Lagbygget 24/25

Känslan är tudelad efter dagens match.

Visst vi kan stå emot och hålla nere siffrorna. Det kan dock även Visby göra mot SHL motstånd. Så frågan är hur mycket det egentligen säger.

Den stora farhågen jag har är att återigen så är vissa platser vigde åt spelare jag känner är en stor oro kring. Utifrån det jag läst här och i JP så väntas återigen AP ingå i en skräddarsydd första kedja.

Jag är väldigt skeptiskt till det. Mitt önskemål är att första femman ska bestå av betydligt starkare karaktärer. Spelare som står på isen i match efter match. Jag hoppas verkligen att våra nya tränare matcher in AP med förnuft. Låt han börja i en tredje femma och klättra i hierarkin. Att bygga laget kring honom ännu en säsong kommer nog stå oss dyrt.

Säga vad man vill om Roger R - när han säger hoppa så hoppar halva Göteborg. När HV spelar träningsmatcher eller Europa cup matcher (tidigare år) så vilar halva HV71. Det kommer viktigare matcher är alltid svaret. Hmm - är det så enkelt?

Kul att se Tedenby åter - hoppas verkligen målet gav energi och han hittat tillbaka. Som många nämnt tidigare - gärna tillsammans med Öhnerud :wink:

1 gillning

Ska Simon in igen MÅSTE valfri “allsvensk” forward bort. Om han tar upp “juniorplatser” så är jag inte för.

4 gillningar

All heder åt Simon och de han gjort för klubben. Men efter dagens match så tycker jag det står klart att det finns juniorer som kan ta hans plats

12 gillningar

Tillägg till mitt tidigare inlägg. Tänkte även på att Max Friberg spelade med två yngre spelare igår. Lite dåligt insatt i just Frölunda och deras trupp. Men rätt uppenbart att lagets kapten fick ta hand om de två mest orutinerade spelarna. Dessutom med ett mål framåt och skapligt spel som resultat.

Som sagt - en kapten leder laget genom att gå i bräschen.

Vem ska leda oss - just nu är mitt val ganska enkelt: Alsing

Redan på första filmerna från gymmet såg han ut som ett tupp i gården. Dessutom vill jag se Radan Lench högt upp i formationerna. Gärna i första tillsammans med Louto.

En trio som känns som en stabil ryggrad och som resten kan ta rygg på.
Ska vi förändra kulturen och kunna leva upp till kravställan så måste denna förändring till.

Jag gillar sånt…

5 gillningar

Ja därav en 4e kedja bestående av teden-tikka-önerud då det ger träff och Pettersson chansen att slå sig in i en top9 plats speciellt träff som passar betydligt bättre i en 3e än en 4e kedja

Nu får vi nog sansa oss lite. Önerud är en av våra största, men allt har sin tid. Självklart så är det inte aktuellt att plocka in honom nu. Jag ser nog hellre vilken som helst av våra duktiga juniorer istället. Som jag skrev nån gång tidigare, så är det en sorg att vi istället för att ge våra juniorer chansen, istället har ett gäng allsvenska spelare utan större utvecklingspotential som tar upp deras plats. Att då plocka in Önerud också, finns inte på kartan.

1 gillning

Varför skulle det vara så självklart? Långtidsskada på Win som var tänkt till 4e antar ja. Sen utöver det på stakke. Skulle vi plocka in öneryd så får vi inte bara en 4ekedjespelare som ger allt i alla lägen och som spelar som att han gör sista bytet i karriären. Vi får även in en ledare, en ledare värd att bära C:et. Och återigen skulle man sätta tikka med tedenby och då nämnda önerud blir en plats top 9 ledig perfekt för inskolning av tex träff som inte ska husera runt i en 4e.

Sen göra av sig med Hansson som inte håller, utlåning eller försäljning spelar mindre roll.

Och ska Lindbäck visa samma loja och oseriösa hockey som förra året kan man även skicka honom. Och är det inget shllag som vill ha dessa herrar så är garanterat något HAlag intresserade.

Så visst finns det möjlighet för önerud att få göra en säsong till i hvtröjan. Lägg där till att det var nubben som valde att inte förlänga med önerud, inte Abbott. Så ser verkligen det inte som en omöjlighet att så blir utfallet även om du ser det som en självklarhet att så inte är fallet

4 gillningar

Därför att jag är övertygad om att alla de juniorer som vi nu matchar, skulle leverera mer hockey, mer poäng och mer positiv energi än Önerud. Önerud själv uttryckte ju ungefär samma sak, att Hv är ett avslutat kapitel och att det finns många lovande unga spelare istället. All respekt till Simon, men det är inte rätt väg att gå nu när Hv ska bygga nytt. Men åter igen, vi har en massa spelare som absolut inte ska spela SHL, synd att de är i vägen för juniorerna.

5 gillningar

Fick litet ryck att forma en forwardskejda efter juniorernas bevisliga kapacitet:

AP20 - Borgström - Luoto
Brännström - Kero - OSL
Lenc - OFM - Träff
Abrahamsson Reber - Pettersson

5 gillningar

Håller inte med. Tycker önerud visade att han fortfarande håller på denna nivå föregående säsong, åtminstone ytterligare nån säsong. Och i intervjun tolkar ja de mer att han inte vill sätta något press på hv och förväntar sig liknande deal som förra säsongen utan att han är helt okey med ifall så inte blir fallet. Men svårt att se att någon junior förutom möjligtvis träff skulle bidra med varken mer energi på eller utanför planen än va önerud hade gjort. Inte heller mer hockey eller energi. Klivet från junior till senior är för stort där inte minst zion Nybeck är det klaraste beviset på det. Gjorde väl flest poäng någonsin i j20 om ja inte missminner mig (eller kanske bara var i hv rekordet gällde, minns inte helt) men som sen dess inte klarat ta sig ur allsvenskan. Seniorhockey är mycket snabbare, tuffare och ser ingen förutom möjligtvis träff och eventuellt Pettersson som skulle klara av det i dagsläget. Därav önerud, ge han ett år, gör han till kapten och plocka sedan hem någon kaptensmaterial som kan ta över stavettpinnen, typ pilut eller varför inte Anton Bengtsson till säsong 25/26. Kan inte spela juniorer bara för att man ska spela juniorer. De måste kunna fylla skorna också.

1 gillning

Nej, tack. Det är dags att blcka framåt. Önerud har betytt enormt mycket för klubben, men vi behöver förstärka i toppen och släppa fram juniorerna.

1 gillning

Ja, de två senaste matcherna har visat att mitt resonemang håller. Hoppas nu att man vågar bänka de etablerade spelarna till förmån för de unga. Tror att så kommer bli fallet. De bästa ska spela, även om det visar sig vara Glifford eller någon annan. Hansson, Lindbäck, Tedenby och Strandell kommer få det svårt att ta en plats.

Oerhört kul också att se Hallqvist och Fransson.

1 gillning

Håller med dig i sak men när det gäller junisar som inte har a-lagskontrakt så är det väl inte vara att plocka hur man vill match till match utan det måste skrivas kontrakt osv. Eller hur fungerar det? Nån som har koll?

Efter ett visst antal spelade minuter måste de erbjudas a-lags kontrakt.

1 gillning

Stämmer bra. Efter 100 minuter på is har man rätt till ett kontrakt.

Hade vi fått in Kossila så hade det genast sett betydligt bättre ut…

Luoto Kossila Borgström
Brännström Kero AP
Lenc OFM OSL
Teden Tikka Träff
Lindbäck

3 gillningar

Man hade kunnat laborera och få fram 4 bra linor. Tänkt om Kossila, Borgström, Kero och OFM hade tagit var sin C-position. Då har HV en bra centeruppställning helt ärligt

2 gillningar

Sant men det hade blivit för mycket av det goda då samtliga dessa bör ha mycket speltid.

1 gillning

Finns inte på kartan att vi ställer upp med en sådan centeruppställning. Drömma kan vi göra i drömtråden :blush:

Av det jag sett av försäsongen och förra säsongen så in med:
(ja, jag vet att flera inte är i matchform, än)

Brännström-Borgis-AP
Louto-Kero-OSL
Lenc-OFM-Träff
Hugo-Reber-Junis

Finns 5-6 J-20 lirare att spela in i en Reber lina. Låt dom gå på is i offensiv zon, spela med massa fart, korta byten. Bara ut å kör liksom.

OFM linan kan vara den som stänger ner andras 1:a linor.

Nubberesterna får helt enkelt tävla om istid på träningar alternativt hoppas på en bussbiljett till Nybro.

5 gillningar