Lagbygget 25/26

En Tysk - En Dansk - En Bellman

7 gillningar

….och lilla vickevire

3 gillningar

Om jag förstått det rätt så går Johan Davidssons kontrakt ut efter denna säsongen. Om han var kompetent och HV ville ha kvar honom nästa år så skulle han nog redan fått förlängt, precis som Anton. Så jag räknar med att han ryker och att Nyman och Anton får en ny assisterande bredvid sig nästa säsong.

6 gillningar

Okej. Nu måste jag terapia. Det finns en morgondag. Solen går upp osv. Och det gör den även om vi spelar i allsvenskan. Så här kommer mina tankar kring vad vi kan behålla om/när vi åker ur.

Målvakter
Dichow – Frågan är om han vill spela under Blomman. Men Dichow skulle vara given i ett allsvenskt målvaktspar.
Glifford – Egen talang som kanske likt Clara i Brynäs kan blomma ut i allsvenskan.

Backar
Wilhelm Hallquisth - Talang som nog gärna tar en större roll.
Hugo Fransson - Om ingen annan SHL-klubb rycker så borde han vilja följa med ner för en större roll. Syns tydligt att han älskar att spela i HV.
Viggo Gustafsson - Given förlängning.
Axel Landén - Lite kluven här, men vi behöver bredd.

Forwards
Tanner Kero - Kanske lite för bra för allsvenskan, men tror inte det ska vara omöjligt att kunna förlänga. Kommer dessutom få en större roll.
André Pettersson - Högst oklart om man ska förlänga om vi spelar i SHL. Men i allsvenskan tycker jag det känns givet. Skulle nog dominera i Sveriges högst nästa serie.
Hugo Pettersson - Har redan visat att han håller för allsvenskt spel.
Jamiro Reber - Skulle få möjlighet att glänsa. Solklar förlängning.
Oskar Stål Lyrenäs - Kan tänka mig att han vill spela på så hög nivå som möjligt. Samtidigt. OSL behöver en nystart. Den skulle han kunna få om han följde med ner till allsvenskan.
Herman Träff - Solklar. Förläng.
Mattias Tedenby - Okej. Han är slut som artist. Men vill han ha revansch så skulle han kunna fylla en roll i en lägre kedja, ren utfyllnad.

Dichow/Glifford

x-x
Fransson-Hallquisth
x-Gustafsson
x-Landén

x-x-Petersson
OSL-Kero-Reber
x-x-x
Pettersson-X-Träff
Tedenby

Vissa spelare kommer vi inte vilja ha med oss. Andra kommer nog lämna. De ovan tror jag inte är omöjliga att behålla.

Målvaktsparet känns på förhand bra. Kanske att man skulle gå för en ännu starkare förstaslips, men jag tycker det håller.

Backsidan kommer bli den stora utmaningen. Ser ingen, utöver de backar jag nämner, som kommer vilja följa med ner. Inte ens Sjöholm, som ryktats till Skellefteå. Här kommer vi behöva ha in minst tre allsvenska toppbackar. Helst ett par som är för bra för ligan.

På forwardssidan har vi ett embryo till något som skulle kunna bli två riktigt bra allsvenska toppkedjor. Pettersson och Träff skulle kunna spela högre upp i hierarkin, men vi vet vis av erfarenhet att man i praktiken behöver tre förstakedjor, likt HV i slutspelet och Brynäs från start, om man vill ta sig upp direkt. Så här behöver vi nog ha in minst tre, fyra allsvenska spelare som håller absolut toppklass. Fredrik Forsberg vore en drömvärvning.

Sen tycker jag likt Diabolics att man i den mån det är möjligt ska gå för spelare som egentligen är för bra för allsvenskan. Självklart ska man försöka behålla Ang, LaLeggia med flera. Men tror det kommer bli svårt.

9 gillningar

Jaha! Nu får Liljander lägga fokus på att hitta spelare från div 1! Nästa säsong kommer innehålla ett lag enbart golddiggers!
Fy fan!

Kaaaaaaanske LaLeggia stannar i HV även i Allsvenskan eftersom han tog en så stor rabatt för att komma tillbaka trots att han hade andra lag efter sig. Dock tror jag inte det sker, men tror det finns en mikroskopisk chans. Ang tror jag definitivt drar.

3 gillningar

Önsketänkande. Jag tror att det är önsketänkande att tro att någon förutom juniorerna stannar när vi åker ner. Det finns inga hjärtan i HV som det finns i Brynäs. Den med hjärta verkar inte vara välkommen tillbaka.

Teden lämnar direkt när det inte står 300k i hans lönespecifikation. AP lär väl pensionera sig. Resten sprids som gödsel till klubbar i Sverige och runtom Europa.

Tror dock både Teden och AP har mer hjärta än vad många tror. AP är väl den spelare som faktiskt kan göra skillnad i allsvenskan som jag tror är mest sannolik att få med sig ner.

Sen är ju frågan om han vill spela under Blomman ett år till…

6 gillningar

AP sa ju faktiskt våren 22 att han hade kunnat tänka sig att spela med HV i allsvenskan, mitt under finalen mot Björklöven.

Mycket möjligt att många av spelarna skulle trivas bättre med en omstart där de kan få tillbaka glädjen i spelet. Vi behöver om vi åker ner bygga en stomme med spelare som går att behålla om vi går upp. Inte byta ut som vi gjorde sist.

Sjukt nog känns nästa års lagbygge som det mest spännande kring HV71 just nu. Och igen sjukt nog kanske mest om vi åker ur. Då vi bryter kontrakt och nytt kan komma.

1 gillning

Spinner vidare här och håller med om en hel del i ramarna. Dichow - Glifford hade känts helt ok och på backsidan kan förhoppningsvis många av de unga stanna och både få mycket speltid och utvecklas. Gustavsson, Hallquist och Fransson lär hålla mer än utmärkt för rätt stora roller i HA. Sen hoppas jag att man kan behålla Sjöholm som med sin fysik skulle kunna domdera rätt bra, likt Torp förra gången vars spelartyp passade bra där.

Framåt är de yngre givna att försöka behålla, även om jag tror många kommer rycka i Reber. OSL hade jag inte med i mitt första utkast, men hans speed kan absolut vara värd att försöka behålla. Nytändning? Har också med Brännström som också lär behöva en nytändning och ändå spelar “hemma”. Eftersom jag gärna ser rejäl fysik på de mer breddaktiga spelarna hade jag kunnat behålla även WIN som jag tror fyllt sin roll bra. Ser det inte som otänkbart med tex Lindbäck heller som center i en fjärde för att ha ett stabilt och beprövat namn att gå in med.

Utöver det då? Vad ska in? Kollar man i HA så får man väl i första hand försöka hitta lite toppar där. Michael Jouaux har dragit in 18 mål i OIK som liten högerfattad back, och måste vara intressant. Meriterade Car Johan Lerby loggar massor av istid och en del poäng i ett uppåtgående Kalmar. Stefan Milosevic fick testa på med SAIK i somras och är en rejäl stor och stark fysisk back.

På tal om Kalmar så är ju Vanderbeck såklart högintressant framåt, liksom SSK:s Nolan Stevens. Liam Dower Nilsson är en center jag lyft tidigare och som börjar få rejäl poängutveckling i Löven. Eddie Levin? Hängt 19 kassar i Vimmerby och tacklar mest i ligan. En säsong i HV:s J20. Myles Powell levererar alltid. I Ingolstadt just nu - köp hem honom!

Dichow - Glifford

Lerby - Joyaux
Sjöholm - Fransson
Gustavsson - Hallquist
Landén - Annborn

Vanderbeck - Powell - AP
OSL - Stevens - Reber
Brännström/Levin - Dower Nilsson - Träff
WIN - Lindbäck - Pettersson

Om jag har en förkärlek för rightare? Kanske. Om man hoppas på ett par “för bra för allsvenskan”? Absolut.

2 gillningar

Tror Lindbäck går högre än en fjärde i HA. Skulle nästan våga sätta Måns i 2a.

Han har bevisat att han är mer än kapabel att knäppa 30+ poäng i HA.

Med tanke på Lindbäcks personlighet (snackar mycket, glädjespridare, verkar tagga upp folk, ger allt han har på isen och är inte rädd för att visa känslor) så skulle jag även kunna tänka mig Måns med ett C på bröstet om vi åker ner till HA i ärlighetens namn.
Han har liksom redan haft A tidigare så…

4 gillningar

Tror nog det är önsketänkande att ens våra juniorer stannar. Det finns SHL lag samt nykomlingarna i SHL behöver förstärka.

Varför spela för en klubb som skiter i vilket.

En klubb som skiter i vilket?

Hur det går

Du menar att ingen kommer vilja spela i HV för HV skiter ändå i hur det går för dom? Känner inte igen mig i det, men då får vi nog problem att hitta spelare öht. Tänker nog att HV bör ses som en klubb som kommer vara favoriter till att gå upp, kan betala bra och erbjuda mer speltid än i SHL…

1 gillning

Utan att ha koll på exakt alla namn så tycker jag din laguppställning ser spännande ut (hade helt glömt Brännan). Det jag gillar med din laguppställning, men i vissa delar saknar, är att man verkligen trycker ner bra allsvenska spelare ett snäpp i hierarkin. Ta Lindbäck, Träff, Brännan och Hugo Pettersson som exempel. De skulle nog kunna spela i en andrakedja i allsvenskan. Men vill HV ta sig upp, då måste man gå all in från början. Forsberg skulle ju vara en dröm att köpa loss, exempelvis. Sen tycker jag man ska gå på Kelleher – igen.

Backsidan är jag lite tveksam till. Här behövs nog ännu ett tungt namn. Men i övrigt gillar jag tänket.

Vi måste satsa från start. Gärna med ett whattafuck namn, likt Johan Larsson och Krüger

5 gillningar

Ja backar var inte helt lätt att hitta, hade velat ha in någon typ av härförare där. Håller med. Tror det är viktigt att dels ha en poängspruta på blå som kan få igång ett pp, samt en “förstaback”. BL får hitta en sån helt enkelt. Absolut, Foppa är ju en HA-dröm personifierad, men valde enbart spelare med utgående nu. Tänker att AP i det här laget får vara vår Foppa :slight_smile:

1 gillning

Tror faktiskt Forsberg skulle leverera mer än AP… Vi kör båda. Foppa i en första, AP i en andra :smiley:

1 gillning

Ska vi bli “för bra för HA” så börjar vi ju vara nåt på spåren… :slight_smile:

1 gillning