verket hade karjala-uppehåll även de…
Okej. Så Hugo Pettersson lånas ut. Feeeegt HV. Träff och Hugo ska absolut vara ombytta. Tycker jag.
Nåväl. Kedjorna ser inte kattskit ut. Det enda som riktigt stör är vår fjärdecenter med en lön på 230-240 000 kronor.
Nu säger jag inte det för att vara elak. Men jag konstaterar att under de matcher Tikka spelat i HV så har han aldrig hittat stäm med en enda kedjekamrat. Tikka åker runt och gör sin grej. Ibland okej, allt som oftast mindre bra. Tyvärr fungerar han mer som en bromskloss åt övriga än någon som faktiskt höjer sina kedjekamrater.
Nu är det lite sista chansen för Tikka. Om man nu kan sträcka sig så långt att ge en så underpresterande spelare en sista chans… Men precis som Zico nämnde i någon annan tråd. Lenc och OSL hade stäm tillsammans ifjol och var faktiskt under perioder vår bästa kedja.
Så. Sista chansen nu Tikka. Funkar det inte den här gången heller. Ja, då är det mer än uppenbart vad som är den felande länken.
Så jävla fegt och ett bedrövligt beslut enligt mig.
Jag menar, har vi inte i 15 omgångar nu fått bevis på att junisarna är våra bästa spelare i princip. Förvpnar mig inte ett dugg om nästa beslut är lika fegt, nämligen att sätta Träff på bänken.
Då vet i fan om man ska följa skiten längre. Var uu detta mam visste skulle hända. Tyvärr.
Jag tycker faktiskt det är rätt beslut. HP ska INTE gnugga 5 minuter i en fjärdekedja. Han ska spela högre upp i ett lag och där räcker han inte till idag. Bättre han får spela mycket i Kalmar. Gör han det bra, kan vi ju ta hem honom.
Intressant dock vad man gör med Träff. Han är ju säsongsutlånad till Nybro! Därmed kan Nybro faktiskt diktera villkoren lite grand.
Rögle hade Felix Nilsson utlånad till Oskarshamn på säsongslån. Nu har Rögle tagit tillbaka honom permanent och därmed fått betala en ansenlig summa pengar till Oskarshamn enligt MrMadhawk. Ja ja, vi får väl se hur det artar sig.
Man tog ju tillbaka Träff när vi de facto hade behov och inte fått ihop fullt lag utan våra juniorer. Så är inte fallet nu. Om vi ska hedra avtalet ned Nybro så bör vi rimligtvis släppa Träff till dem nu när vi i princip har två fulla lag i vår roster. Svår balansgång då Träff, baserat på prestation, absolut presterar som en ordinarie i HV.
Situationen med de dyra och långa kontrakten på undermåliga spelare i kombination med billiga men produktiva juniorer medger både problem och möjligheter.
Å ena sidan påverkar det inte budgeten att använda juniorerna. Men det påverkar lagmoralen att ha en massa spelare i truppen som oavsett anledning inte spelar. Omklädningsrummet är så fullt att de långtidsskadade inte ens har sina platser kvar där.
Å andra sidan kan man låna ut juniorerna utan att det blir en massa pengar inblandat.
Å ena sidan så betalar HV 2-3x det marknadsvärde som våra botten 6 inbringat. Alltså är de svåra att bli av med.
Å andra sidan så är det bara här, till skillnad från i fallet med juniorerna, som man faktiskt kan lätta lite på lönetrycket. Även att sälja med förlust innebär ett stopp för blödningen.
Oavsett vilket så hoppas jag att HV ställer bästa tänkbara lag på isen, alltså det lag som har bäst möjlighet att hålla prestationen på en sådan nivå att man undviker kvalet, och i sämsta fall vinner kvalet. Det bästa laget. Oavsett sammansättning.
Dock är jag långt ifrån säker på att det är så det kommer att bli. Andra logiker råder i det trasiga och knasiga HV71.
Det är minst sagt intressant att följa inläggen gällande lagbygget.
Jag tror det är viktigt att inse vart HV71 står idag, det är många gånger man påtalat att klubben saknat självinsikt under ganska lång tid men tyvärr kan man nog konstatera att det är minst lika illa bland oss supportrar.
Det är ett oerhört tjatande om Tikka och hur dålig han är och ännu värre att han kostar åt helvete för mycket. Såklart är han alltför dyr även fast ingen egentligen vet exakt vad han kostar.
Nu är han trots allt en del av laget och om inte han duger som 4:e center i dagens HV71 ja då anser jag med en dåres envishet att då finns problemet någon annanstans.
Jag skulle ändå vilja backa bandet till när han blev en del av HV71 säsongen 2022-2023 då spelade han 7 landskamper med Finland och han var den sista spelaren som åkte ur truppen inför VM, innebärande att finska landslagsledningen ansåg honom vara 5:e center bland alla tillgängliga spelare det året. Hans lag Ilves gjorde ett bra slutspel och han var lagets 3:e bästa poängplockare. Tikka om man har följt honom genom åren, har gjort sig känd som en extremt oöm spelare som alltid sätter laget före jaget och är en otroligt laglojal spelare som såvitt ryktet säger aldrig gnäller över någonting. Vidare är han vida känd i Finland som en riktig playoff spelare som är stenhård på isen. När jag minns tillbaka på året innan Tikka kom till HV71 var den gemensamma bedömningen att HV71 var ett mjukt lag med noll attityd och vi var ett litet lag storleks mässigt. Jag misstänker att Tikka och Seppälä högst troligt värvades in för att sätta mer attityd på träningar och matcher.
Jag skriver inte detta för att tala om att Tikka är värd sin vikt i guld eller att hans kontrakt är bra.
Det är inget snack om att han är högst troligt är åt helvete för dyr och att kontraktet är alltför långt.
Som sagt nu är han en del av vår kära klubb och som 4:e center menar jag att han ur ett hockey perspektiv är klockren. En hårt arbetande, oöm spelare som är stenhård att möta och alltid bara kör och aldrig sitter och lipar.
Ja jag vet vi hade garanterat kunnat hitta en liknande spelare för 50% av kostnaden absolut men det fråntar likväl inte att Tikka går att använda och få ut mycket av i dagens befintliga lag.
Återigen HV71 största problem är senfärdigheten mellan säsongerna och att man alltid ska panik värva under säsongerna. Nu sitter vi med Day på 2 år, givet att man gjort rätt från början finns det någon som tror han hade blivit värvad då?
Dyr, lång tid att anpassa sig till Sverige och en direkt livsfara i egen zon. Totalt 20 insläppta mål på 15 matcher. Hur länge ska detta få fortsätta???
Håller inte med. Alls. Vi måste kunna kräva av varenda spelare att de ska bidra mer än de bromsar än kedja. Som jag skrev ovan. Tikka har inte hittat stäm med en enda spelare sen han kom hit.
Och det är direkt skadligt. Nu får han chansen vad det verkar med Lenc och OSL. Två spelare som faktiskt hittade varandra under förra året. Lenc och OSL har visat förr att de kan spel i en producerande kedja.
Bättre förutsättningar som fjärdecenter kan du inte få. Fortsätter Tikka agera bromskloss. Ja, då duger han inte alls.
För att avsluta med en motfråga. Varför ska vi nöja oss med det lilla bara för att vi råkar ha det i truppen?
Jag tror att HV71 om något lag behöver hitta tillbaka till roller i laget.
Det är alldeles uppenbart att laget präglats av kris, panikvärvningar och avsaknad av ordentliga underlag innan man värvat spelare. Att tro att en sportchef helt ensam ska kasta ihop ett välfungerande lag utan någon ass sportchef, scout eller en stabil tränarstab övertid blir bara helt fel.
Jag har många gånger prisat den omstart som gjordes i våras och den var direkt nödvändig.
Det är viktigt att inse att klubbar runt omkring i SHL har staber på analytiker, scouter, sportchef och ass sportchef men ännu viktigare stabila tränare som jobbat med laget över lång tid.
Att HV71 skulle lösa detta på kort tid är inget annat än en ren utopi och därför krävs tålamod och inte panik i allt som nu görs.
För att komma tillbaka till ett lagbygge så måste HV på sikt hitta roller och olika spelartyper för varje roll. Vi ska inte förvänta oss 4 lines som är producerande utan 2 producerande linor en 3:e som utmanar om topp 6 platserna under säsongen och en 4:e lina som ska spela mycket defensivt spel och PK.
Tikka till skillnad från jävligt många andra i det här laget är en idealisk spelartyp i just en sådan roll, bra i PK, bra att få stopp i spelet, oöm och hårt arbetande.
Ibland måste man bara inse och fundera på vad som är bra nog, det finns inte minst i HV71 några perfekta lösningar just nu. Den tiden kan vi drömma om om något år men dit är det allts en lång bit kvar.
Avslutningsvis en intressant fråga tillbaka, givet att TIkka inte ska vara vår 4:e center i dagens lagbygge vem anser du skulle in där istället?
Du beskriver en spelare som skulle vara perfekt att ha i en fjärdelina. Men jag ser inte den spelaren. Jag ser en person som är “ivägen” på isen och för laget.
Kanske kommer det om man kan hitta ett spel som passar en sådan spelare.
Har du lust att utveckla?
I min bok finns det inget egenvärde i att arbeta hårt – om man inte också samtidigt arbetar rätt.
Stenhård att möta? Kanske på pappret, men inte i praktiken, inte i SHL, inte senaste 1.5 säsongen.
Få stopp i spelet, vad betyder det enligt dig? Underliggande siffror pekar på allt annat än att Tikka får stopp i något spel (åtminstone inte motståndarnas spel).
Detta är en käpphäst vi inte gillar på detta forum. Att avkräva ett namn för ersättning. Oftast med följdpåståendet: “om du inte vet vem som skall ersätta, då är det väl ingen ide att kasta ut han”. Detta gäller alla diskussioner om spelare och tränare. Jag säger inte att det var avsikten med frågan, men du är ny, så det kan vara bra att lyfta detta.
Jag anser att Tikka skall bort. Sätt in en vägkon tills vi hittat något annat. Vad detta annat är, kan man naturligtvis diskutera, men det kan lika väl vara en typ, snarare än en specifik spelare. Många av oss här inne har inte hela eliteprospects i skallen.
Bra ju
Ha ha känsligt ämne det gillar jag!
Vi har bevisligen helt olika syn på en spelare som Tikka.
Tycker han i nuvarande lag är en given 4:e center.
Bra i PK, bra på att täcka skott, bra på att få stopp i spelet i hörnen (som varit ett stort problem i HV under lång tid), ganska bra tekare vinner 50% av tekningarna, bra inställning och en laglojal spelare.
Nja vi tycker bevisligen olika där.
Underliggande statistik vilka siffror sitter du med och hur tolkar du dom?
Jag har verkligen djupstuderat samtliga matcher (islolerat den här säsongen), Tikka har gjort ett bra defensivt arbete och är för mig lagets bästa spelare att som center kliva ner i hörnen och stoppa upp spelet, han är helt klart vår bästa på att täcka skott. Ingångar i offensiv zon är han liksom stora delar av laget inget bra på (där har hans tora luckor i sitt spel). Han ligger ofta bra i forechecken och håller sin position bra i neutral zon. Han är vidare stark framför kassen både offensivt men också defensivt.
Kan du utveckla din statistik?
Vad gäller ersättning av namn tolkar du nog mig väldig fel där.
Jag menar alltså i befintlig trupp vilket nog avgränsar din EP sökning dramatiskt…
I en line med ex. Ignberg och Lenc kommer TIkka helt klart fylla ett bra syfte i vårt lag.
Jag försvarar på intet sätt hans avtal eller kostnad men utifrån dagens truppbygge ser jag helt klart en roll för honom som en stabil och bra 4:e center.
Utveckla gärna vilka delar han brister i vad gäller rollen som 4:e center.
Enkelt: allt
Jag ser en långsam spelare som inte hinner in i situationerna förens de är “färdiga” för att sedan komma sent till nästa. Jag har även sett oväntat många un-forced errors kopplat till betonghandleder. Saker som missade urspel ur zon som skapar farligheter samt rena felpass. Det jag ser är en spelare som kan brunka vid sargen OM han hinner dit innan pucken flyttas därifrån.
Jag tycker Måns gör ett mycket bättre jobb i BP. Jag tycker mig se att han ligger otroligt mycket bättre i banan i BP, täcker fler skott, samt har en liten retsam edge som gör att han då och då får motståndaren ur spel. Dock är han inte jättestark längs sargerna.
Intressant!
Nu är han på intet sätt min favoritspelare men håller inte alls med dig i din beskrivning av honom.
Jag kan köpa att han ibland pga betonghandleder gör en del högst märkliga saker inte minst under press i egen zon men att han inte klarar av positionsspelet köper jag inte alls.
För övrigt ser jag att han har svagheter i sina sidledsförlfyttningar pga att han är lite klumpig vilket är vanligt bland större och tyngre spelare. Emil Sylvegård har exakt samma problematik när man studerar honom.
Vad gäller Måns ser jag en spelare som är rent ut sagt hockey dum, nästan alltid fel i positionerna, bedrövlig efter sargerna och får ALDRIG stopp i spelet i egen zon.
Tycker han gör det helt okej i PK när dte blir mer statiskt spel och kan köpa att han är okej på att täcka skott.
Väljer Tikka före alla dagar i veckan.
Förutom när lönen ska betalas ut…
Så länge Coacherna låter honom spela! Svårare än så är det inte.
Är det någon som kan sammanfatta?