Lagbygget 24/25

Har slut på likes men tror starkt på denna laguppställningen!

1 gillning

Till nästa match vill jag se Borgis på en vinge.
Det är slöseri med resurser med honom som Center. Vi MÅSTE få igång minst en lina som producerar.
Borgis-Reber-Louto ca 20 min på dom
X-Kero-X ca 20 min här med
X-Lindbäck-X ca 12 min
X-Tikka-X under 8 min, avlasta och in på tekning i defensiv zon

Kommer Tomten med en klasscenter i veckan så in i 1:a, flytta ner ett hack. Ut med Tikka på vingen i 4:e linan.

1 gillning

Skrev detta i tråden om spelmarknaden men tänk vad en sån grej som en bra center in skulle göra långsiktigt, jag tog Camper som exempel med tanke på att han faktiskt finns tillgänglig.

Luoto-Kero-AP20
Reber-Camper-Borgy
Lenc-OFM-OSL
Tedenby-Lindbäck-Brännström
Pettersson

4 ganska välkomponerade kedjor tycker jag, är AP20 borta så flytta upp t.ex. Reber och sätt Brännström i 2a.

2 gillningar

med den uppställningen hade laget lyft garanterat, spelare som Bränna OSL Tikka måste neråt i hierarkin för att vi ska lyfta

Snälla Luoto och SP20 måste vara tilbaka nästa vecka. Annars får jag svettningar

4 gillningar

jag har börjat räkna bort AP20 faktiskt, han är en glaskanon. Han och hans manager var sura för vi inte ville förlänga ? snälla det är ju lotteri om han ens spelar eller inte.

3 gillningar

Det måste väl gå att få iväg Stakke och Herman till allsvenskan?

De har ju inga höga löner antar jag, inte ens nubben kan ju inte givit dem det, HV har ju redan betalat för månaderna utan matcher dessutom.

Löven saknar ju lite tuffhet och bredd bland forwards, kanske för långt norrut och / eller för dåliga? Måste ju finnas några andra halvattraktiva lag i allsvenskan som kan ta över dessa kontrakt?

Foppa var ju bra kompis med Måns men jag tror Måns är mycket dyrare men borde ju också vara intressantare som spelare.

Skyttekung i SSK en gång i tiden, rightare och kan spela center. Mycket positivt förutom prislappen.

Tikka och Tedenby blir vi nog inte av med och Tikka går ju att utnyttja trots allt. Har ju vissa spetsegenskaper även om inte skridskoåkningen är en av dem.

WIN blir ju också kvar när han nu kommer tillbaka efter sin “skada”.

Har svårt att se OSL eller Isac försvinna utan blir förhoppningsvis några av dessa utfyllnadsspelare vi har som ryker.

Tyvärr är det precis här problemet ligger. HV betalar minst dubbelt så hög lön mot marknadsvärdet för alla spelare i truppen. Ingen vill ta över dessa kontrakt. HV kommer få stå för minst 50% av lönen i så fall ändå. Så bedömt tycker nog HV att det är bättre att behålla bredden och det är nog kanske inte så dumt med tanke på att halva truppen är gjord av glas.

Om vi leker med tanken att vi skeppar Herman och Stakke och får in två nya spetsforwards då har vi ett lag som på papperet inte borde vara i närheten av några nedre streck.

Då handlar det om att få ut det mesta möjliga av laget. AB och Stillman lär vi ju inte röra i detta läget så byta ut Davidsson och få in en riktig ass är ju nästan ett krav.

Målvaktssidan är ju osäker men om Hugo fortsätter som han börjat och om Dichow hittar fjolårsformen är det ju tryggt även där.

Backsidan inga som helst problem utan gäller bara att hitta backpar som fungerar.

Alsing-Hallquisth

Engsund-Day

Seppelä-Kaski

Fransson-Nyberg/Sjöholm

Dessa kedjor borde ju innebära både bredd och spets och klara skador:

Borgy-Ny-Ny

Luoto-OFM-AP

Lenc-Kero-OSL

Isac-Tikka-WIN

Reber-Måns-Tedenby/Hugo P/Träff

2 gillningar

jag tror som du, MEN, jag ser problemet med tidshorisonten. När/om detta kommer på plats, inklusive återkomst efter skador, då kan det redan vara kört.

1 gillning

Självklart finns det tänkbara problem och som kan uppstå och tidshorisonten är ett stort sådant.

Gäller att hitta två nya spetsforwards.

Ersätta JD asap också viktigt.

Få tillbaka skadade och helst slippa nya.

Målvaktsspelet ska fortsatt vara över 90%.

AB ska lyckas få ut nära max av truppen.

Inte hamna för långt efter under oktober.

Special Teams måste upp över 100% totalt.

De flesta av dessa borde gå att fixa kan jag tycka och med en sån trupp så finns det inte på kartan att vi inte är ett mittenlag i alla fall.

Får ju inte hamna 20 poäng eller liknande efter lag tolv under oktober men det ska vi väl klara?

Lär ju vinna dyrast trupp tävlingen även denna säsongen tyvärr är känslan.

1 gillning

Håller helt med om att Special Teams måste förbättras. För det första måste det gå att ta färre utvisningar. Även om vi blir bättre i BP så tar vi alldeles för många utvisningar.
PP; ja det enda jag kan se är att de formationer som spelat samman har splittrats pga skador. Spelvarianter som övats in fungerar inte där.
Kan vi förbättra special teams kommer vi börja vinna matcher istället för förlora.

Vilka spelade med Brännström i Luleå?
Kan de vara så att han får för stort ansvar nu i HV71 och inte klarar av det. Låg han bara och fiska i Luleå jämfört med nu? Bara en tanke !

Det enda ansvaret han har i hv är att vara producerande. Det har han inte lyckats med vare sig han fått spela med AP eller borgström i första, andra eller tredjefemman.

Så förstår inte riktigt din fråga. Vad syftar du på skulle vara ett större ansvar än någon annan?

Alltså. det var väl inte de flashigaste spelarna som Luleå hade att tillgå då. Men min bild av Brännström i Luleå var att han var en komplementspelare för en toppkedja. Sen ska man komma ihåg att hans poäng kom första halvan av säsongen. Därefter mattades han av. Det här diskuterades när han värvades. Jag själv skrev att det var en bra värvning. I bästa fall får vi in en toppspelare, i sämsta fall en spelare för en tredjekedja som vi kan ha i flera år framåt. Och vad det verkar lutar det ju åt det senare.

Fallet Brännström är lite som att ett lag värvat Patric Carlsson för att ta en ledande roll i en toppkedja och första PP. Lika tokigt så här med facit i hand. Men då visste vi ju inte om Brännström faktiskt var på väg att etablera sig som en av SHL:s bästa. Nu är det väl rätt tydligt att han inte är det. Likväl tror jag man kan ha nytta av honom, kanske till och med i en toppkedja. Men då handlar det om att vi har en fyra, fem spelare som går före honom i hierarkin.

5 gillningar

Syftade mest på om andra gick i bräschen för honom. Nu behöver han producera på egen hand vilket han verkar ha svårt för.

1 gillning

Olausson och Tyrväinen.
Dvs. en playmaker och en murbräcka till center.

Vi har väl egentligen endast AP, Borgström, OSL som kan ses som playmakers, varav Borgström är den som påminner om Olaussons spel som bygger mer på smartness och stora drag än småskalig teknik. Vi har ingen murbräcka till center. Tikka borde vara det men han håller ju inte tillräckligt hög nivå.

Så det närmaste Luleå vi kan komma är:
Borgström-Tikka-Brännström

Snälla , ställ upp såhär ikväll

Day - Seppälä
Alsing - Fransson
Engsund - Sjöholm

AP - Kero - Borgy

Lenc - Reber - osl

Bränn - tikka - träff

Hp - Lindbäck - Tedenby

3 gillningar

Exakt! dom kedjorna vill jag också se, vi skapar en namninsamling! lets go!

1 gillning

Vill ge Brännström - Reber - Lyrenäs en chans. Dom skapa ändå lite förra matchen med en center med noll spelsinne.