Lagbygget 24/25

Det är i mina ögon spelide’ndet är fel på. Motståndsrna skickar upp folk på rödlinjen och tvingar HV att dumpa pucken. Det finns inget uppspel i det spelet de har nu och tyvärr är den spelstilen redan avslöjad av motståndarna.
En ny ide om uppspel tror jag skulle behövas för i nuläget dumpas det för mycket puck redan vid röda… Som försvararna lätt plockar upp och går till anfall.
Detta spelet kanske fungerade i HA men tyvärr inte i SHL.

Det finaste som en man kan finna! Lite lukta gott och kvällen är räddad… Vad kan gå fel liksom ?

Har vi så dålig trupp egentligen? Den är ju en av SHLs dyraste i alla fall, återigen. Jag tror inte att övriga tränare i SHL tycker den är så dålig.

Coachsidan är ju vår svagaste del enligt mig. En grön HC som säger rätt saker och ställer krav vilket gör att han blir ganska populär. Dock mycket kvar att bevisa på isen fortfarande. Ett stort ? fortfarande.

En lite out of date backcoach som sitter ihop med HC så de är ett paket. JD som inte bidrar alls och som gör att en nysatsning inte känns seriös så länge han är kvar.

Övriga i staben, KB, JG och BM, känns som om de är OK nu när Melin kommit in även om den förra fystränaren otroligt nog fortfarande är kvar.

Målvaktssidan var jag orolig för men har hittills blivit en succe och huvudskälet till vår förhållandevis fina målskillnad.

Backsidan har både spets och djup samt ungdomlig entusiasm så är helt klart på övre halvan i SHL.

Forwardssidan är lite tveksam men inte så dålig som den framställs. Saknas en toppcenter kanske men forwards är ju bra, på papperet…

OSL och Isac hade toppsäsonger säsongen innan de kom till HV. Luoto och Lenc bra fysiska spelare till toppkedjor. AP och Borgy absolut toppklass i ligan.

En hel del OK tuffa spelare till de lägre kedjorna samt grymma juniorer på väg upp. Tedenby egentligen den enda som är för dålig och med noll uppsida.

Så ser helt OK ut egentligen och något som en bra coach borde kunna få ut mer av, mycket mer.

OSL och Isac kan ju omöjligt vara så dåliga egentligen som de är i HV nu. Otroligt egentligen hur de fallit ihop totalt.

Så jag tror verkligen att vi borde hamna åtminstone i Play In om vi får ut det som finns i truppen. Ser dock inte ut så i nuläget, tvärtom är känslan att det kan bli Play Out igen otroligt nog.

Jag är dock lite orolig för vad som händer om vi hamnar under 90% på våra målvakter totalt sett.

Tänk hur det låtit här om vi ex haft Örebros eller Malmös trupp, hualigen. Finns nog ingen som skulle vilja byta.

Så upp till bevis AB och CA, gör vad som krävs om ni har kapaciteten.

1 gillning

Enligt mig är problemet, (det största då det finns fler, ) att vi inte värvat spets. Vi tror vid flera tillfällen att vi värvat spets men sedan har det av olika anledningar inte riktigt funkat så.
Borgy är bra men inte den förstacenter vi ville ha,
AP är klass men borta lite väl mycket,
Teden…
Brännström…
Tikka… ( Jo sportchefen trodde nog det var spets)
Nättinen var väl aldrig helt frisk
Martinsson… Suck
Än så länge i år har ju Luona inte direkt rosatmarknaden
Sepp?
Ingen kpl lista på något sätt. Och någon av de ovan kanske var tänkt som huvudsak tredje
Som jag fattat det har det nog funnits förhoppningar om att samtliga dessa skall gå in på två femmor.

Det vi behöver nu är två-tre spelare som går in och verkligen lyfter toppformationerna. Och som stannar där några år.

Luona var en ny pjäs, hoppas han kommer in och dominerar :wink:

1 gillning

Han har en säsong med 18 mål i schweiz.
Annars vanligtvis kring 10 mål
I snitt per säsong .
Tveksamt om han är förstakedja material i shl .

Ingen spetsspelare .

Men kan han bana väg på ett bra sätt för AP och en spelskicklig center så visst .

För den som vill läsa lite om lagbygget…

2 gillningar

Enligt mina begränsade hobbyexpert kunskaper så skulle jag säga att vi har ALLT tillräckligt för att kunna landa i mitten, vi har ok tränare (förutom Davidsson) Vi har ok+ målvakter, och vi har enligt mig den bästa backsidan på flera år, däremot är vår FW sida alldeles för vek, vi har för många brunkare och för många spelare med glas-psyke som OSL och Brännström, skulle man krydda forwardsidan så är jag inte så orolig, då tror jag hela laget kommer börja prestera som ett mellanlag, men får vi inte in MINST två forwards så blir det nog kval igen.

3 gillningar

Såhär känner jag också. Skulle säga att om vi kan plocka bort de 2 eller 3 svagaste länkarna på C/FW så har vi en okej trupp. Brännström, OSL, Borgström, AP, Lenc, Louto, Kero, Fisker, Träff, Reber tedenby (på gränsen) håller alla för SHL. Byt ut Hansson Lindbäck Tikka Stakke mot 2 toppspelare och 2 juniorer så har vi ett bra lag.

1 gillning

Blomman bör ranka forwards i två grupper framöver, om vi har fullt lag.

A-grupppen
AP
Borgy
Kero
OFM
Träff
Reber
Pettersson
Lenc
Luoto

B-gruppen
Brännström
Tikka
OSL
Tedenby
Stakkestad
Lindbäck
Hansson

Den första gruppen ska spela PP och ges istid i våra tre främsta kedjor.

Grupp B slåss om att ta en tröja, spela lite BP och avlasta spelarna i grupp A. I grupp B kan alla också teoretiskt försvinna förutsatt det finns ett lag som är villig att ta över delar av kontraktet.

13 gillningar

Och om vi då formerar laget skulle det kunna se ut så här (då räknar jag in att vi fått in en toppklasscenter).

Borgy-Kero-AP
Luoto-X-Reber
Träff-OFM-Lenc
Brännström-Tikka-Pettersson
Tedenby

5 gillningar

Hur ställer vi upp defensiven när Kaski är åter tro? Hallquisth som får yxan. Vill ha honom som extraback, men var går Sepp in då?

Jag håller med, ang alla spelare i båda grupperna. Hoppas Blomman tänker likadant :thinking:

1 gillning

Alsing - Fransson
Day - Seppälä
Engsund - kaski
Hallquist.

Eller?

Sjöholm ska ju in, han har ju spelat bättre och bättre

3 gillningar

Ja det är en tidsfråga innan Nyberg lämnar. sjukt bred backsida!

3 gillningar

Mm tänkte det med. Men Sjöholm borde ju ta plats för Hallquisth, eller?
Vilket angenämt problem vi har mina vänner.

Och så fort han lämnar får vi långtiddskador på två andra backar…

2 gillningar

De har du rätt i , missade honom.
Vetifan va man ska göra då… haha

Sjäholm varit en av de bästa backarna senaste matcherna. Fransson som sjunde skulle jag säga. Varit okej men lite småfladdrig emellanåt.

1 gillning