Det går inte skapa en allenarådande sanning för något så komplext som en människas utveckling.
Även om jag skulle tro att de flesta SHL stjärnorna har gnuggat i en fjärdeformation någon period i ungdomen så finns det väl även gott om exempel på spelare som tagit stora kliv efter en period i HA.
Det viktiga är att den unga spelaren känner att det är för att utvecklas han lånas ut. (Om han lånas ut)
Den känslan kan göra stor skillnad för hur/när han skriver nästa kontrakt alt när han kommer hem från äventyret i Nordamerika.
Ang diskussionen om junisar. Här är väl en av anledningarna, enligt mig, till att HV halkat efter alla andra lag
Där i början av 10-talet ritades hockeykartan om. Det gick inte längre att köpa sig till topplaceringar som tidigare. Skellefteå blev ledande då man hade en väldigt stark juniorverksamhet och medvetet slussade in talanger i A-laget. HV värvade ihop fjärdekedjor med namn som Morten Ask… På senare tid har vi sett spelare som Christian Sandberg och Herman Hansson. Då snackar vi inte direkt om purunga spelare.
Problemet är inte bara att vi värvat den här typen av spelare. Det är även att det har krävts så extremt lite för att våra sportchefer ska slänga fram ett nytt kontrakt. Kämpa, åka skridskor och rutin har det hetat att de bidrar med. Men det enda de i praktiken fungerat som är en bromskloss för yngre förmågor.
När HV som förening nu verkar vilja förändra sin självbild, att kommande säsong handlar om att ta små kliv, så menar jag att det är ett ypperligt tillfälle att börja fasa in juniorer och yngre talanger i laget. Vad har vi att förlora? Vi åker ju likväl ur SHL eller spelar kval när vi prioriterar våra breddspelare…
Många kloka inlägg nu kring juniorerna. Vi har nu 5-6 riktigt bra juniorer som självklart måste få bidra till hård konkurrens om botten 4 platserna, eller varför inte längre upp i hierarkin om vi får se något riktigt genombrott. Vi får som sagt hoppas att man vågar bänka spelare och alltid spela de bästa. Alla juniorer kommer inte att lyckas eller slå igenom i år, men en framgångsrik juniorkedja, skulle absolut kunna få till det.
Jag är sjukt taggad inför denna säsongen, mer än jag kanske borde va när jag tänker på de orosmoln som med relativt stor chans kan dra in… Kan andre spela mer merparten av säsongen?50/50. Höjer sig brännan o OSL o blir stabila toppspelare över en hel säsong?50/50. Kommer våra unga oprövade målvakter sporra varandra o någon eller båda bli stabila BRA shl-målvakter?50/50. Kommer vårt enda offensiva backhot kaski leverera eller bara skjuta 1000 skott? 50/50? Kommer Borgström hålla som center? 50/50.
Sannolikheten att alla dessa ska falla väl ut känns små o med för många av dom som skiter sig så kan det bli en jobbig säsong igen.
Inledningen blir nog extra viktig iår o vi har ett ganska svettigt schema de första matcherna, med det sagt så tror jag ändå på play-in:)
Frågan är hur mycket tålamod man ska ha? Som sagt en svettig inledning schema-mässigt, en strulig försäsong och ett helt nytt spelsystem. Det har ju visat sig vara väldigt kämpigt om man hamnar för långt efter i början.
Samtidigt skulle jag nog ändå säga att det är mer sannolikt än tidigare säsonger att vi kan bli bättre och hämta in efterhand även med en sämre start rent poängmässigt.
Det är ju bättre att förlora mot Växjö, ZAIK, Frölunda och LHC än Örebro, Modo och Redhawks så man kan se det som att vi får fyra extra matcher att sätta spelet där man oavsett inte kan kräva segrar. Trist att få utgångspunkt i botten av tabellen när oktober startar, men det är bättre än värsta scenariot att laget inte är redo vid seriestart och förlorar mot de presumtiva bottenkollegorna. Det kan ju också bli några poäng på de fyra matcherna.
Tänka positivt, i like it!
Tuff start och vi får räkna med 4 raka förluster. Vi har haft en rörig försäsong med mycket skador, AP gate, missade tester och sen helt nytt spelsystem. Är spelarna redo för säsongen nu? Alla vet att säsong nästan avgjort i början av säsongen. Även om vi lär förlora de första matcherna måste vi nog ta någon poäng, 1 elr 2 och sen måste vi vinna mot Modo hemma. Om inte så hamnar vi efter direkt och hur klarar gruppen de då med ab och abbots ”hårdare” stil?
Jag tippar på
Vinst i första mot Växjö med 2-3
Tror också vi kan sprattla till någon match i början. Men tuff start på schemat absolut.
Med tanke på att det är en så väldigt tuff start så tror jag att både ledning, coacher och spelarnas psyke har lättare att ta en dålig start än man har under mer normala säsonger.
Förhoppningsvis har man även förberett sig mentalt för jobbiga scenarion. Vilket jag tror får till följden att vi sprattlar till och tar poäng i mer än en av de 4 första.
DET ÄR ALDRIG OK ATT FÖRLORA MOT lhc
Vet nån härinne om vilka som kommer att bära “A” och “C” inför säsongen? Tror ni att det kommer att presenterar detta samband med HV-dagen 14/9? Uppfattar som att inte är spikat ännu. Andra lag verkar som har redan valt sina.
Intryck av det jag fick under Visby matcherna + Frölunda samt Färjestad så är Engsund C, Alsing A och Luoto A.
Kan ju vara något sådant, sedan ska det nog ändå tilläggas att André inte har spelat än så man vet ju inte hur det blir med bokstav där
Alsing . C
Louto. A
OFM . A
Det känns ju som att det inte är omöjligt att man vill sätta minst en bokstav på en “HV-kille”. Det går att argumentera för att Engsund är det men spontant så känns ju just AP och bokstaven A som ett hett alternativ. Det skickar även rätt signaler utåt och visar att man ser AP som en av ledarna för det här laget.
Problemet är ju att vi har flera spelare med hyfsade ledaregenskaper/många kandidater för att vara assisterande lagkapten men vad gäller den där klockrena kapten så är det lite tunt. Alsing tycker jag, både vad jag sett på isen och hur man hört att han agerar på sidan av isen, kanske är den bästa kandidaten. Även Engsund men jag tror han, och hans spelstil, mår bättre av att vara assisterande. Sen är jag inte helt fast vid att bara ha två assisterande. Finns flera lag som har, eller har haft, tre assisterande med bra resultat. Hade gärna velat få in en “brygga” för de finska spelarna och där är nog Kaski det bästa alternativet. Dels rent kommunikativt då han är flytande i svenska, engelska och finska men även då han har lite mer HV-rutin än exempelvis Luoto (som annars är ett bra alternativ).
Hade även kunnat tänka mig att ge OFM ett A men för att tänka lite mer långsiktigt (OFM lär lämna efter denna säsongen) så hade jag nog valt:
C: Alsing
A: Engsund, AP och Kaski
Jag hade nog hellre sett Lenc än AP.
Hade Lenc hanterat språket bättre så hade han absolut varit en kandidat. Visst kan man leda genom jobbet på isen men känns ändå som att hans bristfälliga engelska sätter lite käppar i hjulet. Nu gissar jag också men det känns som att Lenc mår bäst av att bara köra på så som han gör nu, utan att känna den pressen som kan tillkomma om man är assisterade, och möjligen vikarierande, kapten (t.ex mer media/intervjuer). Kan ha helt fel i det men det känns inte som att Radan är helt bekväm i sådana situationer.
För all del men det här med att prestera under någon extra stress som verkar tillkomma med ett C/A känns inte riktigt som något för AP heller med senaste säsongen färskt i minnet.
Alsing och Engsund känns givna. Kanske även Kaski men det tredje A:et är svårplacerad. Jag gillar Lenc, jobbar hårt, missar inte en match och vill stanna i laget (baserar detta på hans tidigare förlängning när vi var i rännstenen) men visst, språket är svårt.
Fast vad vet jag, det kanske har blivit bättre.
Jag vill inte gärna fylla kaptensrollerna med nykomlingar heller även om många säkert är bra lämpade.