Det är väl från Sportbladet ser det ut som, jag såg det exakta schreenshotet på Facebook.
Är inte så sugen på Strålman längre. Önerud känns som en konstig värvning med. Vi ska fylla på uppifrån så spelare som Stakke per automatik hamnar utanför laget.
Jag tänker alltid vem en ny ska ersätta för att laget ska bli bättre, och Strålman, vem ska han ersätta nu ? jag är ganska nöjd med backsidan faktiskt.
Däremot Önerud, han är ju en uppgradering till Lindbäck, Stakke, Hansson för troligen knappt några pengar alls.
Önerud gör att vi kan höja lägstanivån direkt.
Dessutom får vi in energi i ett lag där självförtroendet redan kan vara stukat.
Jag skulle vilja plocka in Önerud, Wagner och Träff (permanent) för att lyfta botten sex. Då får vi iq, talang och snabbhet på isen.
Sedan ska vi ha en toppcenter typ Pitlick i tillägg.
Då har vi ett lag som är svårt att coacha bort, ingen riktig förstafemma men fyra uppställningar som alla kan såra motståndarna.
Offensiva kedjor:
Borgström-Kero-AP
Luoto-Pitlick-Reber
Kedjor för matchning:
Lenc-OFM-OSL
Brännström-Wagner-Träff
Vid skador:
Önerud vikarierar i botten 6.
Tedenby vikarierar i topp 6.
Problemet att ta in Önerud är att det är att ersätta från sidan. Även om han skulle höja nivån på 4:e-kedjan, vilket jag håller med om, så är det inte i första hand där som HV har sitt största problem imo.
Ingen förväntade sig väl att det var Stakke, Lindbäck och Tikka som skulle göra poängen? HVs stora problem är att de som var tänkta att göra poängen inte gör det, imo.
Så det HV behöver göra för att höja nivån på truppen till den nivå som krävs för att klara kontraktet är att fylla på 1:a- och 2:a-kedjan. Detta tvingar alla ett pinnhål ner vilket innebär att man ersätter 4:e-kedjan med 3:e-kedjan, 3:e-kedjan med 2:a-kedjan, osv.
Att ersätta från sidan i botten av laget kommer inte att göra tillräcklig skillnad imo.
Jo till stor del, men samtidigt tycker jag att det som skiljer HV från de bättre lagen i ligan bland annat är den rätt låga produktionen från tredje och fjärde kedjan. Tveksamt om Önerud höjer den markant, men hans passion för HV tar aldrig slut.
Håller med. Och anledningen är enligt min uppfattning att för många av våra spelare i 3-4 inte är SHL-mässiga. Så kan man sänka 2:a till 3:e, 3:e att bli 4:e, 4:e = petade så höjer vi nivån och ökar chansen att få bättre produktion i botten av laget. Och här ser jag inte riktigt hur Önerud kommer in i laget. För att höja nivån enligt hur jag ser på det så måste det in rejäl spets. Och där är inte Önerud. Risken är istället att han skulle skvalpa runt i 3:e - 4:e och därigenom bidra mer till problemet snarare än lösningen.
Så jäkla uppenbart att vi har tre junisar som ska vara givna på fyra kedjor. Frågan är dock. Hur ska vi ställa upp tills vidare.
Fnular lite.
Borgström-Kero-AP
Lenc-Reber-Träff
Brännström-Tikka-Pettersson
Stakke-Lindbäck-Tedenby
OSL
Sen ska ju Luoto in också. Då kanske man ska testa Borgy som center igen i brist på annat…
Luoto-Borgström-AP
Lenc-Reber-Träff
Brännström-Kero-Pettersson
Stakke-Tikka-Lindbäck
Tedenby/OSL
Nu svär du i kyrkan Borgy som center?
Känns som att OSL kan hänga löst om det inte vänder, abbot kickade honom i Rögle så kan det hända igen likaväl… otroligt blek.
Inte optimalt. Men vill ha Lenc med Träff. Och vill ha våra på pappret bästa spelare i en förstalina…
Vi måste ha in en nya center. Helst imorgon.
Borgy Kero AP20
Luoto X Reber
Lenc Tikka Träff
Pettersson Måns Stakke
Brännström, Tedenby och OSL kan skämmas.
Jag tänker ju tills vidare. Då kan jag leva med Borgy som center tills vi fått in en ny förstacenter.
Kero tror jag inte alls är tillräckligt bra för att axla den rollen.
Sen må Tedenby, OSL och Brännström underprestera. Men det är inte de som först ska ryka om vi får in nya spelare…
Det gör dom nog om Blomman är strikt i sin ledarskap. Måns och Stakke var bättre ikväll.
Tror inte man kickar OSL i första avseendet med tanke på hans offensiva potential.
Samtidigt får han gärna visa den nån match
Nu vet vi ju inte vad det blir för C vi får in. Men om det är en skillnad kreativ pjäs med förhoppning om att skapa mycket för de andra så är jag inte säker på att han skall in med Borgy och AP. Ge Kero ett par matcher till.
De har tillräckligt med skils.
Nästa ving-par ser jag dock inte som lika kreativa vilka du än stoppar in där. (Möjligtvis undantaget Hugo P och Reber)
Lenc, Luoto, Träff, Bränna, Tror jag alla behöver någon kreativ spelare bredvid sig för att komma till sin rätt. Men kanske kan göra det riktigt bra i rätt omgivning.
Alnefelt leder just nu målvaktsligan i räddningsprocent och ändå ligger vi sist. Insläppta mål ser också ok ut.
Offensiven är vår akilleshäl och fan om det räcker med att värva en kreativ förstecenter till det här laget. Måtte Luoto vara så målfarlig som han sägs.
Man behöver nog få lite medgång bara. Luoto Camper Reber blir säkert bra.
Min känsla är att backar och forwards inte riktigt synkar, därav blir offensiven lidande.
I egen zon försöker man kontrollera puck där laget ofta blir lite väl långt, vilket i sin tur gör att farten i mittzonen sänks. Zoningångarna blir då av låg kvalitet.
Väl i offensiv zon är det för lite rörelse och positionsbyten mellan forwards och backar.
Exempel: forwards tappar puck efter sargen mot blå. Samma forward jagar medan back står kvar på blå, istället för att back kliver upp och forwards följer med ut i mittzon.