Lagbygget 24/25

Tvivlar starkt på att dom vet mer än madhawk jp osv, dom har säkerligen bara läst en gammal artikel och missat att vi värvat sedan dess

Abbot verkar vara väldigt nöjd med laget. Iallafall utåt. I dagens intervju.
Väldigt positiv till Kero och Joona

2 gillningar

Tycker alltid Chris ger ett förtroendeingivande intryck. Gillar det faktum att han verkar genuint intresserad av att göra damlaget bättre också.

Sammanfattar i intervjun sin syn på truppen och medger att öppning finns om rätt spelare skulle dyka upp, men att han är nöjd med truppen i dagsläget.

12 gillningar

Som bottenlag tycker jag att ett bra första mål är att se till så motståndarna hatar att möta oss.
Att det gör ont att spela mot HV71 och att poängen kostar. Lag som inte ger allt ska inte kunna vinna mot oss.

Backsidan känns mindre bjussig i år. Sjöholm och Engsund kan tvinga spelare att betala med smärta för att hålla pucken i laget. Alsing kan också bidra med en annan typ av frustrationsskapande hockey när det gäller att ligga nära och snabbt vända spelet. Får vi tillbaka Seppälä i form så börjar vi se elaka ut.

Jämfört med förra säsongsstarten så har vi fått in en tvåvägscenter som kan stänga ner. Luoto som visat att han kan göra många “skitmål” på hög nivå.

Vi är tyngre, snabbare och smartare.

För mig är allt ovan kval godkänt med tanke på utgångsläget men i år vågar jag hoppas på play in. Det mest optimistiska jag varit sedan hockeyallsvenskan.

2 gillningar

Seppälä verkar ju kanske vara med från start. Hur fan ställer man upp backsidan och vilka ska va utanför? Bra konkurans finns ju.

Alsing - Engsund
Kaski - Seppälä
Nyberg - Fransson
Sjöholm - Strandell

I mina ögon.

6 gillningar

Vi är också yngsta truppen. Vad nu det kan innebära!? Men det ser bra ut på sikt

-kan ha att göra med att många juniorer är signade som kanske inte är utlånade än?

1 gillning

Mycket kul att HV lägger ut en bild på Seppällä. Detta måste ju innebära att allt ser bra ut och att vi alla kan räkna in honom på allvar under säsongen.

10 gillningar

Man kanske förblindas av sitt supporterskap men det där är en riktigt bra backsida?

6 gillningar

Ja, det är en riktigt bra backsida.

OM Alsing kan ta klivet till att bli en bärande toppback och göra sin poängbästa säsong i karriären.

OM Engsund kan hitta tillbaka till nivån han höll i Luleå.

OM Kaski kan öka poängproduktionen och förvalta alla de chanser och istid han lär få (något han inte lyckades med i fjol).

OM Seppälä är hundraprocentig efter skadan och kan höja sig jämfört med fjolårssäsongen.

OM Fransson, Strandell, Sjöholm och i viss mån även Nyberg kan ta ytterligare ett steg framåt.

Så nej. Jag tycker inte det där är en riktigt bra backsida. Jag tycker det är en duglig SHL-backsida. Med tanke på alla frågetecken kanske det blir en riktigt bra sådan. Med tanke på alla frågetecken kan det lika gärna bli en lika dålig backsida som vi sett de senaste åren.

8 gillningar

En sak som du missade som jag ser som ett betydande plus är SHL erfarenheten, den är mycket mer påtaglig i årets uppsättning, sen som du säger är det många ? som måste bli !.
Men jag tycker ändå årets backuppsättning känns betydligt mer habil än dom två senaste årens just pga att vi har backar som både kan och bevisligen klarar av ligan.

5 gillningar

På pappret håller jag med. Om de två senaste säsongerna varit två plus så kan jag ge årets svaga tre plus.

1 gillning

Är väl egentligen med backsidan som med hela truppen, i stort sett alla spelare som var med förra säsongen måste höja sig minst ett snäpp om det här ska bli en bra säsong, och vi har heller inte råd med att nyförvärven floppar som dom gjorde ifjol.
Det är lite för många frågetecken för att man lugnt kan luta sig tillbaka och med tillförsikt se fram emot att säsongen ska dra igång.

2 gillningar

För ett lag för botten tycker jag vi har en bra backsida och bör klara täcka upp i ett ev framtida kval. Dock för ett lag som går för slutspel och topp 6 är de för många frågetecken samt de saknar lite spelskicklighet

Tycker vi avslutade första säsongen med en femstjärnig uppställning backar. Sedan skeppade vi iväg våra två bästa backar utan vettiga ersättare.

Tror förra säsongen backsida kunde varit godkänd om vi haft någon form av ordnat försvarsspel.

Det borde betyda mindre skador och ett lag som blir bättre under säsongen.

På grund av just den erfarenheten känns det som att det inte kan bli hur dåligt som helst iallafall. Den rutin från ligan som Alsing, Engsund och Nyberg har kan man ju liksom inte trolla bort bara sådär. Just Alsing har ju spelat i både NHL och landslaget, och Madhawk nämnde att han trodde att det skulle bli Schweiz för honom, så jag känner mig trygg med honom.

1 gillning

Vill gärna skifta lite fokus från enskilda backar och deras eventuella utveckling, i alla fall enbart det, till lagets prestation. Det är inte så att vi har ett gäng med allsvenska backar i truppen. Snarare är det flesta klart godkända på den här nivån. Jag tror framgångsfaktorn ligger i lagets prestation.

Till seriepremiären borde därför högsta prio vara att sätta ett försvarsspel värdigt SHL. Detta ska varje spelare, inte bara backarna, vara drillade i och kunna utföra i sömnen. Det får inte åter igen se ut som det allt för många gånger gjort senaste två säsongerna, då blir det med stor sannolikhet kval igen. Kan vi sätta strukturen kommer det att ge positiva effekter på lagets hela prestation.

I Serie A(högsta fotbollsligan i Italien) sägs det att uppfattningen är att den som släpper in minst mål vinner ligan. Utan att ha kollat så är det säkert så, i alla fall till 95 %. De som vunnit den ligan flest gånger har gjort försvarsspel till en konstart och det utan att alltid ha de bästa backarna. Vill påstå att struktur är nyckeln. Utan den spelar det nästan ingen roll vilka backar vi har. Nu säger jag inte att vi ska nå dit i år, dvs minst insläppta mål, men borde definitivt vara ett av huvudmålen som kommer bära frukt både i år men framförallt framöver när Le Mat ska bärgas.

14 gillningar

välkommen och klokt inlägg!!

undrar om man AB vågar bilda en helt finskt femman:
Borgström-Tikka-Luoto
Kaski - Seppälä

förmodligen är det inte bästa men detta skulle nog kunna gå, tikka def center medan borgström dribblar och hittar fina passningar till båda luoto och kaski som pangar in i målet. Seppälä täcker upp bakåt