly ganska jävla tråkig faktiskt, kanske tom den tråkigaste ever.
Det är klart det hände lite i början med ny sportchef/tränare men på spelarfronten är det riktigt tråkigt. Det är klart Allsing och Engsund kände ju bra men inga direkta super wow värvningar och sen är det sten dött

Vi har haft världens kaos under och efter säsongen. Att det är en lugnare period nu när Abbott kommit in ser jag inte alls som konstigt eller dåligt. Tålamod!

13 gillningar

Så är det ju, men det är fortfarande tråkigt med tålamod :smiley:

2 gillningar