Lagbygget 24/25

@Zico helt enig .

Men blir ju inte bättre av den obefintliga kritiken från lokaltidningen JP .

Dom gullar ju hellre med HV och alltid gjort.

Men håller med dig i stort.

Det är helt galet hur man kunde tro denna truppen skulle ha en chans att undvika kval .

Vi saknar så mycket. En naturlig förstklassig ledare som Max Friberg som håller landslagsklass hade jag gärna sett man lastat både 300 eller 350 i månanden på .

Men han lämnar knappast Frölunda.

Men där ligger vi istället och överbetalar spelare ngt fruktansvärt som Tedenby , Tikka osv

Våra bästa spelare är sämre än övriga lags spets och våra bredd spelare för dåliga .

Jag tror faktiskt vi borde satsa på juniorerna i detta läge . Kan falla riktigt bra ut inför framtiden .

Vi kommer ha god tid att förbereda oss för kvalet . Det tror jag inte kag 13 kommer ha .
Vi kommer landa en bit efter.

Gäller nog att spetsa till ordentligt under vintern för att ha bästa möjliga förutsättnigar inför kvalet.

Fyfan allt känna så mörkt idag .

Tappat hoppet faktiskt :frowning:

1 gillning

Att få in några riktigt kvalificerad spelare kan förhoppningsvis lyfta omgivningen. Dels utifrån att de behöver en bättre omgivning rent generellt dels för att de kan få andra att lyfta sig ett snäpp dels för att släppa axlarna på vissa, ansvarsmässigt.

Får man låna ut seniorer? Känns som Isac hade mått bra av att komma nån annanstans.

Ibland hade det varit bra om vi vore lite mer som NHL. För allas skull hade flera spelare hos oss behövt komma till annan klubb. Nystart inte minst.

Helt enig! Måste fylla på uppifrån och inte massa bredd bara.

Men jag tror CA kommer göra rejäla ändringar i truppen. Jag tror spelare kommer sparkas och nytt ska bara in.

4 gillningar

Jag tror att HV är i det läge där man faktiskt måste riskera sin ekonomi, vilket man aldrig tidigare gjort. Satsa av det egna kapitalet för att köpa in spelare som håller för SHL och bryta med de som inte gör det.

Vad hjälper det att ha en välskött ekonomi om man aldrig använder den för att lösa ett problem av den här magnituden?!

Ingen - INGEN - kan komma efteråt och påstå att de inte visste bättre eller att de inte förstod hur illa det var! Det har alla som förstår något om ishockey och SHL sett hela vägen!

Så.

Satsa det egna kapitalet nu. För det var väl för en sån här situation det skapades? Eller ska vi sitta i HAS med Sveriges näst eller tredje bästa ekonomi?

11 gillningar

Ja det krävs SHL spelare för att spela i SHL.
Vi har under så många år försökt att fuska oss igenom med spelare som inte hållt måttet.

Trodde på fullaste allvar att man skulle bygga ett lag som håller men man har kört vidare med spelare som bevisat inte håller den nivå som krävs. Då är man där man är helt enkelt.
Att på fullaste allvar tro denna centersidan ska leda HV71 uppåt är ju rena drömmar.
Sen att forwards med en icke uppåtgående trend har vi för många av.

1 gillning

Spot on. Håller med. Sanningen gör ont. Det är så ledsamt och det smärtar djupt att det ev ska behöva gå så här långt.

Får mig att tänka på eftermälet. Ponera att HV inser och agerar och man räddar detta. Sen då? Då ska man ta vid med en försämrad ekonomi och bygga upp något igen. Men tar hellre det än att hamna i HA med god ekonomi.

Det ska alltid alltid grina emot.

Håller med om att vi kanske får gilla läget och spräcka ekonomin ett år. HV gick inte ens back under året i allsvenskan så klubben kommer inte gå omkull för att vi är någon mille back när säsongen är över. Köp mer popcorn gubbar!

2 gillningar

Igår var en jävla käftsmäll för min tro på detta lag. Det gick att intala sig att vi hade 0 poäng efter 4 matcher pga spelschemat och skador, men att vi kändes stabilare än tidigare. Sen kom första segern och lite utdelning.

Men att vi inte vinner igår när så mycket studsar med oss gör mig orolig. Vi gör två mål på våra första chanser i princip, Örebro reducerar men vi kontrar in 3-1 och kan fortsätta spela på vår defensiv. Perfekt utdelning på bortaplan.

Sen rämnar allt och vi faller ihop. Får ändå en gratischans tillbaka med PP i 5 min, men skapar inte ett skit. Detta mot en tippad bottenkollega.

Det går att argumentera för att vi haft seriens bästa målvakt, ändå står vi på 3 poäng efter 6 matcher. Skadorna påverkar, men hur mycket? Vi har kunnat ställa upp med minst 6 hyggliga SHL-backar varje match. Framåt saknas bara Fisker och Louto. Det är inte så att en hel förstakedja snart är tillbaka.

Känns mer och mer som att Chris Abbott är den enda som kan rädda oss från kval i år.

4 gillningar

Åker vi ur denna gången så har vi ingen fallskärm att luta oss mot .

Och utan den förra gången hade vi sannolikt inte gått upp igen .

Samt denna gången tror jag inte vi ska förvänta oss samma uppslutning från sponsorer .

Att åka ur framåt våren vore så förödande .

Ja nog har Abbott mycket att fundera på. Backsidan är bred och SHL-mässig, man saknar väl en skytt nu när Kaski är skadad.
Men på forwardssidan, där är det så tunt. Spelare som Stakkestad, Lindbäck Hansson och Tikka är inte bra nog för SHL, inte ens för ett bottenlag. Brännström och Tedenby trampar vatten och Lyrenäs letar halva missing people efter då han varit helt osynlig.
Spelare som visat ngn form av kvalité är Petersson Lenc och kanske Kero i de sista matcherna. Att sedan Reber ska vara en av våra bästa forwards säger ju mkt hur dåliga våra högt avlönade spelare är.
Jag tror FBK kör över HV imorgon, är rädd att det kan bli en ny 0-8, sen kommer denna säsong vara över.

3 gillningar

Tillhör nog en av de som varit mest positiv inställd till de mesta med årets trupp, inte minst Tedenby som ja argumenterat för och har även velat se positiv tills davidssons tjänst men herregud efter gårdagens tapp får det fasen vara nog. Som skrivits tidigare har en sån dålig inledning på pp nånsin funnits? Visst har vi haft kasst pp tidigare, inte minst vid guldet 17, där vi låg i botten även då men då fanns ett helt annat 5v5 spel. Men igår när vi får ett guldläge att kvittera med en 5a pp och vi de första 3 min inte ens lyckas ta oss in i zon så gränsen nådd. Det MÅSTE till en förändring. Man kan argumentera för att man har skador hit och dit och det kan ha sin del i det hela. Men det ändrar inte att vi oavsett har 10 spelare i truppen (som ska vara de 10 bäst lämpade för uppgiften av friska och hela spelare) som inte kan ta in puck i offensiv zon? Kan man inte det va fasen gör man då i shl?

Nä Davidsson MÅSTE bytas ut, oavsett om man tycker han besitter kompetens att sköta ett pp och en offensiv på denna nivå så har det låst sig och kört fast och ser inte hur det ska kunna bli bättre efter (va man kan anta) han testat hela sitt register.

Tedenby har återgått i gamla vanor och den ”formtopp” som han inledde med är nu som bortblåst och han tar bara upp en plats. Även om ett värnamoföretag står för lönen eller ej så tar han upp en spelplats för inte minst träff som utan tvekan i mina ögon förtjänat platsen. Så har tillbaka mina tidigare argument för tedenby för det visade sig tyvärr vara högst tillfälligt.

Tikka, stakkestad, Lindbäck o även Hansson när han är frisk behövs nog ingen vidare förklaring för utan det har sagts så många gånger tidigare, bara bort med dom.

OSL har ju totalt kört fast även om han inte lirade igår. Ifall det har med att han är för nervös sen abbot kom in eller om han helt enkelt tappat det vet ja inte men går inte ha en sån spelare som totalt är osynlig, samma gäller egentligen brännan men ser ett högre värde i honom än i OSL tyvärr och att skicka OSL kan förhoppningsvis frigöra lite kapital då chansen att en annan klubb plockar honom är hyfsad hög ändå skulle ja säga då han ändå besitter kvaliteter men i hv har det kört fast totalt samtidigt som vi behöver platsen till en fwd som levererar på riktigt.

Plocka sen in en spelare som goncalves som nämnts tidigare. Lägg de pengar som krävs. Och sen ser absolut våran backsida både full och bra ut men finns ju 0 offensiv kvalitet från blå i kaskis frånvaro. Plocka här in släggan och ge honom det han vill ha. Han har ju bevisat tidigare att han sitter på de offensiva kvaliteter som krävs. Och sen ytterligare nån fwd med spetskvaliteter.

Visst kostar det att bryta/värva nytt men va fasen kommer det inte kosta att åka ur återigen i sponsorintäkter, eventuella publiktapp och inte minst tvpengarna. Billigare öppna plånboken nu i shl än göra en storsatsning i HA igen sett till förlorade intäckter mm och inte minst att behöva börja om på ruta 0 igen med ny trupp.

2 gillningar

Som tidigare “debatterats” så har nog nu Abbott börjat få en rätt bra känsla över vad som funkar och inte funkar i detta lagbygge.

Således antar jag att han tar mössan i handen och knatar in till styrelsen för att eska pengar. Stora pengar.

Som alla är inne på: det måste fyllas på från toppen och toppen kostar. Det finns inga lediga spelare säger folk: pyttsan säger jag. Det gör det visst. Cash löser allt. Ge toppnamnen en ordentlig jävla sign on bonus, samt en bonus om laget klarar kvalet. Sedan kan man säkert nå en överenskommelse om ett två-årskontrakt där den månatliga lönedelen är rimlig. På så sätt sitter man inte baktungt inför 25/26.

9 gillningar

Tror vi måste räkna in vi hamnar sist i årets SHL, och antagligen sämre än Oskarshamn förra året. Även om Abbot får in gubbar kommer de ta tid att komma in i SHL, samtidigt som blomman måste inarbeta en ny spelidé för den vi har nu funkar inte.

På ett sätt känns de som är de äns idé? Vi har nu släckt bränder år efter år och vi tar aldrig några kliv. Denna förening har tyvärr havererat totalt och vi kanske ska acceptera vi är i nivå med allsvenskan och där vi hör hemma.

1 gillning

Ja man börjar undra om vi hade behövt bygga grundligt för att bli SHL-mässiga. Vi var det inte ens året vi åkte ut.
Kanske hade vi, så länge man vet man inte blir kvar i 20 år, behövt en fem år i HA. Eller ja va fan, 20 bra år i HA är bättre än 20 dåliga i SHL

Vi gjorde en plastkirurgi i allsvenskan och nu börjar silikonet falla ur

2 gillningar

botox är en bättre analogi :wink:

1 gillning

Ja, särskilt i slutet. Tror vi hade vunnit på att inte botoxat laget i slutet och kanske gått upp en säsong senare… haft mer is i magen… och sen byggt lite försiktigare och behållt fler från gå-upp-året året efter. De som ändå kom att ersättas av likvärdiga.

Det man egentligen kan och ska gnälla på är att vi återigen går in i seriespelet med ett lag som är en ”kantboll”, med lite flyt och medstuts så kan det flyga hyfsat men det kan lika gärna bli kraschlandning monumentale.
Sen om då detta lag har 7-9 spelare skadade/sjuka i inledningen av serien så säger det ju sig självt att detta lag kommer att få ett helvete!

Ser med tanke på förutsättningarna inget konstigt med att spelet hackar och att vi inte har mer poäng än vad vi har, alla lag i SHL möjligen undantaget FBK och SAIK skulle få ett helvete med en sån skadelista som vi har, det är ju egentligen helt sjukt att ett lag kan ha så otur med skador efter bara sex spelade matcher.

Som läppstift på en sugga ?

1 gillning

IMG_5620

5 gillningar