Vi tappar vad det verkar en spelare som snittat 0,84 poäng per match (70 poäng på 83 matcher) de två senaste säsongerna.
Med det är han en av seriens bästa spelare de två senaste säsongerna. Det finns ingen som håller den nivån i dagens HV.
Du ersätter inte det hur som helst. Dels med tanke på hur marknaden ser ut, dels med tanke på att det finns ytterst få spelare av AP:s klass i Europa.
Jag tycker snarare det känns orimligt att mena att det här inte gör oss sämre på det berömda pappret, och att vi fortfarande på pappret har en trupp som håller för slutspel. Vi snackar trots allt om ett lag som i stort sett har samma trupp som det lag som slutade på näst sista plats förra säsongen och var en match från att åka ur SHL. Men det är klart. Vissa har ju lyft fram att det kanske till och med är AP:s “fel” att det gått som det gått de två senaste säsongerna. Så det här kanske blir jättebra. Det finns inga som helst problem med att HV släpper en av seriens bästa spelare. Eller inte…
De matcher han spelat senaste 2 säsongerna, och inte varit skadad, så har han inte på långa vägar varit så värdefull för HV som andra lags toppspelare. Han är enormt skicklig, men det syns bara i korta stunder då och då. När han blixtrar till är han klass, men allt som oftast har det varit mellanmjölk och ibland ett sänke. Framförallt i PP.
Han är definitivt en av ligans skickligaste spelare, men som sagt så spelade HV som LAG t.o.m bättre utan honom som du själv visade siffror på härromdagen.
Kan vi ersätta honom med en LITE mindre skicklig, men mer konsekvent spelare så kommer vi bli ett bättre lag.
Mm. Jag tror faktiskt det bara är HV-fans som kan försöka vrida det här till något positivt. Och Madhawk då. Jag kan tänka mig att man som utomstående supporter kan känna en viss lättnad över att behöva slippa möta en sådan spelare som av AP:s kaliber?
Eller också är det tvärt om? Att om man ser det objektivt utan att vara blind av kärlek till AP och hans stjärnglans, och mer ser det från ett fågelperspektiv med ett lagbygge i harmoni. Lite likt Zlatan i landslaget är det här allt . Jaja vi får se. Kul med olika vinklar och analyser iallafall
Får vi in en bra ersättare för AP, så håller jag Hv som sämst på plats 7-8. Det är många lag som absolut inte imponerar, och vad är det som säger att Hv ska misslyckas och alla andra lag lyckas med allt? Trots allt katastrofalt kring klubben/laget under förra säsongen, så var det ändå bortaspelet som sänkte oss. Vi blir inget topplag, men jag är absolut inte så pessimistisk.
Klart att vi på pappret blir sämre utan AP. Men teorin är att ett lag i harmoni där alla underkastar sig laget och filosofin är mer värt än det tappet och att det inte går att få båda.
I så fall är klubbens agerande korrekt. Men sen hade det bästa varit att ha harmonin och AP det tror jag alla håller med om.
Det är ingen som ifrågasätter AP som SPELARE, han är helt fenomenal när han är på topp och en klass för sig. Däremot om det är så att han är en grabb med dålig attityd och skapar en sämre stämning osv som alla skriver om, så måste han ju packa ihop. Då blir det ju helt plötsligt jävligt rimligt att han lämnar om LAGET blir sämre. Det höken skriver låter klokt i mina öron iallafall. Vi tappar skills och en av SHL bästa forwards men vi kanske får och skapar en bättre grupp och lagspel.
OT
Jag känner bra med folk runt hv då jag jobbat i KA och aldrig hört han är sån som tar energi och har dålig attityd. Träffat AP flera gånger då vi har barn på samma skola med. Aldrig fått någon somhelst känsla att han är jobbig. Jag går på det jag känner och det jag hört. För mig är det rent BS han är så som många beskriver han.
Höken kan ha rätt men väljer gå på min egna känsla. Har jag helt fel så har jag what can i say…
Och förra årets lag såg bättre ut på pappret än det vi startade med för två år sedan.
Men den största förhoppningen nu är ju ändå att det är bättre träningsupplägg och en bättre ledarstab. Nu behövs att alla drar åt samma håll och är med på nya riktningen. Därför hela den här AP soppan smakar extra illa nu.