Lagbygget 24/25

Ja, det blir alltid mycket fokus på poängplockare och målgörare men det kaos som slutade råda när LaLeggia tog en ledande backplats är guld värt.

1 gillning

Ingen anmälan HV71-stjärnan slipper anmälan – trots ilskan

9 gillningar

Oj. Förvånande ändå. Dommarnas inkonsekvens fortsätter. Var helt säker på att han skulle bli avstängd. Såg riktigt klantigt gjort ut av André, men det kanske är vinkeln :man_shrugging:

2 gillningar

Jag tycker laget ser väldigt bra ut nu. Enda är ju #21 som inte borde vara i närheten. Förutom det så är det inte mycket att klaga på. Matchningen är bra, våra bästa spelare spelar mest, även i BP. AB är inget sänke längre så happy days framåt.

Det enda jag ser som risk är ju Hugo i målet. Väldigt ojämn och ser inte stabil ut även om han hade 95% igår. Sen är det ju många lag som har dåliga målvakter, handfull lag, så lika där emot konkurrenterna. Borde inte falla på det i alla fall.

Sju lag i botten, räknar inte Växjö, så finns stor chans att nå Play In och vore märkligt om vi inte lyckades med det. Malmö och Örebro på väg ner, LHC är kassa och får kvala tror jag. HV, Rögle och Leksand tror jag når Play In.

Gör Hugo en Rifalk från förra säsongen så kan jag se en liknande vår som Rögle hade. Vi har laget för det.

2 gillningar

Hold your horses.

Vi har legat på kvalplats majoriteten av denna (och förra) säsongen. Jag är nöjd så länge vi slipper kvala.

15 gillningar

Luoto - Borgy - AP

Lenc - Ofm - ang

Brännström - Reber - OSL

WIN - kero - träff

Teden

Vill inte se teden gå före WIN och Träff mer

4 gillningar

Vi är för bra för det, ska inte vara i närheten.

Får vi typ Borgy och OFM långtidsskadade så kan vi få problem annars har vi ett alldeles för bra lag nu.

Hmm. Ja, nu är ju frågan, vilket matsqq lyft, om vi ska gå för fyra centrar eller försöka optimera de tre första. Jag tycker ju det senare, men köper även det första.

Kero får en väldigt otacksam roll i en fjärde och Reber funkar ju egentligen bättre som vinge. Så nu när vi slipper avstängning på AP tycker jag det inte vore dumt att plocka upp Kero bredvid Reber. Sen är frågan vem man ska lyfta ner av OSL och Brännström. Jag lutar åt den förstnämnda av den enkla anledning att Brännan haft stäm med Reber och Kero förr.

Den enda center vi snart kan ha tillgänglig av de som är borta är Tikka… Då ser jag hellre att Liljander går för att hitta en ny innan transferfönstret stänger.

6 gillningar

Håller med i de du skriver men samtidig så gör Kero de så fruktansvärt bra i 4de och stärker den

Jag tycker mig ha märkt att man nu coachar mindre statiskt och mer efter vad som behövs ute på isen. Tyckte jag såg (rätta mig om jag har fel) flera olika kombinationer av spelare under matchens gång. Det tror jag är bra - om någon visar framfötterna och är pigg, kan han spela mer, AP20 alltid ett bra alternativ i offensiv zon när han orkar o.s.v.

När det gäller tredje- och fjärde-femma så har vi ibland haft problem att en kedja läckt mål bakåt och därför är det olyckligt om för många spelare med dålig defensiv moral hamnar i samma femma. Tikka har varit för långsam och nu tycker jag Ingberg kan ta hans plats som “köttare” o.s.v.

Reber verkar mer intresserad av anfall än försvar (och instämmer med någon annan som sa att han har tappat lite på slutet) - Kero tar mer defensivt ansvar än han som center.

Så man kan pussla men bara man inte får t.ex. Tedenby, Reber och Träff i samma, då kan det bli mål i baken när alla hamnar bakom motståndarnas mål samtidigt.

• Brännström - Kero - Reber

• WIN - NY - OSL/Träff

Kan faktiskt föredra en center från allsvenskan, än vad vi har tillgängligt i truppen… Om det inte går att värva någon dvs.

Vill så gärna ha Träff i laget, så det är synd att någon av de tre som blir kvar till fjärdekedjan inte kan spela center… Eller om det är bättre för Träffs del att gå ner till Allsvenskan ett tag och få spela mycket, sedan återvända vid frånvaro i truppen?

1 gillning

Ja, blomman lär väl ha lite kontakter kvar från AIK, ring upp nån center och plocka in karln

Jag håller med, vad jag kan se är det inte många poäng som skiljer mellan lagen, men i alla fall. Så länge vi inte hamnar i Allsvenskan är jag nöjd, men om vi hamnar där borde vi ha chansen att gå upp.

Tror en viktig nyckel här också är att Blomman förstår vad för spelarmaterial han har. Nu har jag inte kollat upp exakta siffror, men under delar av säsongen (i synnerhet i början) tycker jag mig se att han tenderat att sprida ut istiden över kedjorna. Kanske lite av den anledning som du föredrar, att han spelat de spelare som enligt honom själv varit ”heta”. Problemet är att laget inte blir bättre för att man ger Tikka eller iskalla spelare som OSL en massa istid.

Här måste Blomman inse att han inte basar över Färjestad. Vi har dessvärre fortsatt spelare som ska ha minimalt med istid. HV är liksom tidigare säsonger inte i ett läge där man kan statuera exempel genom att ge bra spelare mindre istid och sämre spelare mer istid.

Igår ligger fjärdekedjespelare som Tedenby, Ignberg Nilsson och Träff på knappt 10 minuter, respektive 7 och 2 minuter. Jag tycker det är rätt rimliga siffror (även om nu Teden kan gå ner några minuter ytterligare…).

HV bör lägga all sin istid på nio spelare. Enligt mig är dessa OFM, Ang, Borgström, AP, Luoto, Lenc, Reber, Kero, Brännström. De sex förstnämnda ska i regel alltid ha mest istid. Sen kan man utifrån matchbild, som du säger, ge dessa spelare mer eller mindre beroende på hur heta de är. Övriga spelare ska göra sina ströminuter.

Och på så sätt spelar det väl egentligen ingen roll om vi har en renodlad center i fjärde när det ändå handlar om att fjärdekedjan ska göra max 3-4 minuter i fem mot fem. Det borde de klara av, även utan Kero :smiley:

Om man nu nödvändigtvis ändå vill ha en center där så tycker jag, likt några skribenter här ovan, att man ska gå för att plocka in en allsvensk sådan innan transferfönstret, i alla fall om man inte har möjlighet att ta in en ny Shore.

2 gillningar

Oj, hade han bara 2 minuter Träff… då tycker jag det är bättre att han lirar i Allsvenskan och får spela uppmot 20m samt PP… detta hämmar honom bara i utvecklingen.

3 gillningar

Jag tror de redan gör en bedömning som är någonstans mellan din och min vad gäller hur statisk/dynamisk den är och hur mycket tid lägre femmor får , för det handlar ju om att orka också och inte blir för slitna - men sen har de lite andra åsikter än vi vad gäller spelare , spelare kanske Lenc mindre än vad vi båda tycker, OSL mer än vad du tycker, men ibland kan sånt också bero på skador, småskador, form, etc. AP20 behövde lite tid att komma in efter skadan o.s.v.

2 gillningar

För att minimera alla möjliga felbeslut och inviduella misstag borde inte Tedenby bli ombytt. Han är verkligen överallt på isen och kan uppenbarligen inte köpa eller förstå hans roll på isen. Ser bara hur han agerade på isen efter hans 2a igår.

1 gillning

Hoppas verkligen att den nya 1:a linan fortsätter som i matchen mot FBK.
Extremt bra CF%.
Tänk att OSL var ett sänke i den linan, ingen som trodde va?
:wink:
Med 2 fungerande linor i 5 mot 5 och de andra klarar av att inte gå alldeles för mkt minus så kanske det går klättra en plats eller två i tabellen.

4 gillningar

Om den linan fungerar över tid så borde HV kunna säkra kontraktet. Hoppas att dom hittat rätt och att ingen går sönder nu!

4 gillningar

Hoppas de fortsätter över tid