Lagbygget 24/25

Många kloka synpunkter men som sagt du får ursäkta men det är alltså skillnad på Pär Lindholm och Linus Johansson och Jamiro Reber eller Tanner Kero för den sakens skull.

Vad gäller Vesel och Scott har dom en roll i en fjärde lina i Brynäs och jag måste nog tyvärr återigen konstatera att Vesel i alla fall för mig är ytterst tveksam både i den rollen men också ifall han håller i SHL.

Till sist vill jag ingalunda göra värvningarna av varken Lindbäck eller TIkka legitima men utgår man från det sk. lagbygget(fuskbygget) vi nu sitter med är det rimliga roller för dessa båda och som jag sagt är Tikka bra i en sådan roll med den trupp vi besitter.

1 gillning

Intressant diskussioner och får nog slinka in med att jag i detta fall håller mig någonstans mittemellan ”roller” och ”hybrid”.

Något som jag finner intressant men som kanske inte fått så stort utrymme i debatten här är att man har ett visst belastningsutrymme per spelare att ta hänsyn till. PK/BP är ganska slitsamt om man åker på flera under en match och påverkar även hur man kan matcha i andra spelformer. PP däremot är generellt inte särskilt slitsamt såvida man är inne i rätt zon och slipper många coast-2-coast…

Valmöjligheterna på träningarna är också en aspekt att ta hänsyn till.

Tycker Måns och Tikka har vissa styrkor som kommer väl till pass när det handlar om att döda utvisningar, men tycker generellt att PK kan nyttjas mer effektivt genom att ha spelare som också läser spelet bra och som klarar att täcka stora ytor eller orkar med många riktningsförändringar. Jag personligen är svag för Lenc och Brännström i denna spelformen, inte minst för att de har bra syreupptagningsförmåga men också för att de är bra på att läsa spelet och är relativt rappa.

6 gillningar

Ja håller med i fallet att man behöver spelare som läser spelet ock orka jobba därtill. För i min bok handlar det i mångt och mycket om att just ligga rätt, orkar förflytta sig när pucken byter sida samt krympa spelmöjligheter för motståndarna. Pucken ska hållas på utsidan. Skott kommer men tvinga dem då i den mån de går att skjuta så att målis har fri sikt. Och undvik skott och inspel i höga slott eller diagonalen som kan dra isär och såra.

Håller med om förra säsongen. Senaste förlängningen kändes onödig då jag tror han är ganska dyr. Är nog tänkt i en minst tredjekedja och mycket spel i special teams.

Det har det ju inte blivit denna säsongen. Mestadels i fjärdekedjan och begränsad speltid i special teams. Borde inte förlängts. Dock en typisk HV förlängning i fel läge.

Mycket kloka synpunkter.
Det är väldigt situations anpassat.
Är man ett botten gäng som ofta ligger under vill man spara på den offensiva kraften i laget.
Vi har 7 uddamålsförluster och haft en hel del skador och det har ofta varit tighta matcher där vi legat under på slutet, flera veckor 3 matcher i veckan osv osv.

1 gillning

Hugo Alnefeldt är väl ändå godkänd eller?? Han har ju varit svinbra stundtals.

1 gillning

Stämmer nog. Var ju grym i början.

Tänkte nog för mycket på de senaste matcherna och vad jag tror blir framåt…

Har ju lön som en förstamålvakt så måste ligga över 90%, vilket han också gör.

1 gillning

Godkänd första 3-4 matcherna möjligen, sen började det dala.
Upp till bevis nu efter uppehållet om han är värd 120.000 mer i lön än Dicken i min mening.

Det har varit lite hackande på varandra när det varit tydliga läger och vissa har klagat på rundgång i de olika trådarna. Därav att jag la fram lite statistik utan att själv ha något resonemang. En liten ny riktning på diskussionerna skadar inte ibland :sunglasses: det var egentligen enda anledningen. Sen kan man som alltid vända och vrida på siffror för att få fram en poäng.

6 gillningar

Ska man ha 200k i månaden så ska man ha bevisat det. Det är min åsikt. Det här är ett till exempel i raden på kontrakt som kan bli väldigt dåliga.
Hugo i all ära. Men snälla. Dessa kontrakt måste få ett slut/stopp.
En etablerad keeper som har bevisat sig, köper jag alla dagar i veckan med 200k. Detta tyder på ytterligare inkompetens.

3 gillningar

Det måste gå att kräma ur så mycket mer ur detta lagbygge.

3 gillningar

Samuelsson har försökt, Monten har försökt, JL har försökt, nu försöker Blomman.

Vem ska fösöka nästa gång?

2 gillningar

JL är väl den enda som semi-lyckats efter att han fick ärva haveriet av TS.

1 gillning

Vid andra försöket blev det inte mycket bättre.

Nä men det blev ju i alla fall en positiv och en negativ. Nu är det bara mörker och ångest

Vänta ni bara. Snart är JL tillbaka i båset och Blomman är ett minne blott. Ni känner igen mönstret? Som en otäck skräckfilm som handlar om timelaps där skräcken möter vitögat varje år.

1 gillning

Att följa HV är redan som Måndag hela veckan.

2 gillningar

Den filmen har ju ett lyckligt slut…

Jag tror faktiskt att du har rätt

Ang. den enda tränare som faktiskt fått fart på alla de skräpbyggen som Nubben gett oss.

Jag tänker på Johan Lindbom.

Jag hävdar ju att idrott inte alltid behöver vara så jävla krånglig. Ibland kommer man långt med att göra det logiska. I det här fallet. Ge mest istid till våra bästa spelare, ge mindre istid eller bänka våra sämsta.

Och det var ju lite vad jag upplever att Lindbom gjorde första gången han kom in och räddade oss. Han gick all in på våra bästa spelare. Resten fick antingen bara hänga på eller stå vid sidan av.

Sen ifjol skulle Lindbom göra det svårt för sig själv och spela allan ballan, vilket jag tycker många tränare i en trängd situation tenderar att göra.

HV kommer inte lyfta för att Blomman (eller någon annan för den delen heller) kommer vara lite, lite smartare än alla andra. HV kan eventuellt lyfta om Blomman bara tar ett steg tillbaka, ger upp sina fantasier om vissa spelare och låter logiken komma i första hand. Det är i alla fall vad jag tror.

18 gillningar