Önerud är en bra ledare som kommer ta den roll han får. Han står inte i vägen för andra nyförvärv eller unga spelare som får genombrott.
Önerud är precis den typ av breddspelare vi ska ha. Billig med klubbhjärta.
Hansson är så begränsad att han drar ner hela sin kedja. Tedenby passar inte i en kedja som sätter defensiven först. Träff behöver få chansen i en producerande lina.
Den han konkurrerar med är väl Stakkestad, men för Stakkestads egen skull tycker jag en utlåning till HA där han kan spela topp sex är en bättre väg.
En sak som jag funderat lite på under senare tid. Och det skulle vara intressant att se vad ni andra tänker kring detta. Det kanske har diskuteras på ett eller annat sätt tidigare och då kan vi bara droppa den. Eller så anser ni det inte relevant.
Om vi tänker X-faktor. AP vet vi kan vara den spelaren när han tycker saker och ting är roligt och kroppen svarar på rätt sätt. Men det är ett för risky kort att förlita sig på tycker jag. Vem tycker ni är X-faktor i lagbygget utöver AP?
Min x-faktor är Borgy. Motiveringen är. Det finns mycket hockey i denna kille av det jag kunde beskåda under de ljusglimtar som fanns ifjol. Ett spelsinne som kan öppna upp för andra, en teknik för att skapa sig tid och ett skott som är bra när det väl används. Sen kanske inte Borgy är den spelare som bär ett lag, en X-faktor har ju den inverkan. Men jag har försökt hitta någon annan men det faller på Borgy ändå.
Jag vet inte om jag har begreppet X-faktor helt klart för mig, men jag tror att OFM:s utveckling från förra säsongen till denna kommer att placera HV71 några pinnhål högre. Jag tror absolut att han är andracenter kommande säsong, kanske till och med förstacenter framåt mars. Många andra kommer att vara lika bra eller dåliga som förra säsongen men OFM kommer ta stora kliv. Jag garderar med Alsing. Kommer ta stort ansvar och stor plats.
Hoppas oxå på att OFM tar stora kliv men jag har i ärlighetens namn inte sett några större sådana än så länge. Men han kanske dominerar på träningarna?
Försäsongen är ung men han stack inte ut under Gotlandsturnén och tycker fortsatt han hade svårt att ex, styra ett PP, vilket han även hade de gånger han testade den spelformen förra säsongen.
Väldigt höga förväntningar på många håll. Lite för höga enligt mitt tycke.
Borgström kommer gå center enligt honom själv och då är han och Kero gjutna som de två första centrarna.
OFM är en bra tredjecenter och tycker det är utmärkt att han börjar där och jobbar sig uppåt.
Kero har jag dock höga förväntningar på och
min känsla är att det kommer bli bra utan att ha sett honom en minut. Konkurrerar OFM ut honom blir jag förvånad och oroad.
OFM gjorde 7 p på 41 matcher säsongen 22/23. Förra säsongen gjorde han 21 p. Så kommande säsong kommer han landa på 63 p (X3). Skämt åsido, killen är född 2005 och har känts ordinarie jättelänge. Jag får lite känslan av Ted Brithén. Jag tror att det kommer ett genombrott, men låter bra med Borgström och Kero också
I min bok är han ingen andra center i ett shl lag. Än… mem kan mycket väl bli under säsongen. Men som du skriver. Finns inga tendenser till det än sålänge.
Älskar hans inställning. Hans ödmjukhet inför klubben och är övertygad om att han kommer bli bra.
Tror dock inte vi kommer få se nåt Lias Andersson genombrott på Fisken.
Hoppas jag har fel. Och att han i december dominerar. Men tror inte det.
Han är vår givna tredjecenter tillsvidare. O det är väl inte fy skam direkt.
Med WIN och Stakke borta så kommer gissningsvis Hansson och Lindbäck få speltid i fjärde. Tycker Hansson-Tikka-Lindbäck är en direkt svag fjärdelina. Jag menar, Lindbäck var petad från och till ifjol. Och Hansson fick inte ens byta om när allt skulle avgöras i kvalet i våras. Tikka är visserligen också ett problem i sig, men ska han över huvud taget komma igång behöver han starka spelare runt omkring sig. Typ en Önerud.
Jag tycker nog man ska slå en pling till Önerud. För han gör jobbet bättre än samtliga breddspelare vi har idagsläget.
Det är en horribel fjärde du sätter upp där. Lindbäck är ok och har någon form av potential. Tikka är en rätt dålig brunkare och Hansson, ja Hansson… Hansson måste vara den sämsta spelaren vi har haft i modern tid. Kavanaugh, Korhon, Hagos och Ask framstår alla, mer eller mindre som rätt bra SHL-spelare jämfört med Hansson. Om CA inte funderar på att ta in Önerud så hoppas jag verkligen att man väljer att gå med Hugo Pettersson i fjärde framför Hansson.
Fast Hansson och Lindbäck gjorde faktiskt en eller två bra matcher tillsammans för två säsonger sedan
Men WIN Tikka Stakke vs Hansson Tikka Lindbäck för för mig hugget som stucket. Omöjligt avgöra vilken formation som kommer funka bäst utan att ha sett WIN. Hoppas dock Träff får chansen där!
Så är det. Skillnaden är väl att WIN är ett oskrivet kort som vi hoppades skulle kunna fylla en roll i en fjärdekedja. Och Stakke har bara en SHL-säsong i sig. Hansson och Lindbäck har haft två, respektive tre säsonger på den här nivån utan att bevisa särskilt mycket alls. Men ja, det är klart. Lindbäck skulle kunna funka. Men vi behöver absolut in något där. Alternativet är att vi kryddar ovanifrån.
Håller helt med, slå en pling till önerud, och komponera ihop önerud-tikka-teden. Tycker verkligen inte de gjorde bort sig tillsammans förra säsongen när de fick chansen tillsammans innan öneruds skada. Skulle rent av säga att de var Hvs bästa kedja stundtals (vilket iofs inte behöver peka på hur pass bra de spelade utan mer på hur kasst resterande gjorde det) men oavsett fick de saker och hända
Ge sen träff chansen i en 3e som 9e forward där han annars slåss med just tedenby.
Vilken jäkla ambassadör för laget han är. I några meningar hinner han med att hylla truppen, dess juniorer, visa ödmjukhet, visa tacksamhet till HV, sätter ingen onödig press på HV (“avslutat kapitel”) och samtidigt som han berättar är redo om det behövs.
“– Ringer HV ställer jag alltid upp, så är det. Men det finns väldigt många duktiga forwards i truppen och duktiga juniorer i klubben, så det är inget som jag förväntar mig. Jag är tacksam för åren i HV och ser det som ett fint och avslutat kapitel, men jag är redo om de behöver mig.”
Ta in Simon och gör honom till kapten — så är det problemet löst.
Verkligen, och förutsatt att det blir minst ett ettårskontrakt (och inte bara try out) så ge han även C:et. I dagsläget finns ingen i min bok som kan bära det. Ap nej tack efter omständigheterna, Engsund absolut om någon säsong men inte första säsongen och efter kvalet i våras. Ett a absolut men inte mer än. Annars ser ja ingen och 3-4 A istället för ett C känns bara fel.
Ne plocka in önerud på ett år, ge han C och värva sen in pilut till kommande säsong och gör han till kapten.