Lagbygget 25/26

Tror vi MÅSTE vara för bra. F-n. Känns lite lättare nu när man diskuterar en framtid. Även om det är en framtid vi helst inte vill diskutera. Tack för terapin!

7 gillningar

Så är det, lagbyggen kan vara en bra tillflykt då. Även grubblerier över en BP2-uppställning en onsdagkväll i Tingsryd har sina stunder… :sweat_smile:

1 gillning

Hade älskat att se Foppa i HV igen, men är tveksam att han någonsin kommer spela här igen, speciellt när vi öst pengar på spelare som är exakt 789 ggr sämre än Forsberg. Foppa har hjärta för HV, men HV har i mina ögon behandlat honom illa.

14 gillningar

Tänk om Eric Brännström ansluter nästa år för att ihop med brorsan ta upp HV till SHL, och bli eviga hjältar i Jönköping.

1 gillning

Undra hur det ryktades avtalet med Pilut kan tänkas se ut. Observera att ryktet är ett rykte. Vore sjukt om han ville lira i HA.

Tveksam om det finns någon av våra spelare som vill spela Allsvenskan. HV71 känns inte så familjär längre utan hit kommer man för att tjäna cash.

Det är bara att ge Pilut precis det han vill ha, finns det externa sponsorer till Teden så ska vi ha Pilut också :blush:

4 gillningar

Man tänker ju tanken på pilut men vågar inte tro det på allvar. Det är ju ett par sådana vi måste få in om vi skall upp direkt, toppen i as är bättre nu än senast vi var nere och en pilut plus en AP och kanske nån till på den nivån skulle vara en dröm.

Satsar vi med en stomme junnisar som många tror/vill kan det förvisso bli roligt att se deras utveckling men då kan vi nog glömma uppflyttning, och så fort juniorer utvecklas lär dom dra till shl så den vägen är egentligen inte möjlig om man vill upp. De drar ändå innan de är fullt flygfärdiga.

När vi gick upp våren -22 hade vi med allsvenska mått en extremt stark trupp på slutet, bröderna davidsson var väl fjärdekedja då och lindbäck platsade knappt i kvalet t ex, vi hade även en tränare i samuelsson som trots brister i taktik hade en förmåga att få ihop gruppen mot ett gemensamt mål och att få alla att acceptera sin roll oavsett vilken stjärnstatus de hade.

3 gillningar

Stommen kan absolut vara juniorer, kryddat med ett par seniora HV-spelare som Pettersson och Brännström. Spelare som Träff och Hugo Pettersson har redan nu visat att de håller högre nivå än exempelvis bröderna Davidsson, Kokkonen och Lindbäck i allsvenskan.

På det har vi Reber som har levererat bra i SHL. Tror denna trio skulle kunna vara en toppkedja i vilket allsvenskt lag som helst. Får vi med oss alla dessa tre ned i allsvenskan så skulle jag säga att vi har en bättre stomme än den vi startade med sist i allsvenskan. Säg att vi har Träff-Reber-Pettersson. Vill bestämt påstå att det är en bättre kedja än Davidsson-Davidsson-Kokkonen.

Men precis som du säger. Det kommer inte räcka med dessa. Vi kommer behöva ÄNNU bättre spelare. Men stommen kan vara juniorer, så länge det inte är de som förväntas vara våra ledande spelare.

1 gillning

Sen blir det förövrigt spännande att se om Blomman kan förvalta materialet. Han har ju faktiskt bara en toppsäsong i allsvenskan som tränare. I övrigt mediokra resultat. Skulle HV nu förlora kvalspelet så går vi in i allsvenskan med en tränare som aldrig vunnit en sjumatchersserie. På så sätt är han egentligen lika orutinerad i allsvenskan som han är i SHL, med tanke på att han måste leverera något han aldrig tidigare gjort. Vinna en sjumatchersserie, dessutom tre gånger i rad…

När ska man då som tränare vinna en 7-matchserie om man aldrig gjort det tidigare? Mesta handlar om truppen han förfogar över. Se bara på statistiken som någon tidigare postade om. Var det Tikka, Brännström och Tedenby. 70 matcher 0+2. Så katastrofalt dåligt så man finner inga ord.

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt :slightly_smiling_face:

Min poäng är att han i AIK inte vunnit en sjumatcherserie, oavsett om de varit topplag eller inte.

Förstår men vad vill du säga med det? Alla tränare står väl på noll innan du vunnit en?

Ja. Men alla har inte heller förlorat tre av tre möjliga, eller fyra av fyra möjliga om HV nu skulle åka ur.

Med denna truppen spelar det nog ingen roll om du så har en tränare som vunnit 10 av 10 7-matchserier.

Nu pratar jag, som du säkert noterade i inlägget du svarade på, om kommande år i allsvenskan. Skulle vi åka ur så har vi en tränare som har torskat fyra av fyra, med fyra olika trupper i två olika lag i två olika serier.

Det var min poäng. Att Blomman ska göra något i allsvenskan han aldrig i sådana fall tidigare lyckats med. Dessutom tre gånger om.

Jag förstår. Men. Skulle vi trilla ut så har vi en tränare i HA med rutin från SHL :rofl:

1 gillning

Jag anser att du som vanligt är inne på helt rätt spår. Men jag vill lägga till en sak, ge grabbarna en rejäl lön (det har vi råd med) så de inte överväger att få minimal speltid i ett SHL lag vid en eventuell övergång.

1 gillning

Gustav Lindström ett namn inför nästa säsong enligt Madhawk. OM vi håller oss kvar dvs.

Åker vi ur skulle jag vilja se Johan Olofsson och Christoffer Forsberg från MIF. Två riktiga hockeyarbetare som accepterar sin roll och ALDRIG gör en dålig match och dessutom bra fart under rören. Båda ryktas ju inte få förlängt med MIF, dessutom koppling till liljander.

Våra juniorbackar är en bra början, men sen måste vi satsa stort här. Det ska vara SHL-klass på resten av backarna. Sjöholm och Landen är för dåliga så nej tack. Hallquisth, Fransson och Viggo räcker.

Framåt tycker jag inte Andre eller Teden ska med ner. Vi behöver börja om. Brännström kan få vara kvar om han vill.

4 gillningar