Mm. Samtidigt. Nubben tjatade med facit i hand att han tog över SC-rollen i ett extremt svårt läge. En efterhandskonstruktion deluxe med tanke på hur nöjd han var med lagbygget inför sin första säsong och hur många värvningar (11-12) han fick göra för att sätta sin prägel.
I Abbotts fall vill jag faktiskt påstå att han nog idagsläget har SHL:s mest otacksamma uppdrag. Han har ärvt en trupp bestående av ett gäng helt obegripliga kontrakt, ett gäng högavlönade spelare som inte förtjänar lönen och på det ett gäng spelare som inte håller SHL-klass. Nubben var dessutom så “generös” att han med AD:s godkännande fyllde på några av de viktigaste positionerna innan Abbott faktiskt hann sätta igång med SITT lagbygge.
Så den här säsongen har Abbott egentligen bara allt att vinna. Han är förlåten på förhand. Med snudd på noll utrymme att göra välbehövliga förändringar så förväntar jag mig inga mirakel.
Håller med till fullo! Hur de än går i år så är typ Abbot den sista jag kommer hänga. Får hoppas nu han hittar par fina gubbar så Hv får två klasskedjor. Jag tror Abbot kommer lösa det bra. Har ett helt annat förtroende för honom om man säger så.
Jag har aldrig förväntat mig stordåd inför kommande säsong. Däremot ser jag åter en framtid för HV71. Det har jag inte gjort på många år. Förhoppningsvis kan vi ta både ett och två steg nästa säsong och klamra oss fast vid en plats i åttondelsfinalerna.
Med tanke på det konstanta pratet om ”defensiven först” så lär det inte bli några 8-7 matcher utan snarare 2-1. Förhoppningsvis sätter man tidigt ett stabilt grundspel för att under tidens gång hitta vägar att lira ett framgångsrikt anfallsspel. Sen är man alltid lika naiv inför varje säsong så min ärliga bedömning på hur säsongen kommer gå dyker upp efter ungefär 2.5 träningsmatch…
Känner det samma, det positiva är att det finns lite långsiktighet på spelare som jag tror kommer bli en bra stomme för framtiden, ett helt annat tänk med kravställan osv gör att jag också får framtidstro för första gången på länge…Sen vill jag verkligen trycka på att framtidstro för mig betyder inte att jag tror vi hamnar i final kommande säsong, jag räknar med att vi ska klara oss från kval med lite marginal, sen om vi dessutom kommer till playin blir jag skit glad. För att sedan utvecklas och bli ett soklart slutspelslag nästa säsong
Jag får erkänna att jag egentligen inte kan det här och har inte spelat hockey själv. Men jag ser inte hur den tredjekedjan skall kunna funka. Men jag är positiv till träff så högt upp. Det är Tikka jag är mest orolig för.
Alternativet får isåfall bli att låta borgström spela center, men det innebär att Fisken måste ner ett snäpp vilket jag inte gillar. Men alternativ två vid enbart en centervärvning:
Så får vi det svart och vitt på om det är dåliga spelare han värvat eller om det suttit i något annat. Börjar själv tveka…
Kravställan samt spelsystem har korrigerats - egentligen ganska galet att inte i alla fall den första redan varit på plats. Smått unikt inom elitidrott numera. Men bra att den numera är på plats - det är det viktigaste.
Min känsla är att Abbots är nöjd med befintlig trupp och att de har lagt ett pussel de tror på. En grundtanke med vilka som ska ha de olika platserna finns garanterat redan på plats. För tanken kan väl knappast vara att ta in en ny SC som än så länge inte gjort annat än att fylla på damlaget.
Verkar dock råda viss osäkerhet längst ner i hierarkin, varav de tar det säkra före det osäkra och behåller alla inledningsvis.
Tack för insläpp, har följt gruppen ett tag men gör först nu mitt första contribution. För att leka med tanken och för att få igång lite tugg samtidigt för att få se hur folk här inne resonerar.
Två offensiva spelare ska in, troligtvis en toppcenter och en forward.
Resterande budget =700 000/mån, alltså va vi har kvar att spendera på dessa två spelare (kunde lika väl använt procent eller dylikt så summorna i sig är inte livsviktiga utan bara ett sätt att dela upp det). Hur hade folk fördelat pengarna
0=juniorspelare & 4ekedjan/extra, 350=bärande & 1-2kedjespelare, 700 bäst i ligan
Egentligen det ja är nyfiken på är hur stor skillnad folk ser på de två sista namnen som ska in. Tror själv inte vi kommer få in shls bästa center men inte heller att både spelarna kommer vara på samma nivå.
Tex 250 på ena och 450 på andra. Alltså en center som tillhör första men sen en forward som kanske inte riktigt ska lira första utan tillhör en 2a/3e kedja.
Eller 350-350. Två spelare som ändå håller hög nivå men inte högsta i shl utan platsar i en 1a/2a kedja.
Eller varför inte 700-0, shls bästa center men utfyllnadsspelare på sista forwarssplatsen
Hur ser folket här inne att vi fyller upp de två sista platserna?
(Hoppas it makes some sort of sense frågan annars får ja väl i värsta fall plocka bort den igen haha & ligger det i fel tråd får admin jättegärna flytta den till rätt men anser den tillhöra lagbygget?)
Vi behöver en riktigt bra center annars kan vi hälsa hem även kommande säsong.
Ytterforwards har vi en hel del som är bra eller håller hyfsad klass …och som kommer bli bättre om vi har en riktigt bra center.
Så all in på centerpositionen och se sedan vad som blir över till en ytterforward.
Personligen så håller jag behovet av en riktigt vass förstacenter högst.
Jag vill att det skall bli en given klar och tydlig förstacenter som alla lag blir avundsjuka på.
Kan Abbot trolla och ändå även få in en forward som på förhand slåss om plats i topp sex så inte mig emot. Men bara om det inte påverkar vem vi får som center. Och om det är en spelare som på förhand väntas slåss om en plats i tredje/fjärde så kan det kvitta.
Ge junisarna mer speltid i tredje. (Och låt fjärde bli en ”nerstängar-kedja” )
Det tjänar vi på säsongen 25-26…