Lagbygget 24/25

En AP20, som sägs kräva särbehandling, passar inte in i HV. Men en Strålman verkar passa utmärkt…om han själv vill…?!

2 gillningar

Jag har hört samma med, faktiskt inte hör en enda som sagt att han har dålig attityd förutom rykten AB sprider. Dock har han ju gått ut med några uttalanden i tv/media som en kapten definitivt inte ska

1 gillning

Vadå AB sprider? Vad sprider han om AP

AB, som i Aftonbladet skulle jag tro.

3 gillningar

Så kan de va. Fel av mig isåfall.

1 gillning

Det har gått inflation i förkortningar här :joy: Vi får hitta en ny för Aftonbladet antar jag nu när vi har en AB i klubben.

4 gillningar

På pappret har vi varit slutspelslag senaste säsongerna.
AP, en av dem på pappret.
Själv är jag så tudelad att jag kan gilla inlägg med helt motsatt argumentation.
Ändå:
AP är ansvarig för sin agents uttalande.
Man kan inte lasta Abbot för situationen. Möjligen Nubben. Vars onda ande svävar kvar. “HV71 24-25 är till 95 % mitt lag” vräker Nubben ur sig bittert och ondsint.
Men spelare med ett år kvar på kontraktet som vill bli krusad för att vara kvar - om ens det vore möjligt - gör inte LAGET bättre.
Som situationen utvecklats, genom AP-agentens utspel, så väljer jag 300.000 i löneutrymme framför en åldrande ballerina.
Sällan har man sett det tydligare: Laget framför Jaget.

8 gillningar

Detta är facit och därmed slutdiskuterat :slightly_smiling_face:

Nu pratade jag om hur laget står sig på pappret. Och huruvida det är rimligt eller orimligt att ranka oss sämre om vi förlorar AP eller inte.

Som exempel. Skulle Edmonton tappa McDavid imorn. Skulle du säga att det var orimligt om vi trodde att det minskade Edmontons chanser till att vinna Stanley Cup. Om vi utgår från det berömda pappret.

Det andra du lyfter. Det har jag själv lyft i dagarna. Att vi får hoppas att laget sluter sig samman och höjer sig. Men det har ingenting att göra med det inlägg jag svarade på. För nog tror jag inte någon vettig person kommer påstå att AP out inte är en förlust för HV71.

2 gillningar

Om han kan ersättas med en annan 300k spelare som passar bättre med ledarnas filosofi så kanske det kan gå nästan jämt ut även på pappret. Men svårt att förstå var en sån ska komma ifrån.

Håller med att det är svårt att se det här som en win.

3 gillningar

Han frågade mig om hur vi andra supportrar ser på AP och jag svarade.

Hoppet verkar inte vara kört kring AP ändå skriver Madhawk nu, så du får hålla tummarna.

AP out UTAN ersättare är självklart en förlust för HV. (Tror jag inte ens behöver sägas egentligen).

AP out MED en ersättare för första eller andra linan är jag inte säker är en förlust för HV.
Som lag.
Däremot vill jag ändå ha kvar AP eftersom han är en HV profil, och det är ju svårt att ersätta.

4 gillningar

Tror det absolut behöver sägas. I synnerhet med tanke på att det hos vissa nästan blivit lite av en sanning om att HV kommer bli ett bättre lag.

Tycker stora delar av diskussionen de senaste dagarna nämligen handlat om AP:s etik och moral, vilken “idiot” till agent han har och att laget går före jaget och att laget ifråga därför blir bättre utan honom.

När det verkliga problemet, enligt mig, är: Hur tusan ersätter man en av SHL:s bästa spelare? Är det ens möjligt?

På vissa låter det så självklart att HV kan släppa AP. Men vad det får för negativa konsekvenser för lagbygget och hur man i sådana fall löser problemet (riktiga och vettiga lösningar. Att exempelvis hoppas laget ska lyfta sig är inte en lösning i nuläget. Det är en önskan), sådana resonemang är det mindre av.

3 gillningar

För mig är det självklart att HV inte kan släppa AP. Det finns inte en spelare i Europa på marknaden i hans kaliber. Punkt.

3 gillningar

På AP tråden drog Lejacques och jag upp en fråga om en alternativ plan B, om nu AP lämnar. Skulle detta vara något som vi kunde ta upp? Exempelvis ska vi använda hans lön till att köpa en ersättare, eller ska vi satsa på Herman T eller Hugo P?

1 gillning

Självklart måste han ersättas om han går nån annanstans. Han är ju ändå tänkt som en toppforward.

3 gillningar

Positivt tror jag ingen tycker att det är, det är snarare så att ser man till faktiskt skillnad som AP gjorde förra säsongen så är han inte på något vis oersättlig.

4 gillningar

Förstår bara inte hur han ensam skulle göra stordåd i sånt sjukt uselt lag? AP i ett fungerande lag gör 45p Killen ville även spela mer men fick ej.

3 gillningar

Jag tycker att du går över gränsen när du kallar vårt HV för ett sjukt uselt lag.

Inte för att en spelare kan göra allt, men vår förstakedja var allt annat än usel på pappret. Pröjsar man 300k i månaden för en spelare så kan man fan inte gömma en ganska medelmåttig produktion bakom “dom andra var för dåliga” när man spelar med Shore och Borgström, samt är given i PP. Då har man betalt för att vara en spelare som lyfter laget, inte för att vara en som behöver lyftas av övriga.

Som sagt, AP kvar eller inte? Självklart kvar om det bara är att välja, men som sagt, att ersätta det han bidrog med förra säsongen ska absolut gå att lösa.

Sen att jämföra med att Edmonton skulle tappa McDavid (inte du som gjorde det)…det haltar en del när man ser till faktisk produktion, McDavid var nära 2ppg, AP nära 0,5 förutom 6p i en tvåsiffrig seger mot ett lag som inte ens var på isen. Hade AP pissat in 50p+ på sina 29 matcher hade vi inte haft den här diskussionen, då hade han redan fått förlängt.

11 gillningar