Lagbygget 24/25

@Zico

Problemet är väl att tikka inte konstant varit våran bästa tekare? Han har ju i flera matcher varit sämre än andra i laget. Sett över tid är han kanske trots allt en av våra minst dåliga tekare, men en sak gör att jag inte tror på iden med tikka i första:

Hade han konstant haft 80-isch procent i tek, då är den strategin bra. För då vinner vi pucken och tikka hinner in framför mål där jag tror man har mest nytta av honom, inte minst efter att ha tittat på “highlights” (använder här det ordet i dess bredaste mening) från finska ligan där han gjort rätt mkt Inzaghi-mål. Så långt gillar jag iden.

Men eftersom han inte ligger på mer än 50% (tillsammans med kero/fisken/borgy) över säsongen, så riskerar den strategin att bita oss i röfven varannan gång.

Men, jag tror som du, att tikka gör sig bättre som buffel framför mål, än i alla övriga spelmoment.

7 gillningar

Verkar bryta kontraktet till nästa säsong och flyttar hem

Källa: Expressen och eliteprospect

1 gillning

Ah, kanske ändån förståeligt. Så länge det sker efter säsongen är det helt fine

Alltså. Inga idéer är dåliga idéer i ett sånt läge HV befinner sig i.

Men den bästa idén måste väl ändå vara att skicka hem Tikka till Finland? Jag kanske är galen, men jag föredrar den framför att spela honom i en förstakedja. För en SHL-spelare förväntas ju göra mer än att bara teka.

6 gillningar

Att vi efter 41 spelade omgångar (plus föregående säsong) har kommit till stadiet att det nu föreslås att TT kanske ska testas i förstalinan. :crazy_face:

Någon variant av stockholmssyndrom, va? Det är rent surrealistiskt, att följa detta HV71.

8 gillningar

Du kan inte spela honom som center. Centern kan inte åka och byta när som helst.

Rätt plats för Tikka är Finland men om han ska spela är det bäst att göra det som tekande vänsterytter i fjärdekedjan.

En bra tränare skulle ALDRIG spela Tikka som center.

Exakt 60 timmar kvar till deadline… Någonting borde man ju presentera annars är ju (den förtidiga) värvningen av Björn L helt meningslös.

Jag föreslog samma sak ett par omgångar sen och blev duktigt dumförklarad :sweat_smile: Tycker dock fortfarande man ska prova. Det kan absolut inte bli sämre iallafall.

1 gillning

Ja, Tikka-syndromet kan vi kalla det för.

Jag vet så klart det där med tekningsstatistiken. De flesta på forumet skriver att Tikka borde sitta på läktaren, att han är för dålig. Samtidigt förespråkar många att Borgström borde gå på en kant.

Då har vi Kero och Mølgaard kvar som centrar. Reber är egentligen inte mogen för att spela center i SHL. Alternativt kan man spela Ang som center. Men vi har, som många konstaterat en stor centerbrist.

Det är egentligen endast därför jag anser att Tikka ska spela. Men tränarstaben måste hitta en roll och ge honom strikta förhållningsorder så han gör minst “skada” och mest “nytta”. Man kan trots allt se en del förtjänster i Tikka om man bara vill och använder honom rätt.

Så…mitt förra inlägg var inte bara på skoj, för jag tycker det kan va värt att prova när det nu ser ut som det gör. Samtidigt fattar jag att det inte kommer att ske.

Så en fråga till er som anser att Tikka ska skickas hem till Finland och att Borgström ska spela ytterforward…vilka ska spela center?

2 gillningar

Detta är ett jätteproblem, precis som alla på denna plattform insett, men Abbott/Liljander helt förbiser.

Så min slutsats är denna: det spelar ingen roll vad svaret är. Vi kan testa alla andra lirare där, inklusive Engsund. Varför? För det är redan kört. Problemet skulle lösts redan i maj 2024. Nu är det för sent. Vi går under, med flaggan på halv stång, för att representera att tiden i shl är död och begraven.

4 gillningar

Lundin, ex Timrå, som C i fjärde? Byte med Engsund. Rakt byte med lön och allt.

Lundin är en bra fjärdecenter som värvades som tredjecenter men Andreasson spelat C istället.

Problemet kan vara att vi riskerar att åka ur SHL och det kanske Lundin inte uppskattar.

En bra tränare skulle se det som ingen annan ser. Både vi coacher på forumet och coacherna i båset måste förhålla sig till de spelare vi har att tillgå. Och kräma ut det som går.

3 gillningar

Engsund ut och Lundin in har jag promotat länge. Om alla parter vill, så kör! Då skulle vi ha Tikka, Kero, Mølgaard och Lundin som centrar om vi skickar ut Borgström på kanten. :sunglasses: Eller för all del, Tikka ut och Borgström in.

2 gillningar

Hade de spelat en eller flera juniorer så hade de hittat en bättre lösning än Tikka.
Går hellre på färre spelare än har honom inne.
Ett par av spelarna vi lånade från HA var långt bättre än Tikka.

1 gillning

Jo, men vad hjälper det nu? Det är ju inte HVs spelare.

Det kryper lite i kroppen när vi diskuterar Tikka i en första. Kan vi gemensamt försöka minnas att Tikka faktiskt redan fått spela i toppkedjor och PP. Och där förstörde han mer än någonsin. Drog ner allt och alla. Trots att han tekade, trots att han stod framför mål.

Låt oss aldrig glömma detta.

6 gillningar

Idag verkar han ju som tur är hamna som 13:e

1 gillning

Haha…de där känslorna att det kryper i kroppen är ju bara att slå ifrån sig. Vi vet ju både du och jag att det inte kommer att hända att Tikka centrar en förstaline.

Tydligen blir Tikka extraforward ikväll, så kanske är han på väg åt rätt håll och därmed borde krypningarna avta.

1 gillning

Haha, att vi pratar om Tikke i toppkedjor. Vi är verkligen helt förstörda. Jag kommer ihåg hur det kändes när vi höll oss kvar… " Fan va skönt, äntligen kan vi städa undan"… Gud så naivt… Idiotiskt. Edit: (VARFÖR I HELVETE MAN INTE GJORDE DET OCH DE ANSVARIGA *******)

Förstår fortfarande inte vad i helvete problemet är med laget. Kollar vi i inledningen på säsongen så tyckte jag mig se en struktur i framförallt försvarsspelet som gjorde att jag kände mig hoppfull, något at bygga på för att klättra uppåt.

Tyckte inte målvakterna stod på huvudet utan att de puckar de fick på sig helt enkelt var enklare att ta på grund av detta. Hur kan allt fallera så åt helvete i denna klubben. Som natt och dag.