Lagbygget 24/25

Hoppas dehär blir rätt tråd. Handlar väl mest om teden men även laget i sig.

När Teden var som bäst förgående säsong så var de i mina ögon när han spelade ihop med AP.

Nu blir jag kanske sågad längs med fotknölarna men kanske är detta ett sett att få igång teden. Inte lätt att placera honom någonstans. Jag har som många andra nästan gett upp på teden men om de kan få honom att steppa upp så är de värt de och vi kan få mer spetsbredd i andra och tredje .

Tex , kolla matchen när hv vann 5-2 mot Malmö och de spelade AP - tikka - teden.
Då lirade teden på ett helt annat sätt än andra matcher. Jag tycker de är värt att prova detta.

Teden - Kero - AP

X - Borgström - Brännström

Lenc - OFM - OSL

Stakke - Tikka - WIN / Hansson / Lindbäck

Då får vi 3 kjedjor som absolut borde kunna prestera och leverera. Behåller gärna Lenc och OSL ihop.

2 gillningar

Du glömde väl Träff.

4 gillningar

Jag hoppas på en till renodlad center som är bra tvåväg. Sen om han eller Kero är 1c eller 2c spelar ingen roll

3 gillningar

Så vi ska behålla spelare som Stakkestad, Tedenby, Tikka och Lindbäck? Trodde verkligen vi hade kommer längre än så.

1 gillning

Om den här artikeln inte passar i lagbygget så ber jag om ursäkt men det verkar ju vara abbots första värvning, resterna kvar är ju nubbens lagbygget…

Jag tror att det finns ett par orsaker till att de nämnda spelarna fortsatt är kvar i klubben. Framförallt så har de kontrakt och hittar man ingen gynnsam lösning så avvaktar man nog. Sen vill nog även Blomman ge alla spelare chansen. Vem vet en av dessa spelare kanske exploderar under hans ledning? Slutligen så tror jag att det blir betydligt lättare att hitta bra lösningar under säsong när många klubbar letar spelare, t.ex pga skador eller uteblivna resultat, och är lite mer desperata.
Sen ska vi inte glömma det faktum att lämnar spelare så måste man få in nya. Att då låta t.ex Tikka och Stakke, två centrar, gå när marknaden är så tunn som den är just nu känns dumt. Men visst i en optimal värld så hade det kanske sett annorlunda ut men det känns i nuläget som ganska klokt att avvakta.

11 gillningar

Lindbäck kan väll också spela center?

Håller i vilket fall med om att centersidan är väldigt svag. Vi kommer att ha skador och måste ha någon i reserv.

Vet någon hur det ser ut med centrar i J20?

Förra säsongen fick vi ju upp OFM, finns det någon mer på gång?

Inte av den kalibern

Reber är väl center?

1 gillning

Och några år från att ta en plats i A-laget

Tikka kommer bli nyttig i det nya HV.

2 gillningar

Det tror jag med. Gissar på att han kommer etablera sig som en stabil tredje center i år!

1 gillning

Det tror jag med, vi kommer få se en helt annan tikka :smiley::metal:t2:

1 gillning

Jag instämmer i att om Tikka steppar upp några snäpp i jämnhet, så kommer han vara en nyttig komponent i många matcher. Så inte läge att dumpa till kassa villkor för HV.

Jag tänker att det finns en drös spelare av liknande kaliber som ligger på och under gränsen för att duga i SHL, som i år har chansen att ta ett kliv till eller annars lämna ligan. Det mest jobbiga är inte att de står på lönelistan och tränar med laget (för de jag tänker på tror jag är bra för gruppen som bidrag) - det jobbiga är att de ger en utträngningseffekt för juniorer som behöver istid. Jag hoppas det hanteras på ett sätt under säsongen som inte bara andas kortsiktig desperation utan andas långsiktigt HV-bygge.

1 gillning

Har också en svag känsla av att vi kommer se en annan Tommi Tikka kommande säsong. Det trodde väl iofs vissa om Nättinen också och det blev ju istället ännu värre… Samtidigt så vet vi att Tikka inte kommer vara en ledande spelare högt upp i laget som man trodde inför förra säsongen. Förhoppningsvis bygger han vidare på det tunga spelet han visade upp i kvalet där han leder en hårt jobbande fjärdekedja.

1 gillning

Att Tikka ska vara bättre än i vintras känns nästan givet då han bara behöver vara någon procent över bedrövlig för att höja sig ordentligt.

Det vi fick se i vintras va bland de sorgligaste man sett i en HV-tröja även om kvalet va helt ok.

4 gillningar

Problemet med Tikka. Han måste spela på en nivå som andracenter. Bidrar han som tredje, fjärdecenter. Kul. Då kanske vi kan ha nytta av honom kommande säsong.

Men är han inte bättre än så kommer kontraktet brytas till år tre. Allt på grund av att Tikka sitter på ett av SHL:s mest korkade kontrakt i modern tid.

För jag tror aldrig Abbott kommer behålla en tredje/fjärdecenter för den pengen.

6 gillningar

Exakt så. Det kan ju rent av bli så att han ryker redan under säsongen om han blir utkonkurrerad (vilket inte borde vara särskilt svårt om han håller samma nivå som förra året). Ingen vettig sportchef hade skrivit det kontraktet förutom Kent. Så återigen, tack gode gud att den människan är borta från föreningen.

Däremot så tycker jag man gör rätt i att testa samtliga ifrågasätta spelare under en ny ledning. Det kan ju bli så att Blomman vet exakt hur han ska göra max av Tikka, Lindbäck och Hansson. Funkar det inte så kommer man givetvis se över alternativa lösningar till dessa.

1 gillning

Sen måste Tikka användas till de han är bra på och se värdet i de.
Boxplay gjorde han riktigt jävla bra i slutet av säsongen.
Måste våga användas framför mål i pp2

Tar stakkestad / Lindbäck kliv och kan köra på som 4de center så tycker jag man borde testa tikka på en kant lite längre upp i herakin för att skapa ytor och va en jävel framför mål

1 gillning