Lagbygget 24/25

Måste ju nästan betyda att Reber nu går före Träff?
Reber är ju en spelskickligare variant av Tedenby för tio år sedan och måste ju nästan spela i en offensiv kedja.

Träff funkar även i en fjärde men man ser väl att han utvecklas mer i en första/andrakedja i Nybro och en hård matchning där offensivt.
Finns ju en logik i detta. Skumt att det inte blev IKO med Landen?

Hansson kan ju sitta som 13e forward alternativt i en fjärdekedja med liten speltid utan att gnälla eller att direkt utvecklas som spelare. Så fyller väl en roll på så sätt trots allt.

Vi har ju nu med Reber och Pettersson 15 forwards i truppen när WIN är indisponibel och Träff utlånad. Lägre kan vi ju inte gå långsiktigt. Är väl landskamper för juniorerna dessutom som gör dem indisponibla i perioder?

Vad händer med Pettersson? Utlåning korttid eller vara kvar heltid? Träffs utlåning verkar vara säsongen ut. Så när Nybro hamnar i ingemansland kan han förstärka HV i slutspelet under mars och april.

Tror med Reber är den junior man väljer satsa på vilket gör mig väldigt glad då Träff och Pettersson inte visat dom är mer än bredd på försäsongen.

2 gillningar

Håller med . Reber har absolut varit bättre

Det är inga konstigheter att man lånar ut Träff och har Hansson kvar. Utlåningsreglerna med HA är sådana att endast yngre spelare kan plockas tillbaka vid utlån under säsong.

Detta gör att HV t ex kan plocka tillbaka Träff vid skador eller att man ser en utveckling som meriterar för SHL spel i en offensiv kedja.

Samma hade inte varit möjligt med Hansson. Fördelen med Hansson är att varken hans utveckling försämras eller att han gnäller av att sitta på läktaren/13:e forward. Att ha Träff på läktaren eller minimal istid som 12:e/13e forward skulle istället förstöra hans utveckling.

3 gillningar

Utveckling. Pffh. Tror man utvecklas betydligt mer av att få spela i en av världens bästa ligor, där man får spela, träna, se och lära av de bästa.

Enda anledningen till att jag skulle köpa utlåningen är att Blomman och Co helt enkelt inte tycker han håller. Att vi helt enkelt överskattat Träff. Och att Reber eller Hugo är ett bättre alternativ att satsa vidare på. En anledning skulle också kunna vara att detta är något som Träff och New Jersey vill. Och ja, då kan ju en utlåning gynna Träff personligen. Vi har sett några exempel genom tiderna på spelare som tagit vägen till NHL via allsvenskan. Men som sagt. Då gynnar det spelaren och NHL-klubben, sällan SHL-klubben.

2 gillningar

Men du är då inte av åsikten av att Fransson gynnades av att vara i Nybro förra året?

3 gillningar

Jo, han gynnades nog. Men han kom också tillbaka. Nyfiken på om du har fler exempel på HV-spelare som spelat en halv serie i allsvenskan för att sen komma tillbaka och bli en viktig del av laget. Helst lika lång lista som den jag presenterade ovan. Om inte är jag nog fortfarande rätt bestämd på att det är bättre att låta sina unga spelare tävla i SHL än i allsvenskan.

Tillägg. Sen är ju frågan om Fransson borde spelat redan från start. Med tanke på hur dålig backsidan var. Men det vet vi ju inte.

1 gillning

Du höll väl Pettersson högre än träff eller minns jag fel?

Isåfall får ju Pettersson mer chans kanske om inte han med lånas ut.

3 juniorer som ska slåss om 1 eller 2 platser blir tajt tycker jag.

Oavsett så tror jag ändå det blir perfekt för Träff att få en större roll i Nybro och få spela under Tommy’s ledning. Är nog trots allt inte helt fel för en 18 åring.

Sen har vi ju alltid möjlighet att plocka hem honom om det blir dunder succe eller om vi får skador.

Tror att man vill tänka brett här och ge Hansson, lindbäck, teden och de andra som är på gränsen till att gå in på fyra kedjor en ordentlig chans från början och bygga deras självförtroende lite. Ser man att det inte håller så kan man alltid justera.

2 gillningar

Och jag håller nog Träff, Pettersson och nu på senare tid Reber högre än Hansson, Lindbäck och Stakke.

4 gillningar

David Gustafsson gick också raka vägen från J20 till SHL

1 gillning

För att nämna ett gäng.
-Martin Thörnberg är ett ganska bra exempel.
-Sjöholm var nere och vände också.
-Hugo Fransson nämndes
-Kevin Stenlund och Pilut gjorde några matcher.

Men det finns självklart många fler. Att bli utlånad till HA betyder inte att klubben inte tror på dig. Snarare tvärtom.

Det är säkert så att AB och CA inte tycker Träff går in på 3 kedjor, då är det bättre för Träffs utveckling att spela seniorhockey och käka istid i alla situationer. Förhoppningsvis kan han komma in och vara en mer färdig spelare andra halvan av säsongen.

2 gillningar

Nej. Läs mitt inlägg tidigare i tråden. Det rör sig om max 15 matcher på några av de du nämner. Träff ska vara utlånad på en hel säsong. De spelare du nämner har varit utlånad under kortare tid. Egentligen har det mest handlat om att åka ner till allsvenskan och vända.

Så jag väntar således fortfarande på fler exempel än Fransson.

Är det inte initialt säsongen ut, men kan återkallas om han skulle göra ett starkt avtryck eller om någon skada inträffar som öppnar upp en plats? så rent krasst så kan det handla om allt ifrån 1 match i nybro till 52?

Jag förstår hur du tänker, du vill maximera truppskickligheten på kort sikt.

Jag är ganska säker på att HV ledningen ser Träff som en bättre spelare än Hansson, precis som du gör. Problemet är att Hansson måste du bryta kontraktet med eller hitta ny klubb som tar över det. Genom att låna ut Träff så kan du hålla en bredare trupp genom att du kan plocka tillbaka honom när du vill och samtidigt får han spela 15 min per match istället för 5.

Det är klart att det är bättre för alla parter på lång sikt att låna ut Träff som behöver istid för att utvecklas. Det ger också HV en bredare trupp då man kan ha fler spelare igång.

HV kan plocka tillbaka Träff när de vill under lånetiden. Vi vet inte om det blir 10, 20 eller 40 matcher.

3 gillningar

Istid i alla spelformer är det du behöver mest av allt. HA är en utmärkt liga för att utvecklas. Bra med kontinuitet för Träff och han går att återkalla.

Pastrnak, Wild Bill, Nylander är stjärnor som tagit stora kliv i HA.
Lekkerimäki och Östlund är två exempel på senare tid.

Att vara extraspelare i SHL är värdelöst om man är en talang som på sikt ska producera poäng. Bra att låna ut tidigt istället för att hatta runt.

1 gillning

Det är ju där jag inte håller med. Att det är värdelöst. Vilket jag försöker påvisa med den lista jag gjorde tidigare i tråden. Det där med att det är så bra att låna ut juniorer. Det är ett nytt påfund som började under Hult och har fortsatt.

2 gillningar

För att ett lån ska bli av måste det ju finnas en intresserad klubb också. Tror knappast det är så många lag även i allsvenskan som så här års söker spelare för “bottom-six”. Tror de vill ha potentiell spets och i det skrået har vi kanske Träff, men ärligt talat inte så mycket mer…

Med samma logik så skulle nhl-lag lyfta upp sina talanger direkt istället för ahl. Finns få saker som förstör en spelares utveckling så mycket som brist på istid eller att spela på en för hög nivå.

Tycker HV ska spela Träff när AB är redo att ge honom en riktig roll topp 9. Om han piskar in poäng och visar att han kan ta steget till shl är det bara att hämta hem honom.

1 gillning

Tror vi varit lite för återhållsamma med våra juniorer. Jag tycker det är bättre att ge Träff ca 10 matcher att slå sig in i kedja 1-3. Funkar inte det så kör man utlåning.
Som truppen ser ut nu så är vi beroende av att åtminstone en junior tar plats.

2 gillningar