De var 1 match från åka ur. Det är sjukt dåligt för en trupp som ligger runt 70 mille. Igen uselt lag var det!
Jag håller inte med. Det fans noll struktur och spelidé samt var han skadad tydligen. Man vet egentligen inte vart någon spelare står efter senaste säsongen för alla va usla. I min bok kommer Hv inte hitta en ersättare med hans skill. Men vi får se vad som händer.
Jo du har en poäng det var en match som kunde gått hur som helst. Men vi HV var inte usla, vi hade många fler poäng än IKO. Men jag anser att netflyttningsserien är orättvis. Det är en formtopp som avgör, precis som när Timrå slog ut DIF.
Då är ju frågan du behöver ställa dig själv…gör Abbott fel som inte förlänger kontraktet med flera år för en 34-åring som var skadad förra säsongen, och som du själv säger var usel (om nu alla var usla) och man inte vet var han står, till en kostnad som lär ligga runt 300k i månaden?
Man ska absolut förlänga med honom. Inget snack.
Kan du inte motivera varför det är så självklart, med tanke på det jag skrev ovan, plus det faktum att han redan har kontrakt över nästa säsong med? (Och med tanke på att du nyss skrev att han var usel förra säsongen)
Oki men jag tycker dom var usla. Sämsta bortalaget sen manna minne bla med. Vad tog dom 7p borta? Är man i kval är man i min bok usla.
Mycket bra skrivet👍
För han är så pass bra. Han kommer ta rollen i en 3e och hellre en AP där än nån från tex AHL tex näst kommande säsong. Han kostar men enligt mig är han värd pengarna även om han bara lirar 40 matcher.
AP-Ny-Lenc tex.
Han var usel, han var skadad, han är 34 år gammal, han har redan kontrakt 1 säsong till…jag kan verkligen inte se att Abbott gör fel som inte slänger de pengar han förmodligen lär kräva på honom redan nu, speciellt inte för att sätta honom i en tredjelina. Så vi får nog vara överens om att där kommer vi vara oense.
Med det sagt hoppas jag att det löser sig, att han öser in poäng denna säsongen och får förlängt för att han förtjänar det, och jag ber om ursäkt för att diskussionen förmodligen hamnade i fel tråd.
Någon talade om plan B.
Jag vill visserligen gärna ge Träff och Pettersson en rejäl chans. Gärna topp nio. Men att på något sätt se dem som ersättare till AP tror jag inte på. Nästan tvärt om. Ju bättre det går för förstauppställningen. Ju mer kan man prioritera framtiden i uttagning av FW 4-9.
Vilket jag är starkt övertygad om stärker oss om två tre år och om 5-15 år när Träff, Petterson och Fisker mfl avslutar sina AHL/NHL äventyr. (Om de nu kommer dit)
Ser man det så, (vilket jag gör) är alltså APs vara eller inte vara denna säsongen betydelsefullt i många år framöver.
Jag anser att oavsätt vad vi tycker så ska vi undvika ordet uselt, vi är ju i alla fall kvar i högsta serien. Tänker på när vi vann HA och gick upp efter slutspelet. Då var Södertälje nära att åka ner till div.1. en Södertälje supporter som är kompis till mig sa upp TV abonnemanget och klippte sönder sitt säsongskort till scaniarinken. Men han älskade sitt SSK ändå, det var aldrig något uselt.
Juniorer ska inte vara med bara för att. De får förtjäna sin plats som alla andra. Perioden kommande måndag till seriestart får avgöra vilka som ska vara med i premiären. Jag kan tänka mig att börja med full trupp, ge det fem-tio omgångar och sedan låna ut de som inte platsar. Juniorer måste spela matcher, absolut inte 13-14 forwards eller för den del 7-8 back. Är de inte tilltänkta startspelare ska de lånas ut alternativt J20.
Jag tror att Victor Sjöholm får ett lyft i år. Om man gjort läxan från förra året och dragit ned styrketräning. Han behöver en försäsong där han kan anpassa sig till styrkeökning från förra året. Hoppas Melin har kommit fram till samma sak. Om så, given på sex backar. Tror han kan gynnas av struktur i stället för hela havet stormar defensivt.
André är en erkänt skicklig spelare och kommer inte att kunna ersättas på kort sikt. Men om han nu lämnar måste vi i alla fall försöka ersätta. Visst, det ger utrymme till andra med de måste i så fall fylla det utrymmet, vilket vi inte ska räkna med. Ersätt!
Tror vi kan slå fast att vi kommer ha en back som lagkapten. Sen om det blir Sjöholm, Engsund, Strålman? Eller till och med Nyberg… ![]()
AP är en av europas bästa forwards. A-laget är en grupp på +30 personer. Utifrån vad jag sett så finns det ingen chans att han skulle dra ner moralen och påverka gruppen så pass mycket att vi skulle tjäna på att vara utan honom.
“Vi kan spara en del pengar”. Nej det gör vi inte. Vi kommer lägga liknande summor på en sämre spelare.
AP är bland de bästa. Punkt. Alla överens.
Men han vill inte spela i HV71.
Agenten har uttryckt att AP vill ha mer pengar än vad som står på kontraktet han signat. Som om AP presterat bättre än förväntat. Som om AP:s prestation inte står i relation till hans lön.
Sen förvridit det hela till att det är Abbot som inte vill betala mer. Och gjrt det på ett sätt som skapar kris. Illojalt och sunkigt.
Vi skulle kunna hamna i en situation likt Örebros förra säsongen.
Vill inte AP fullfölja det avtal han skrivit under så blir ju inte laget bättre av att han stannar.
Som AP ställt sakerna kan nog HV som lag prestera bättre honom förutan.
Separationer ska vara snabba.
Bra Abbot.
Vad har du sett då? Något utöver matcherna? Är säker på en person som är stjärna och HV kille och vår Messiah kan ställa till bra mycket med dålig attityd. En lagkapten som inte är en ledare drar nog ner laget rejält.
Obs.! Påstår inte att det är så!
Det ska krävas extremt dålig attityd för att det ska vara värt att dumpa honom. Har svårt att se att man väljer en så toxisk person till lagkapten. Därav jag ställer mig frågande till de personerna som nu anser att hv blir bättre utan honom. Sen kan han mycket väl vara en diva som kräver en förlängning etc innan säsongen ens dragit igång. Men det är inget som påverkar lagsammanhållningen. Men som sagt tidigare så har jag ingen insyn. Vilket det just nu är ytterst få som har.
Men jag anser att man bör vara försiktig med att kommentera hur han är som person om man drar slutsatser från noll fakta.
Edit: inser att detta inlägg bör ligga i en annan tråd, vet dock inte hur jag flyttar det.
Betänk att laget dessutom tog fler poäng utan AP på isen än med honom.
Förrå året var han högst medioker. Kändes otränad (pga skador?) och viljelös med dåligt kroppsspråk.
Året innan = ren klass.
Finns viljan och motivationen kvar att studsa tillbaka? Han själv verkar osäker, då han vill ha ett långt kontrakt innan han visat vad han går för 2024/2025. Han blir dessutom äldre - risken är stor att hans bästa dagar är över. Det känner han nog också själv…
Jag tror det var ett otroligt segt år för honom, han fick stå över matcher även fast han själv sa att han kunde spela och sen när han fick hjälp av teamet i Stockholm visade det sig att han inte hade behövt missa typ en enda match. Kanske med deras hjälp kan han ha bättre chanser att hålla sig hel en säsong.
Får hoppas det räcker som bränsle, och han kan lira likt 22/23