Det stora problemet med lagbygget är avsaknaden av naturliga ledare. Spelare som de andra kan ta rygg på. Spelare som vill vara ledande spelare. Varken AP, Borgström, OSL, Brännström, m fl är det. Är Kero det? Luoto? Alsing? Vi får hoppas det. Om inte så kommer det se likadant ut i år som förra året och året innan det. Kämpainsatsen kommer vara större i år, men risken för ”hedervärda” uddamålsförluster kommer vara stor.
Har svårt se det skulle se likadant ut även utan “ledande spelare” En bra grupp går ihop tillsammans och gör det tillsammans. Tycker detta med ledande spelare är lite överskattat faktiskt. Tror inte detta kommer vara minsta problem. Sätt grunden och bra struktur och mkt är redan vunnet TROR jag.
Jag tror att de där ledargestalter är väldigt viktiga i jobbiga sekvenser.
När flera spelare börjar hålla krampaktigt i klubborna. När man leder mot Skellefteå med fem minuter kvar och redan tagit tre icing irad.
Då är det viktigt!
Eller när man ligger under och några av de offensiva stjärnorna glömmer lagspelet och försöker fixa allt själv.
Men när allt funkar, ja då funkar det utan…
Jag var på kickoff med HV-sponsorer igår kväll på Sliver och då presenterades laget. När det gällde backarna var det först en tävling mellan Sjöholm och Fransson om att få på så många matchtröjor som möjligt på 60 sekunder. Det blev oavgjort . Sedan prsenterades övriga backar och först sa Freijd att Engsund var sjuk men sedan kom Nyberg, Hallqvist, Alsing, Kaski och sist Seppälä upp på scenen. Ingen Strandell, antingen missiade jag att Freijd sa något om honom, eller missade Freijd eller är han nog på väg bort nu.
Han verkar varit med på träningen idag, av sociala medier att döma. Och så även Engsund.
Förhoppningar på Alsing och Luoto. Vi behöver poängstarka spelare som ställer krav som Davidsson/Pettan gjorde.
Har fått för mig att en 4:e kedjaspelare med 3 assist under säsong inte får samma genomslag i gruppen. Lättare ställa krav om man vet att man själv bidrar i hög grad varje kväll till vinsterna.
Är väl oftast fjärde som matchas mot motståndarnas första, dvs merparten av tiden i egen zon.
Samtliga spelare förutom AP, Ignberg och Seppälä är troligen tillgängliga imorgon. Skulle jag spekulera så är det väl rimligt att dessa tre inte hinner tillbaka till premiären.
Svårt att spekulera i ett premiärlag med tanke på den stökiga försäsongen, men något liknande detta kanske?
Dichow (Alnefelt)
Fransson-Kaski
Alsing-Hallquisth
Engsund-Nyberg
Sjöholm
Louto - Kero - Stål Lyrenäs
Brännström - Borgström - Lenc
Tedenby - Fisker - Träff
Stakkestad - Tikka - Lindbäck
Reber
Läktaren: Standell, Hansson, Hugo P
Om AP är borta ge Reber chansen ordentligt. Liten win win iaf.
Ja det hoppas man ju verkligen isåfall
Ok. Jag har helt motsatt uppfattning. Ledande spelare som visar vägen tror jag är helt avgörande för ett lags prestation. Det rimmar med min egen erfarenhet av lagsport och även med det som spelare från framgångsrika lag vittnar om.
Som exempel kan man ju nämna APs avslutning på återkomstsäsongen. Hade inte han steppat upp och visat vägen som han gjorde, så hade HV sannolikt fått kvala och kanske åkt ur igen.
Man kan också titta på förra säsongen. Då klev ingen riktigt fram och det gick ju inget vidare. HV har under hela nedgångsperioden saknat tydligt ledarskap både på och utanför isen. Jag tror inte att det är en slump.
Blir väl nåt sånt där ja. Ser väldigt kantigt ut framåt alltså, speciellt utan AP. Nån som vet om det finns det pengar kvar i kassan till en bra forward till?
Det måste det göra. Räknar med att han missar 50% av säsongen baserat på hans skadehistorik.
Vi måste ha in mer spets, inte mer bredd.
In med kossila och sätt Borgström på en kant
Man lånar alltså ut Träff. Nör man har Herman Hansson i truppen. Bland annat… slutar aldrig förvånas
Träff behöver speltid för att utvecklas. Detta öppnar upp för mer speltid till Reber exempelvis.
Träff behöver spela i en 3 formation och där är han inte nu, Hansson är endast en 4 line spelare som bäst och därmed är han kvar. Hansson får mer ut av sitt spel i 5-6 min än vad Träff får
Träff måste få spela mer offensiv hockey och de får han göra i Nybro.
Dock tycker jag att Reber behöver de med…har han då alltså bättre ämnen för att göra de redan i SHL än vad träff har?
Reber måste vara nära efter hans försäsong. Reber sitter dessutom på egenskaper som är unika i truppen.
Tycker det här skickar helt fel signaler med tanke på vilka spelare vi har kvar i truppen. Speltid säger ni. Ja, jo. Men då får vi hoppas att Träff inte blir fast i allsvenskan utan att han får inleda där för att snabbt plockas tillbaka.
Här är ett axplock på hur många matcher ett gäng spelare som slagit igenom i HV fått göra i allsvenskan. Ytterst få av dessa kom tillbaka efter sina korta sejourer i allsvenskan och gick in i en toppkedja, utan de användes som fjärdekedjespelare för att sedan successivt klättra i hierarkin.
André Petersson 1 match
Kevin Stenlund 3 matcher
Lawrence Pilut 4 matcher
Filip Sandberg 10 matcher
I.Brännström 10 matcher
Martin Thörnberg 12 matcher
Mattias Tedenby 13 matcher
David Ullström 15 matcher
Simon Önerud 15 matcher
Emil Andrae 15 matcher
Och här är några exempel som tog steget direkt från J20 till elitserien/SHL. Almquist, Fiala, Fast, Bengtsson, E.Brännström, L.Andersson.
Min poäng. HV måste våga kasta in unga spelare i hetluften. Och särskilt i ett läge som nu då vi inte blir sämre som lag av att spela dem.