Andra lag kommer att ha skador, om Hansson inte får istid blir det mycket lättare att få till en övergång då för att spara pengar.
Ditt förslag innebär i princip att sätta eld på en påse pengar.
Hansson fyllde nyss 30. Lindbäck fyller 28 i augusti. Det ska till nåt form av hockeymirakel om de ska utvecklas till något annat än det vi hittills sett av dem i SHL.
Det enda som talar för Stakke är att han fortfarande är “ung”. Men jag tvivlar även där. Stakke har aldrig riktigt kommit igen efter sin skada han drog på sig i HA.
Så för mig fortsatt obegripligt att man inte gjort sig av med dessa spelare. Jag menar två spelare ytterligare ska in på forwardssidan. Hur ska vi kunna satsa på våra unga spelare samtidigt som vi vill ge Tikka och WIN en chans? Laget är snudd på fullsmockat. Även läktaren när vi drar igång serien…
Tycker @Bauerland sammanfattar det bra. Kan ju helt enkelt vara som så att man har is i magen och vet att det finns lag som är betydligt mer desperata av förstärkningar och att knyta till sig breddspelare likt Hansson under säsongens gång.
Känns som ingen, inklusive jag själv, här ser något behov av att behålla max en av Lindbäck, Hansson och Stakkestad.
Håller med.
Stakke väljer jag av dessa herrar
När jag försöker mig på en (för mig) logisk förklaring till vårt tänk får jag huvudbry.
De flesta här verkar överens om att följande tre spelare vore en:
Stakkestad
Hansson
Lindbäck
Vilket verkligen skulle öppnat dörren för Träff eller annan junior.
Vem av Stakkestad och Lindbäck som ska bli kvar känns lite 50/50 medan Hansson anses kunna lämna.
För mig är det utifrån rådanade situation obegripligt att vi värvade en på papperet blek kopia på ovanstående spelartyper från AIK.
När jag såg han i vintras tänkte jag lite Bambi med glappande käft. Såg klen ut och kunde absolut inte hålla i pucken. Satte press genom en fladdrig och bitvis ryckig åkstil.
Dock rätt skön efter nån match när han gapade i en megafon. Det kanske är det som är tanken - en ny Kokkonen för att skapa lagsammanhållning. En megafon istället för Dirlanda.
Ytterst märkligt dock att göra ännu en knut på tråden som vi behöver lirka upp…
Helt klart väldigt märkligt som du skriver. Jag är inte emot idén att varje år försöka plocka nåt intressant namn från HA. Men när de “intressanta” HA-namnen samlas på hög, ja, då blir det ju ett överflöd av spelare som inte hör hemma på den här nivån.
Fick jag välja skulle jag vilja att man inledningsgvis satsar på minst nån av Hugo Pettersson och Herman Träff. Det är ju inte orimligt att det blir just Träff med tanke på Abbotts intresse för honom i Rögle. Så säg att det skulle kunna se ut ungefär så här.
Borgström-X-AP
OSL-OFM-X
Brännström-Tikka-Lenc
Träff-Lindbäck-Tedenby
Pettersson/Stakke/WIN/Herman Hansson
Oavsett hur vi formerar laget kommer vi ha minst en av Stakke, Lindbäck, WIN och Hansson på läktaren. Sannolikt minst två. Och då talar vi om ett gäng spelare som inte har en suck när det kommer till att spela högre upp än i fjärdekedjan. Överflödets förbannelse fast en negativ sådan.
Jag skulle som sagt gärna se att man hittar en lösning med minst en av dem, gärna två, innan säsongsstart. För inte ens som extraspelare fyller dessa spelare en funktion. Skulle skador uppstå tidigt på säsongen ser jag hellre att man spelar in Träff och Pettersson i laget, egna produkter som vi förhoppningsvis kan bygga en framtid på.
Och jag skulle säga att Träff och Pettersson redan är mogna uppdraget. Ifjol när de fick chansen överglänste de samtliga nämnda breddspelare, samt överbetalda sådana som Tikka och Tedenby.
Instämmer i allt, det borde vara självklart att Träff ska in i ordinarie uppställning före de som du nämner.
Kan det ha varit ett krav från AB?
WIN och Stillman in?
Bra skrivit håller med . Men som sagt , ska vi ha in en 1C så ser jag hellre Borgström som 2c. Då får vi en mycket bättre centersida en den du skriver i mitt tyckte . Jag hade kört såhär om de nu är en första center och en vinge vi ska ha in.
X - X - AP
Brännström - Borgström - OSL
Lenc - ofm - Teden/träff
Stakke - Tikka - teden/träff
BÄNK : WIN , Hansson , Lindbäck , Pettersson
Topp 9 så som du sätter ihop laget känns verkligen intressant! Med reservation för att dom två sista platserna är hållkäften-värvningar. Tror Brännström-Tikka-Lenc kan bli en riktigt jobbig kedja med poäng-potential. Men sen har vi fjärde… Klarar Stakke centra en kedja?Håller WIN för SHL? Kan Lindbäck bli en powerforward? Ska man ha teden i fjärde? Våra juniorer?
Många frågetecken….
Ah. Jag börjar också överväga Borgström som center just av den anledning att centersidan är så galet svagt.
Om vi bara tar in en center så måste väl Borgy börja säsongen som center oavsett? Fisker är väl antagligen på Camp långt västerut?
Och hur blir det kring Jul?
Borgy måste spela C för att vi ska få ihop det just nu! Vi blir för trubbiga annars, även på tok för mycket “kommer ta steg” varianter för att vi ska bli farliga från start.
Ska det nu bara in en center till så behöver Borgy absolut in som center, att gå in med en vik som Lindbäck eller Stakke som en av fyra skulle kännas riktigt svagt. Borgy är iaf center i grunden, det är inte Lindbäck.
Att de understa i laget skulle stå i vägen för juniorerna är jag inte jätterädd för just nu heller, jag tror helt enkelt att Träff är bättre och konkurrerar ut spelare som Stakke/Teden/Hansson. Däremot klumpas ofta han och Pettersson ihop till nån sorts duo som ska hanteras och bedömas lika. Jag anser att Träff är redo, Pettersson tror jag hade mått allra bäst av en höst i ett bra HA-lag. Han kommer bli bra, men behöver också en lite annan roll.
Fjärde vill jag ha så tuff och grisig som möjligt, med en mycket tydlig uppgift och roll ![]()
X1 - Borgström - Petersson
Lenc - X2 - Stål Lyrenäs
Brännström - Fisker Moelgaard - Träff
Stakkestad - Tikka - Ignberg Nilsson
X1: Gärna Smejkal
X2: Gärna Karlström
Hade gärna sett ny center-etta men befarar att det helt enkelt visar sig att det inte går att få tag i nån riktig smällkaramell där. Smällkaramellen får därför bli yttern.
Nu har jag sannolikt ett sämre hockeyöga än de flesta. Men jag tycker faktiskt Pettersson såg mer intressant ut än Träff. Både under försäsong och när de väl fick chansen pga skador under säsong. Sen tror jag Träff är mer “redo” då han nog är mer fjärdekedjematerial än Pettersson.
Med det sagt. Dina kedjor prove my point (får gärna se ut så i ett best case scenario). Oavsett om “lyxbredden” petas till förmån för junisarna eller inte så är de totalt överflödiga.
Jag har inte kritiserat AB än, MEN, jag fattar fortfarande inte riktigt värvningen av WIN… Karln har 15 respektive 9 poäng senaste två säsongerna med 42 respektive 47 matcher i ryggen, i allsvenskan. Lindbäck krossar hans stats med hästlängder. Kikade på lite repriser från några matcher nu under morgonen och förstår verkligen inte vad AB ser i WIN, skulle likväl kunna sätta Lindbäck eller Hansson på hans plats och sparat in domdär slantarna om HV ställer upp såhär. Hoppas han är ett av dom billgaste kontrakten i SHL, vilket fortfarande inte gör det bättre då HV borde vända varenda slant för att kasta på en toppcenter. Inget hat mot WIN alls men förstår bara inte varför AB tror att han kommer platsa i SHL.
Tror att träff är lättare att spela in i SHL tack vare sin storlek och spelstil. Han kan spela i en fjärde och checka och spela hårt men även i en 2a och skapa något.
Pettersson däremot är helt bortkastat att sätta i en fjärde då han är en spelare som ska ha mycket puck och vara i anfallszon. Bättre låta han som du säger spela i allsvenskan och få en ledande offensiv roll.
luktar lite bromance där , har med tittat på honom och kan inte heller se det.
Inte för att vara sån men jag tror att en huvudtränare som haft spelaren i fråga har bättre koll än HV-supportrar som ”tittat några matcher på morgonen”
Men det är tjockt neråt i hierakin, det kan vi absolut konstatera. Samtidigt så är WIN en spelare man kan bygga på under en längre tid. Tveksam till om Hansson, Lindbäck och även eventuellt Stakkestad skulle få förlängt efter den kommande säsongen.
Ang. WIN. Steget mellan SHL och HA är väldigt, väldigt stort. Det vet vi vid det här laget (läs truppen vi gick in med i SHL säsongen 22/23…).
Att vara en jobbig spelare i allsvenskan som gillar att spela fysiskt betyder inte ett jota om du inte även kan bidra med annat i SHL (läs Stakke och Hansson, som blev en Lindbom-favorit under hans tid i Kristianstad).
Jag kommer naturligtvis ge WIN chansen, men mina förväntningar är rätt låga. Det krävs som sagt mer än fysik och att åka skridskor för att göra avtryck i SHL.