Alla spelare utom Alsenfelt är utfyllnad. Så det är “rätt” spelare som är dåliga.
Lite morgontrött - men tror vår ledning tänker i liknande banor.
Om vi slänger om förutsättningarna utifrån dina siffrorna så kan vi samtidigt konststera att vi har 8/9 platser på tre femmor klara.
Det innebär utifrån mina antaganden att den sista platsen står mellan Träff och Tedenby.
Vi alla vill ju se våra egna juniorer få en chans att ta en tröja. Så detta läge är ju helt perfekt utifrån rådande situation. Samtidigt har vi en en HV ikon i Tedenby. Troligtsvis med ett kontrakt i toppskiktet av SHL. En spelare som under två år fått chansen i första och andra femman, utan att hitta sin plats/roll.
Summa summarum så är en plats vigd åt en av dessa. Vilket är helt rimmligt och realistiskt. Om ingen av dessa lyckas överhuvudtaget är nog reservplanen att Tikka tar steget upp som 3:e center (ersätts av Lindbäck/Stakkestad och Borgström kliver ut på en kant.
Som sista alternativ så återstår nog en värvning som löser problemet.
Utifrån nuläge så är det rätt uppenbart att det stora problemet är Tedenby/Tikkas lön kontra deras roll i laget.
Spontant känns det som om Tikka borde kunna få en övergång till någon finsk klubb utan att HV ska behöva stå för allt för stor del av kakan. Jag ser Tedenby som mer problemstisk - slutet på karriären och flyttat hem till vänner och familj. Två år kvar på kontraktet dessutom. Jag hade verkligen hoppats att årets sommarträningen skulle få honom att studsa tillbaka. Verkar dock som att skador och slitage på hans kropp sätter käppar i hjulen. Förhoppningsvis motbevisar han mig (oss?) i kommande träningsmatcher.
Nån som vet om alla spelare klarat skridskotesterna? Känns lite som om Blomman försöker få gamla hundar att sitta. Är rädd för att det kan komma att dyka upp en riktig surdeg om det vill sig illa. Hoppas dock på omvänt resultat, men känner som sagt viss oro…
Precis så. Vi har möjlighet att sätta ihop intressanta toppkedjor. Och så var det ju egentligen redan förra året. Problemet är bredden.
Vi behöver spelare som Kamil Piros och Liket. Spelare som inte var några toppspelare, men som vid behov kunde flyttas upp och fylla en funktion även i en toppkedja och PP.
Visby-turneringen har varit ännu ett smärtsamt bevis på att vi har ett lag överfullt med spelare som egentligen inte ska ta en tröja i SHL.
Nu tror och hoppas jag Abbott kommer rätta till detta under säsongen. Om inte får vi sätta vårt hopp till att Träff och Pettersson tar jättekliv och att Teden kan hitta tillbaka till nån slags form. Om inte det får vi hoppas att samtliga spelare som är tilltänkta toppspelare håller sig skadefria i 52 omgångar…
Angående Träff så tror jag verkligen på honom, försökte följa honom i varje byte. Hans brytning vid offensiv blå och passet till brännström som det blev mål på, tycker i alla fall jag är en indikering på att något stort är på gång. Anser att även Pettersson var helt OK. Hur många av de andra i laget kunde visa upp två poäng på tre matcher?
Jag ser det också som att vi bara har åtta spelare till nio platser i de tre första kedjorna tyvärr , och om någon av våra topp 8 går sönder blir det än större problem. En till forward behövs in men jag tvivlar på att någon kommer före en bra bit in på vintern, eller om det blir kris vilket man får hoppas vi slipper i år.
Just träff tror jag mycket på, vi har INTE råd att slarva bort honom. Han har bra fart, teknik,spelsinne och skott. Han är en vi skall ge chansen, för han kommer ta den.
Jag tycker det är en sån hype vad gäller Träff. Och visst är han lovande och har visat fina offensiva skills, men det pratas förvånansvärt lite om Fransson. Han var bästa back tillsammans med Alsing på Gotland. Även Hallquist visade att han fixar vuxenhockey!
Tar vi hand om de våra så har vi att bygga på i framtiden!
Jag tror vi i många fall tar Franssons plats för självklar och därför inte så mycket att snacka om.
Träff är på gränsen att ta den där nionde platsen. Inte självklart men inte heller osannolikt och därför intressantare att diskutera.
Hallquist tycker jag är lite för valpig för senior hockeyn. Måste lägga på sig mer eller köra en säsong i allsvenskan och träna upp fysiska spelet.
Fransson är redan där. Träff är lite tidigare och lovande. Så hypen är väl mer spänningen, Fransson presterar redan på rätt nivå.
Precis, Fransson är ju redan etablerad och hans plats är i stort sett given. Tycker han tar kliv hela tiden. Såg fin ut även i dessa matcher. Mycket pondus och moget spel.
Vad gäller Hallquist så tycker jag att han är spännande. Snabb, mycket skills, kan göra det oväntade. Men som sagt lite valpig kanske. Tror ändå det är toppen om han kan få chansen och se vart det leder.
Strandell behöver mer tid. Det här är hans första matcher på ett år så vitt jag vet. Finns för lite data för att bedömma honom. Vet inte om men har möjlighet att låta honom spela sig i form. Om han hamnar utanför så borde man kanske låna ut honom.
Vi har tre backar som kan leda sitt par vad det verkar: Fransson, Alsing, Kaski.
Ingen är på förhand en förstaback men vi kan få en väldig bredd genom att sprida ut dem.
SSS - Seppälä, Sjöholm och Strålman vore tre perfekta komplement.
Edit: Insåg att jag glömt Engsund! Vi kan skippa Strålman.
Delar din analys! Ser dock gärna Strålman i truppen också då det finns frågetecken för backsidan. Seppälläs fysiska status, kommer han kunna spela? Kommer Sjöholm tillbaka till sitt tidigare fina spel eller blir det som förra säsongen? Strandell och Nyberg räknar jag tyvärr bort då jag inte tror att någon av dem tar en plats på sex backar. Nyberg känns skrämmande lik Westerlund/Bengtsson värvningarna.
Vi behöver sju backar vi kan lita på och skador/avstängningar/underprestation kommer tyvärr att drabba oss.
Alla i laget har X antal träningar och Alla har X antal försök att bevisa att man ska spela samtliga 52st grundseriematcher till att börja med. En för Alla och Alla för en som man så fint säger Är grymt taggad för säsongen, känns som att vi på riktigt har något fint på gång i föreningen.
Vad har han gjort som är så valpigt då? Matcherna på Gotland var han hur bra som helst, stabil, vann mkt närkamper hittade fina pass mm.
Ne min åsikt är bara så. Tycker han kastar iväg pucken dumt ibland. Lite stressad.
Med Win borta till jul tycker jag man ska ersätta. Var ändå den breddspelare man hade förhoppningar på. Dessutom känns det som vi är en 3:e lina forward kort ändå så.
Får Simon ytterligare ett korttidskontrakt tro?
Då kör vi ett try out på önnerud igen
Abbott får väl ringa till Önegud och fråga om kan tänka sig knyta skridskorna och klär sig HV-blått igen som tryout i 3-4 månader.