Tycker ingen känns given. Dessutom, är det verkligen Alsing (som enligt sig själv inte peakat karriärmässigt än) ska vara den som frontar HV?
Modo kommer rotera på ett antal kaptener från match till match. Jag tycker HV ska göra något liknande. Utse en kaptensgrupp istället för en ensam kapten.
Jag är lite förvånad över att Henrik Borgström nämnts så lite i diskussioner kring kaptensval. Han har en kaptens-aura trots sin väldigt vänliga framtoning. Det vore kanske till och med bra för hans pondus och avtryck på isen att visa honom att klubben ser honom som en hörnsten i laget, ge stort förtroende att leda laget.
Borgström, Alsing och Engsund där Borgström får C pga sin mycket längre historik i truppen.
Fast han gör ju inte jobbet om man säger så, rätt slö på hem-jobb saknar lite pondus tycker jag. Han måste visa mer det är en rätt osynlig spelare tycker jag trots en del poäng.
Kan absolut se Reber gå in och spela i en av de tre första kedjorna, så bra är han ju och vi har ju en plats “ledig” bland toppnio forwards. Sen skador också.
Han fyller ju 18 år idag så är ju inte extremt ung heller. Tror han håller i SHL redan.
Annars bättre med utlåning och spel i en toppkedja i Allsvenskan under hösten.
Vi verkar ju gå för en tung fjärdekedja med tuffa spelare och där finns kandidater i överflöd trots “skadan” på WIN.
Nu har Reber gjort ett par bra matcher och träningar och inhöstat lovord från HC, men han har också precist fyllt arton och står på tillväxt, så vi kanske ska ta det lite lugnt med att lägga alltför för stor förväntanstyngd på hans unga schweiziska axlar, både för vår och Jaromirs skull.
Helt ärligt så hade det varit minst lika bra och vi hade sparat en hel del stålar. Men nu sitter vi med Nubbens trupp och måste reda ut den här säsongen, sen börjar det se ljusare ut.
Min spåkula säger att 1-2 juniorer kommer klättra förbi Hansson i hierarkin redan innan seriestart. Han hamnar utanför laget första 10 omgångarna och diskussioner om situationen inleds. Han får lite ströminuter och lagom till omgång 16 har han signat med en allsvensk klubb.
Visst Borgy har skillsen att leda laget men har en tendens att se lite slö ut och kan lätt försvinna ur matcherna. Man kan inte riktigt räkna med att Borgy alltid gör en arbetskapacitet som man kan/bör förvänta sig av en kapten. När jag tänker på det så är han egentligen ganska lik AP20 i hur han blandar och ger och uppträder på isen. Kanon när han är påslagen men desto mer nonchalant när det inte är hans dag. Hade då hellre sett t.ex Luoto som känns mer av en spelare som “kommer till jobbet varje dag”.
Är medveten om att Kaski, som jag föreslog som assisterande, kanske inte är helt hundra där heller men det känns ändå som att han jobbar på, bara att han ibland trampar lite väl mycket vatten.
Jag tror att det kan vara klokt av många att sänka förhoppningarna/förväntningarna på Reber en aning. Man får inte glömma bort att Jamiro fyllde 18 år idag och faktiskt aldrig har spelat en enda tävlingsmatch på senior nivå. Att då förvänta sig att han ska gå in och styra en PP-uppställning eller spela i en topp kedja är nog lite väl ambitiöst. Detta efter två träningsmatcher.
Det är en sak att spela träningsmatcher mot exempelvis Frölunda och Färjestad men en helt annan sak att spela en tävlingsmatch. Allt trappas upp flera snäpp. Spelet går snabbare, ytorna/tiden med puck minskar och framförallt så ökar det fysiska spelet. Hur klarar Jamiro av att stå upp mot en Christian Folin eller Petter Granberg? Har han samma mentala styrka som en viss kaxig och orädd Kevin Fiala hade eller krymper han och tar ett steg tillbaka? Det är mer en regel än undantag att unga spelare har “berg och dal-form” just i början av sin seniorkarriär. Och just där tror jag att det är viktigt att man inte belastar eller stressar fram Jamiro.
Jag tycker absolut att Jamiro ska få chansen. Det är han värd. Men jag tror inte man ska förvänta sig några stordåd. Han måste få bygga på sig erfarenhet på senior nivå. Kanske göra en liknande resa som Hugo Fransson gjorde föregående säsong. För när det kommer till att vara “SHL-redo” så ser jag Träff framför Reber.
Tror ändå han skulle kunna vara en sån som växer med uppgiften. När man hör honom i intervjuer så tycker jag han låter som kaptensmaterial. Förståndig, verkar älska HV och laget. Dessutom har han ju defacto en ledande roll på isen och tyckte han tog det ansvaret för det mesta ifjol. Med kaptensbindeln kanske det blir ännu bättre.
Men svårt att bedömma personlighet på bara några intervjer. Jag tror de kommer hitta en bra lösning.