Lagbygget 24/25

Osl och Louto tycker jag inte ska spela ihop…

Hade kört

Louto - Borgy - AP

Osl - Kero - Lenc

3 gillningar

Funkar säkert det med.
Det viktigaste är att vi ger Reber & Co rejäla chanser.
Nubbenresterna klarar vi oss utmärkt utan.

Även om jag har tänkt lite på juniorkedjan så nu när man är nykter (alltså inte en minut efter färjestadsmatchen) så tror jaag SHL tempot är något hellt annat än vad vi såg förra veckan. Känns som att de inte kommer hänga med så som man såg då. En tanke bara

2 gillningar

Möjligt. Men det vet vi när de fått visa vad de går för.
Tänk korta byten. 8-12 min per match.
Då ska de orka trampa på max hela tiden.
Att de “allsvenska” lirarna inte hinner med i SHL tempo, det vet vi ju.

1 gillning

Fast våra breddspelare hänger ju inte heller med… Plus att de saknar allt vad uppsida heter. Fortsätter Reber ta för sig under försäsongen tycker jag man ska ge honom en reell chans.

7 gillningar

Absolut där håller jag med. De går in min bok före Hansson och kanske Lindbäck. Låt alla få speltid o spela de som presterar bäst. Easy math

1 gillning

Jag tycker att man börjar med

Louto - borgy - AP

Osl - Kero - Lenc

Bränn - ofm - träff

Lindbäck - tikka - teden

Sen provar man nån match med att ändra 4de till tikka - reber - teden och ser vad skillnaden blir.

Eller tikka - reber - Hugo P

1 gillning

Sjukt nog ja…
För nog har vi råd…

Lagbygget hade varit enklare med en toppforward till. Både Brännaström och Lenc känns “meh” just nu. OSL känns också “meh” men han har det ändå i sig om han börjar åka skridskor igen.

AP - Borgy - Luoto
OSL - Kero - X
Brännström - OFM - Lenc
Tedenby - Tikka - Måns

3 gillningar

Enligt mig har Reber spelat till sig en plats i laget efter denna försäsongen. Han petar valfri spelare botten sex.

7 gillningar

Han är absolut den junior som ligger högst upp hittills på försäsongen. Svårt säga om han försvinner när det blir “riktigt” spel men om man jämför med Pettersson som jag tycker vart helt osynlig så är det inget snack vem som ska få chansen.

2 gillningar

Tycker både Reber och Träff är solklara framför flera av våra bredd forwards faktiskt, aldrig fattat tänket med att hitta någon brunk bredd från allsvenskan och försöka utveckla, istället för en egen junior ?

3 gillningar

Sant! Att värva allsvenska spelare som fjärdekedjespelare är vansinne. Dels så skickar man signaler till våra juniorer att det inte är lönt att satsa på att ta sig till a-laget då vi tar in (sämre?!) spelare utifrån och dels kostar det 50-75tkr/månaden istället för 10tkr/mån eller vad nu ett juniorkontrakt kostar. Jag förstår att tex Träff var på väg bort när han har spelare som Hansson och Stakkestad före sig i hierarkin. Detta trots att han själv levererade bättre i Allsvenskan än vad de gjorde samt gjorde ett större avtryck på sina SHL-matcher.
Dyra pengar ska läggas på spets, högt upp i hierarkin. Vi ska inte värva förhållandevis dyr bredd.

7 gillningar

Nä det ör ju naturligtvis helt vansinnigt och ett stort hån mot våra egna juniorer. Att gång på gång visa sig bättre men inte få chansen. Hoppas det blir ändring på detta nu.

2 gillningar

Jag tror man behöver se den större bilden här. Våra skickligaste juniorer behöver speltid, men inte 3-6 minuter per match i en fjärdekedja. De behöver spela mycket och i olika situationer för sin utvecklings skull. Därför är det svårt att ersätta brunkarna som egentligen har som uppgift att spela fysiskt och destruktivt. Detta spelsätt kan förvisso vara en del av utbildningen, men syftet bör väl ändå inte vara att göra våra ledande juniorer till brunkare.
Jag tror att utlåning till en lägre serie är ett bra sätt att få erfarenhet av seniorhockeyn och samtidigt större chans till den istid som de behöver.
Sen behöver det inte alltid vara så, vissa junisar kan absolut bära upp en roll i en produktiv kedja.

5 gillningar

Förstår din tanke här men visst började många skickligt offensiva juniorer som tex Stenlund, Tedenby, Sandberg och Lias i lägre kedjor med begränsad istid? Jag tror att om man är tillräckligt bra så får man en plats högre upp i hierarkin även om man börjar i en fjärde med begränsad istid. Att värva en ytterst begränsad 28-årig Hansson från Kristianstad för 50-75 tkr/mån kan aldrig någonsin bli en vettig investering, då har vi definitivt juniorer som kan göra ett bättre arbete (även om de egentligen är offensiva spelare).
Sedan finns det omvända fallet där en offensiv, poängproducerande junior ser att han inte kommer kunna ha samma roll i SHL utan blir en grinder i SHL. Jag har för mig att Christoffer Persson sa något i stil med att alla SHL-spelare var offensiva stjärnor som juniorer men att många, inklusive han själv, var tvungna att hitta nya roller för att kunna spela i högsta serien i någon intervju.

3 gillningar

Exakt så. Det har blivit en sanning att unga spelare måste få istid. Men som du skriver Esa så har vi många exempel på spelare som börjat direkt i en fjärdekedja. Visst, ibland har de blivit utlånade till allsvenskan, men då har det rört sig om kortare perioder.

Det var när vi började få in en massa dökött i laget som det började snackas om att det är bättre att spela typ Herman Hansson i en fjärde istället för Träff osv. Kanske ett sätt att försöka hitta anledningar till alla dessa huvudlösa och onödiga värvningar… När sanningen är att vi försummat en massa spännande juniorer och egna talanger.

Tillägg. Kollade på Stenlund som exempel. Han kom direkt från J20 15/16, spelade 43 matcher för A-laget. Utlånad en match till allsvenskan. Året efter när han fick sitt genombrott, 48 matcher och två matcher i allsvenskan.

Finns fler exempel än Stenlund, men nog tror jag mer på att ge unga spelare chansen direkt. Håller de så håller de. Gör de det inte, ja, då kan man fundera på utlåning. Fjolåret är väl skräckexemplet när Träff och Pettersson kommer in och gör det bra men ändå får stå tillbaka när breddspelare kommer tillbaka.

3 gillningar

Näe men säg att tex Träff visar sig vara riktigt värd att satsa på, då sätts han i en högre kedja, och i den högre kedjan får en annan person tex Lenc ta ett steg tillbaka istället, så Lenc hamnar i fjärde kedjan och Träff i andra tex…Är inte det bättre än att Träff får en chans i fjärde kedjan, hanson till bänken ? aldrig fattat det där, håller dock med att vissa juniorer som inte är brunkar ebehöver ju istid

2 gillningar

Det låter bra med att juniorerna måste får speltid i andra lag men med den logiken när ska man plocka dom till A-laget? Om 2 år? Nä in direkt i A-laget och visa vad du går för så får du speltid om du är tillräckligt bra. Håller du inte får du gärna utvecklas i Allsvenskan.

Dessutom tränar man med A-laget så är inte så säkert på speltid i en sämre liga alltid är det bästa för alla.

2 gillningar

Törngren Bengtsson och Sandberg började alla i fjärdekedjan.