Luoto snittar en poäng per match.
Hade även varit intressant se Träff-Kero-HP faktiskt. Låta dessa unga grabbar bara köra på.
Vad väntar Abbott på? Förläng omgående!
Förra säsongen gjorde dock OSL näst mest poäng i HV endast slagen med 1 poäng av Borgström som också hade mer speltid
Tycker man att han är dålig så får man väl jobba hårt på att få bort honom antar jag
I slutändan tror jag dock lagledningen vet mer än vi , både om skador form etc, och de har nog sina egna åsikter .
Själv vill jag ha kvar honom - tror han är småskadad och ev också inne i en mindre formsvacka. Skulle det fortsätta så här lång tid tid så är jag inte sämre än jag kan ändra mig …
Man ska inte glömma bort att HV spelar en mycket mer baktung hockey i år, på bekostnad av poängproduktion. Vi kommer släppa in mindre och göra mindre mål också. Poängproduktionsbedömning måste ju vara betingat på hur vi spelar hockey.
Men visst finns det några outliers främst OSL och Isac. Det snackas väll om att OSL har haft någon skavank också, vilket gör det svår för honom.
Du säger att det spelas baktung hockey, för att sen konstatera att Isac och OSL underpresterar. Vilket var min bedömning också. Vet liksom inte vad du vill ha sagt. Att det inte behövs två värvningar in för att vi har ett spelsystem som inte är ämnat för att vi ska göra mål?
Baktung hockey eller ej. Jag tror inte tanken från Blomman och Co är att vi ska snitta 1,6 mål per match framåt när vi summerar grundserien.
Ta det lugnt
Det finns olika sätt att vinna hockeymatcher på. Många säsonger när Luleå har varit som bäst så har de haft väldigt få i toppen av poängligan. Likaså Devils under deras storhetstid.
Det är alltid enklare att sätta en defensiv än en offensiv. Därför har många framgångsrika lag fokuserat mer på en defensiv än offensiv tilt, plus special teams.
Så det är klart du kommer se mindre mål framåt när du är mer restriktiv i din check för att inte bli långa t ex. Vilket leder till att du ökar sannolikheten att släppa till jättechanser från inget. Medan du behöver ganska mycket för att skapa något själv om inte din check är 100%.
HV spelar med ganska låg risk, därför ser vi inte så mycket mål framåt. Men motståndarna skapar heller inte jättemycket på oss.
Så vad är grundpoängen här, vi ska kanske inte stirra för mycket på enskilda spelares poäng, då vi spelar som vi gör. Men självklart är det viktigt att alla iaf bidrar något framåt (Isac och OSL har ju inte gjort det).
Behövs det en nya första center? Jo troligtvis då det är så många spelare skadade. Men i SHL så är skickliga centrar oftast inte några poängmaskiner längre. Utan spelare som är duktiga skridskoåkare med bra lungor kombinerat med hög hockey IQ. Det är vingarna och inland någon PP back per lag som oftast står för poängen.
Jag hade köpt ditt resonemang om det nu inte är så att HV snittar 1,6 gjord mål per match. Den siffran måste naturligtvis upp, oavsett vad HV väljer att prioritera. Och när eller om siffran går upp så kommer vi även då se vilka som är med och bidrar eller inte.
När AB beskriver HV:s spel så håller jag med. Tycker dessutom att han väljer att tala om rätt saker. Känns bra!
Det var förbannat länge sedan jag hade den känslan när en HV coach snackar.
Idag går siffran upp!
AP - Kero - Borgy
Där har ni HVs förstalina de kommande matcherna.
Tänker att Luoto behöver få igång andrakedjan vilket kan göra följande:
Luoto - Reber - OSL
Riktigt uselt idag. Vi vinner inte en match till om det ser ut så här. Världens sämsta pp, Tikka är sååå dålig osv
CA MÅSTE AGERA NU kosta va det kosta vill.
Davidsson kanske ska få sparken också med tanke på vårt pp
Ja får han inte sparken nu så vet jag inte vad…
HAN BORDE Ryka nu, så fruktansvärt inkompetent
HV har sin nivå där dem kan störa lag till viss del, men det finns inte en SHL- nivå där man matchar motståndet över hela matchen. Jag börjar nästan tror att ev spets varken gör till eller ifrån, det här är så urbota dåligt så ser inte hur det ska gå. AB säger igår efter matchen att det går inte att leva på defensiven. Initialt att det är för dåligt framåt, matcher vinns med mål. Men det är ju inte AB:s fel att det ser ut såhär, han har det material han är.
Så säg mig då vad ska ske offensivt för att det övertyga oss att det finns chans att vinna? Utan att tumma på defensiven.
Sedan så klart, jag har gärna fel, än är jag inte motbevisad för att det inte skulle gå.
Fan, det sorgliga är att man efter gårdagen och åren som varit i kombination med det hopp man ändå hann känna inför året att det hade varit skönast för ens HV-engagemang att lämnat WO för resten av året och byggt för nästa år. Om vi haft en stängd liga åtminstone. Så j-a rädd, särskilt efter intervjun med Isac, att det kan bli ännu ett olidligt år där man kan få hålla sig från teven.
Tyvärr tror jag det enda som kan rädda oss ifrån ännu ett kval är att:
- Davidsson MÅSTE bort (offensiven och PP är sämre än någonsin)
- Vi måste få in FLERA nya forwards så att spelare som OSL, Brännström mfl åker ner i hierarkin (dessa spelare ska max få spela i en tredje kedja)
Alla, precis alla, journalister, experter, fans, ser att HVs lagbygge inte räcker för SHL. Alla utom HVs sportsliga ledning. Hur kan det va så, år ut och år in? Vi har en tunn, smal och bräcklig spets. Vi har otillräckligt djup och kvalitet på breddspelarna såväl som på jobbiga fjärdelinespelare.
Ska detta sluta någorlunda bra, måste man göra en rejäl makeover, likt den man gjorde 2013, när man tog in “de fyras gäng”, Salmela, Campoli, Rajala och Christensen. Denna gången behövs åtminstone en back som utgör ett hot från blå, en toppcenter och en sniper plus en jobbig jävel.
Det kommer givetvis att kosta, men kostnaden för att åka ur borde vara dubbelt så hög.
Vår GM har ett jobb att göra!