Lagbygget 24/25

En toppspelare till ska in då…. Vem finns ens?

Jaha. Då ska vi formera laget då. Tur att vi har en massa spelare som just nu är utanför laget. Bara att slänga in valfri. Eller inte.

Borgström-Kero-Luoto
OSL-OFM-Lenc
Tedenby-Tikka-Brännström
Ignberg-Stakke-Träff
Lindbäck/Hansson

Oj, oj, oj. Vi saknar i min värld en toppcenter, samt två klassforwards. Oj. Det var visst en hel toppkedja vi saknar.

Just nu placerar jag HV på kvalplats.

Det enda sett till lagbygget idag som skulle kunna göra att vi hamnar över kvalstrecket är att tränarstaben sätter en så tydlig spelidé, en spelidé som passar ett bottenlag, att vi på bästa Malmö-sätt kan gneta oss till segrar i höst/vinter. Ett litet halmstrå att greppa är också om gruppen kommer samman genom att man förlorar sin storstjärna.

Fy fan. När man inte trodde att det kunde bli värre. Men visst. Eländet tog ju inte slut bara för att ett antal personer lämnat klubben. Man fattar att det finns mycket kvar att reda ut. Men man hade ju ändå önskat nåt form av lugn, nåt som pekade mot att det kommer bli en säsong där vi slipper oroa oss in i det sista. Tji fick jag och hockeygudarna räckte oss långfingret.

Tillägg. Vi saknar dessutom EN KAPTEN. Finns inte en enda naturlig spelare att sätta C:et på.

7 gillningar

Vi kan ju med gott samvete säga att vi slår ur underläge samtliga matcher denna säsong oavsett vad som kommer in…

1 gillning

Ja, den sista raden där är ju väldigt oroväckande. Vem sätter vi ”C” på kommande säsong egentligen?

1 gillning

Ja, det blir väl Engsund som kaptenade Oskarshamn ut ur SHL.

Alltså. Vi har ju länge sagt att allt måste rivas för att det ska kunna byggas nytt. Så det här kanske är det bästa för HV. På lång sikt. Men att det skulle röras till på det sätt som det gjorts de två senaste åren. Abbott har inte ärvt ett skepp som är på väg att sjunka. Han har ärvt Vasaskeppet. Vi får hoppas det inte tar 333 år innan det här HV-skeppet ser dagens ljus igen.

2 gillningar

Som Lejacques säger, utan AP så är nog HV ett lag för kval. Det måste in kvalité i laget nu, annars blir det att slåss för överlevnad igen, vem orkar med en sån säsong till…

1 gillning

Tro fan de blir kval utan honom och ärligt kvittar vem de tar in så blir det kval i alla fall. Går inte ersätta AP i min bok. Marknaden är stendöd så fall om Abbot hittat ngt i AHL som är klart men extremt tvek på det.

1 gillning

Hur kommer André s bästa kompis reagera på detta, tedenby?
Kommer han kriga för klubbmärket denna säsong, är han så professionell? Eller blir han ämnu sämre? Isåfall. Skicka honom också!

Någonstans finns det ju också en charm med allt detta. Nubben har gjort oss till ett Timrå 2.0. Nu står vi där utan naturliga ledare, fixstjärnor och allt vad det heter. Vi slår ur underläge deluxe. Vi är outsidern, vi är David som slåss mot Goliat, Vitryssland mot Sverige, Truls Möregårdh mot en kinesisk världsetta.

Förväntningarna är noll på det här gänget. Och såna gäng kan vara rätt charmiga att följa. Och såna gäng kan faktiskt lyckas nångång ibland.

Hälsar en som försöker finna nån slags glädje inför kommande säsong…

9 gillningar

Ja, snacka om utmaning. Många gånger när man såg AP spela förra året, så var han i en helt egen klass. Absolut en av de bästa i SHL. Något annat måste ju in, frågan är bara vem? Sjukt stort tapp.

1 gillning

Ja utan AP lär det bli kval, bra jobbat Abbot gör dig av med seriens bästa spelare bara. Det kommer gå åt helvete nu :face_exhaling:

Till Abbotts försvar. Vi vet ju faktiskt inte vem som gör sig av med vem. Det enda som jag skulle kunna lasta Abbott för är om han spelat tuff för tuffhetens skull. Men, men. Det kommer vi heller aldrig få veta.

1 gillning

Ingen är större än klubben. Litar fullt på Chris här.

6 gillningar

Sätt “C” på fisken om André ska hålla på, det blir kul! Visa att ungdommen kan leda, han verkar ju iallafall brinna för HV och vilja leverera, bra förebild för hela laget. Hade det varit SHL:s yngsta kapten genom tiderna haha?

1 gillning

Håller inte med att det blir kval utan AP. Han var bra men inte hela tiden. I PP lyckades han inte alls där han tvunget skulle va spelfördelare. Sen ska han ju givetvis ersättas av nån spelare av hög kaliber får vi väl räkna med.

4 gillningar

Kossila är väll ledig nu. Möjligt att man går för honom som ersättare till AP. Men där ryktas det om dålig attityd och han är också ganska skadebenägen.

Jag går hellre in med en HV spelare än en legoknekt som ledande spelare.

Kul förslag dock, hade kunnat se en 100% finsk kedja med Luoto - Kossila - Borgy, alternativt borgy som C

Nä jag håller nog med här ändå… Har ändå en förhoppning om att “laget” Hv blir bättre utan AP.
Om han nu varit en energitjuv som en del gör gällande, så kan detta vara positivt.

Ni får gärna hugga nu.

AP är utan tvekan en av dom skickligaste spelarna i ligan. Men… Han verkar också ha en ofördelaktig attityd. Att bli av med en sån spelare för lagets skull, skall nog inte underskattas.

Väljer att lita på Abbot här. ( om det nu är hans beslut).

3 gillningar

Satt och funderade lite på kaptensvalet sen @lejacques inlägg. Och jag landar nog i att ge ett ”C” till Sjöholm alternativt börja med ”A”.

En egen produkt som är ödmjuk, tjurig och tuff spelare på isen, trots sin dipp förra året så är det nog honom jag ser mest potential i.

Ja, jag hoppas också på det. Vi måste ju hoppas på det om inte annat…

Kollade hur laget presterade utan AP under fjolårssäsongen. Och poängsnittet var faktiskt bättre när han inte var med.

Men jag tror också förklaringen kan ligga i att det är ”lättare” att stå utan en sådan ledande spelare under en kortare period. Under en kortare period blir det lite av en väckarklocka till övriga spelare att höja sig och ta mer ansvar, exempelvis som OSL gjorde. Men under en längre period. Nej. För att verkligen kravla sig över det där strecket behöver man en spelare av AP:s kaliber. En spelare som kan ändra en matchbild fast övriga laget har en sämre dag. En spelare som, oavsett vad alla nu spekulerar i att AP har för personlighet utanför isen, faktiskt kan leda PÅ ISEN. Just nu ser jag inte vem i HV som ska leda oss på isen dag efter dag. Truppen är en grå massa där några är mer eller mindre grå jämfört med andra. Sen ska vi inte glömma vilken impact AP haft när allt faktiskt ska avgöras. Han öste in poäng i samband med den fenomenala slutspurt vi gjorde 22/23, och tillsammans med Borgström var han vår poängbäste spelare i kvalet mot Oskarshamn.

Så jag ser detta som ett jättetapp. Ett tapp som på pappret skickar ned oss på kvalplats.

2 gillningar