En drömspelare för mig till nästa säsong hade varit Jiri Smejkal, utgående kontrakt och tycker han var grym senast i Shl.
Vill gärna att man behåller:
Dichow: potentiell förstamålvakt
NY: Här måste det in en andra målvakt, går inte att chansa här, man vet inte till hundra om Dichow håller sin förstamålvakt, känns för tidigt att säga. En riktigt bra målvakt måste alltså värvas. Går inte att tumma på det.
Backar: Strålman måste vara kvar.
Fransson är grym.
Sjöholm måste vara kvar trots en ganska dålig säsong. Han har spelat upp sig lite och är viktig med sitt fysiska spel.
Kaski får gärna stanna även om man väntat sig betydligt mer av honom.
Sissons tycker jag har varit stabil de senaste matcherna, kan vara värt att behålla.
Forwards:
Stål Lyrenäs: Kan nog bara bli ännu bättre.
Lenc: Riktig kämpe som jag tycker att man ska behålla.
Peterson: Behöver inte ens kommentera.
Brännström: Bedrövlig säsong, men här finns stor potential. Behåll.
Önerud: Hjärta för klubben, kan gnugga i en fjärdefemma.
Borgström: Han har varit riktig grym, speciellt senare under säsongen, kommer bara bli bättre.
Fisker Moelgaard: Framtid och en oerhört smart spelare. Måste va kvar.
Tikka: Imponerad av Tikka det sista. Kan spela i en av de lägre kedjorna, samt stå framför mål i PP.
Träff känns intressant.
Kryddar man detta laget med starka värvningar så tror jag att det kan bli ganska bra.
Resten måste man göra obekväma beslut med tyvärr.
Var snabb nu och knip Jasek från OIK. I min värld den bästa spelaren i kvalserien i Oskarshamn. Duktig och även en finne i röven. Störde mig en hel del på han och var alltid orolig när han var på isen. Lodin är väl bättre men jag tyckte han kunde försvinna i matcherna medans Jasek aldrig gjorde det. Karln har alltså en bra lägsta nivå och det känns som något vi kan behöva inför nästa säsong som handlar om överlevnad och inget annat.
Hur kan ni inte tycka att Dichow ska vara förstemålvakt? Fortfarande ung, totalt iskall under kvalet, över 94% och 1.49 insläppta mål/match. När han väl fick stå under grundserien så kan jag inte minnas en enda tavla. Storvuxen och verkar dessutom redan utvecklat en kärlek för klubben. Säkert också just nu relativt billig. Mycket bättre att lasta pengar på andra lagdelar än att värva in nån trött chans-finne t.ex.
Ett utköp av Tedenby kan bli aktuellt enligt Sportbladet, det känns rimligt men lär bli riktigt dyrt
En ny målvakt som kan vinna matcher står högt upp på min önskelista. Dichow har varit bra men tycker inte att det är någon man ska förlita sig helt och hållet på.
Men framförallt, låt AB styra skutan framåt och låt honom plocka in sina assisterande. Varken Lindbom, Pelle eller snöret hör hemma i ett SHL-bås
Kommer va pengar som är viktiga att lägga. Håller inte ha spelare som inte levererar i laget som samtidigt är högavlönade. Påverkar hela laget. Tänk en hungrig junior på den platsen.
Tedenby är för alltid älskad av Hv-fansen för det han bidragit med men dags nu.
Är det någon som läst Sportbladets låsta intervju med AD? Jag såg att folk skrev på Facebook att han där sagt att det är aktuellt att Lindbom blir sportsligt ansvarig. Om det stämmer är det helt åt helvete.
En av de saker som är starkast bidragande till vår flopp i år tror jag är att vi har ALDELES för många brunkare i laget, “energispelare” och nu har vi värvat en till. Jag tror starkt på det som gjorde Hv framgångsrikt tidigare, en RIKTIGT spetsig första kedja, en RIKTIGT bra andra kedja som är bra allround, en energi-kedja med brunkare, dock gjord av brunkare med klass som ändå kan göra mål tex Ledin,Jämtin,Lodin, en fjärde kedja för spelare som vill visa vad de går för, juniorer och andra fina prospekts
Ja det verkar osäkert om han stannar i båset - kan bli annan position i klubben, kanske som sportsligt ansvarig.
Rätt typiskt Lindbom att kommentera banderollerna så som han gjorde. Bort bort bort.
Herregud. En match från att åka ur och då ska man belönas med en befordran till sportchef. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
"På frågor om Johan Lindboms framtid kan anas att Lindbom antingen ersätter Norberg eller kompletterar honom.
– Lindbom kommer fortsätta inom sporten i HV71. Vi får se exakt vilken roll han får. Vi kikar på flera alternativ. Ett är att han blir sportsligt ansvarig och kanske inte står i båset."
"– Kent Norberg kom med Montén som förslag. Han hade faktiskt en annan tanke på hur vi skulle klä in honom än vad utfallet blev. Man ska också veta att marknaden var tunn. Det var absolut ingen godisbutik där vi kunde välja och vraka bland tränare. Montén hade behövt mer rutinerade ledare bredvid sig. Där gick vi fel. Tränarteamet var alldeles för färskt. "
" Kent Norberg har fått kritik för ett dåligt arbete, hur ser ni på hans framtid?
– Vi går igenom organisationen just nu. Men att vi inte lyckas den här säsongen är inte ”Nubbens” fel. Finns mängder med förklaringar till det. En del tycker att Kent Norberg är kass. Men det stämmer inte. Det han är bäst på, att hitta spelare, är det som han fått mest skit för. Men samhället funkar så – det ska alltid finns en syndabock och där har ”Nubben” hamnat."
Bedrövligt uttalande. Är han överhuvudtaget media tränad?
Vi sparar ingenting på att köpa ut spelare. Enda chansen är att de är snälla i förhandling.
Vi kommer vara botten fyra i minst ett år till till följd av våra usla bredd och obefintliga spets.
Det här är anledningen till att kontinuitet med sådana som Nubben och Lindbom är livsfarligt.
Större chans att klara oss om vi lägger pengar på spets och hoppas att juniorer kan ge oss bredden. Tänk en Träff istället för Stakkestad eller Tedenby.
Är SC någonting som Lindbom varit tidigare?
Möjligt att man ser honon som nån form av GM isf. SC bör han absolut inte vara. Han är väl den enda som tagit än sämre beslut än Nubben senaste åren, och känns inte direkt som nytänkande och nyskapande. Tankar i de banorna i det här läget oroar mig enormt.
SC och överordnad MÅSTE bli bra, och uppgraderat från nu. Ser fortfarande gärna ett team med Sportpresident, SC och analytiker som jobbar tätare tillsammans. Gärna Kronwall, Hall och Pettersson. Då skulle iaf jag känna mig tryggare och få lite framtidstro i att vi skulle börja jobba mer modernt och ta oss framåt.
Fy fan! Man höjer Lindbom till skyarna!
Såklart att man vill ha Hv i SHL. Men för HV71 bästa för framtiden så vetifan alltså. Ska vi behöva åka ur SHL för att Lindbom ryker all väg.
Man känner sig förnedrad som supporter om Lindbom får vara kvar. Han har skött allt så dåligt man kan göra.
Några tankar från abris som är svåra att säga emot.
"Nu är säkert redan en del spelare klara men risken är också att de är val från andra hyllan. Klubbens resultat de senaste åren lockar inte heller några spelare som vill vara i ett topplag med möjlighet att vinna SM-guld.
Det HV71 kan locka med i dagsläget är rent krasst att betala mer än konkurrenterna. Och pengar och feta kontrakt är inte synonymt med rätt karaktärer.
Dessutom lär det tas en del obekväma (och dyra) beslut runt dagens trupp. Det pratas om utköp för 15 miljoner kronor.
Mattias Tedenby kan inte sitta på den lön han har.
Inte heller Tommi Tikka (om HV inte vill ha ligans klart dyraste fjärdecenter).
Situationen med Fredrik Forsberg känns ohållbar.
För att ta tre exempel.
Jag ska inte fördjupa mig för mycket i historien men rent krasst har HV71 blivit motsatsen till den klubb som vann tre guld på sju år i början av 2000-talet.
En stark ledning, en stark kärna av ledande spelare, tålamod, noggrannhet och kontinuitet."