Ja. En riktigt bra förstacenter är ett verkligt “need to have”, en toppforward till är bara “nice to have”.
Jag skulle vilja se ett riktigt toppnamn som första center och att man ger Träff en ärlig chans att spela in sig i en formation.
Snyggt inlägg, lite så är det ju.
Samtidigt kan man tänka vem man tappat och ska ersätta med.
Tex, Shore är tappad, minst hans lön lär man ju tänka att fixa en ny första center med
Sen är Foppa tappad, han hade ju rätt fin lön han också.
Missar jag någon vi inte ersatt än ? känns som vi tappat mer än vad vi ersatt ?
EDIT: Nättinen har vi inte heller ersatt, där borde det finnas hyffsat med pengar med
Jag tycker vi ska lägga det mesta krutet på en RIKTIGT bra första center.
Glöm inte att vi inte ska ha samma extrema budget detta år som förra året heller
Frågan är om vi kan hitta en riktigt bra förstacenter? Tunn marknad och många konkurrenter med större attraktionsvärde söker också spets. Det kanske är så att vi ska ställa in oss på en helt ok center men inte superspets?
KHL har ju nästan gått i graven och idioterna som väljer att spela där är ändå inte välkomna.
Problemet är att NHL utökat med fler lag, med tillhörande AHL-lag. Pengarna i AHL har blivit bättre och konkurrerar ordentligt med SHL.
NLA kan vi inte heller konkurrera med.
Så nu står vi där inför den förmodligen mest profilfattiga SHL-säsongen i mannaminne. Fy fan vad tråkigt det är.
Angående utköp av spelare så tror jag att de som varit uppe för diskussion är Foppa, Tedenby och Tikka. Och där var Foppa den enda där det fanns ett intresse för att ta en tillräckligt stor del av kontraktet för att det skulle vara värt att inte ha kvar honom.
Foppa har dessutom under lång tid visat att han inte färgar i SHL. Bäst i serien i HA, men skridskoåkningen räcker inte för högsta serien.
Tedenby och Tikka vill nya staben titta på och tror de kan få ut mer av. Ingen av dem verkar vara ett problem i truppen av vad man hör (det var verkligen inte Foppa heller ska sägas). Man har förlikat sig med att de är överbetalda, men de har i sina karriärer visat att de kan prestera på en hög nivå (Tedenby) eller haft sitt omställningsår till SHL och vet vad som krävs inför kommande säsong (Tikka).
Jag är långt ifrån säker på att de kommer flyga framöver, men med alla korten på bordet vad det gäller det ekonomiska som vår sportsliga ledning har så har jag förståelse för att man behåller båda dessa gubbar.
Gällande Herman, Måns och Åke (låter som tre äldre herrar som matar änder i stadsparken) så har de antagligen så pass billiga kontrakt att ledningen inte ser någon anledning att bryta dem. Det blir en konkurrenssituation om platserna längre ner i hierarkin och om en av dessa tar ett steg till och blir en bra 3e/4e-kedjeforward med SHL-mått mätt så får vi vara nöjda. Troligen kommer någon av dessa skickas under säsongen ifall de inte höjer sig och tar en plats på fyra kedjor.
Får inte riktigt ihop det ändå. Vi har herman,måns,åke och så kryddar vi det med win hur ska vi någonsin få upp våra junior talanger?
Men ändå…i truppen idag finns Glifford, Landén, Fransson, Hallquisth, Pettersson, Träff, OFM och Sjöholm som ganska nyligen kommit från egna J-20. Det är 30% av rostern.
Sen har vi lite äldre spelare också som en gång kommit från J-20, Alnefelt, Tedenby, Petersson, Brännström. Totalt har alltså 12 av 27 spelare gått genom HVs J-20. Sen vet jag att inte så många är från trakten, men de har trots allt gått genom HVs ungdomsakademi.
Jag ser inte problemet du flaggar upp. Är ungdomarna tillräckligt bra, kommer dom att få chansen.
Tycker problemet funnits tidigare killar med dyrare kontrakt går före även om dom underpresterar. Det lyfts inte upp juniorer mer i absolut nödfall. Tycker måns,åke,herman och win är lite väl många med lite samma spelstil och på bekostnad av dom tror jag våra egna produkter inte kommer in mer än i absolut skadekris. Dom du rabblar upp kom ju fram när vi hade en helt annan trupp.
Fast hur många riktigt lovande unga spelare har de funnits senaste tiden? Ska man lira med A-laget ska man vara riktigt bra och inte bara då spela för man är ung. Fransson, Sjöholm, Fisken, Andrae har alla fått spela mkt. Tycker Hv gör de rätt bra endå.
Träff och pettersson tyckte jag gjorde det riktigt bra när dom fick chansen.
Håller med. De borde fått mer speltid, men fick stå åt sidan för välavlönade mätta medelmåttor.
Ibland funderar man på hur det hade sett ut i år om Hugo och Träff fått en rejäl chans förra året. Vettigt med istid i en konstant omgivning.
Inbillar mig att bägge hade fixat det galant och gått rätt in i laget i år.
Tänk vad “dökött” vi kunde skeppat iväg till högstbjudande HA lag då…
Känns som att alla namn vi haft uppe är borta nu. Vad finns det ens kvar? Något svenskt eller finskt öht?
Problemet är med att spelare som träff och Pettersson ska inte in i 4de linan.
Måste få speltid i producerande andra tredjekjedjor.
Tycker träff går nog lite före Pettersson i mina ögon. Har storleken till sin fördel i SHL.
bränn - x - AP
Osl - Borgström - x
Lenc - OFM - Träff
Lindbäck - tikka - WIN/Hansson/stakke
David Gustafsson har väl inte skrivit på nånting än. Hoppas på honom.
Som andra påpekat här ovanför. Även när de yngre spelarna visar att de är bättre än vår dyra bredd så får de ändå stå tillbaka. Därför inte ett dugg konstigt om folk, inklusive jag själv, är oroliga för att så kommer bli fallet även i år.
Som exempel. Träff och Pettersson var grymma när de fick komma in och köra, och då spelade det mindre roll att de spelade i en tredje/fjärde-kedja. Att argumentera för att juniorer ska få stå tillbaka för att dåliga spelare som Herman och Stakke “passar bättre” i en lägre kedja… Jag hoppas det är slut med det tänket i HV nu. Upp till bevis AB.
Tanner Kero
Då är vi bara en värvning bort från färdigvärvat då.
Får se vad Abbott hittar för lekkamrat till André och Kero.