Lagbygget 25/26

finns inte en chans i världen att varken Ang eller Day följer med ner i Allsvenskan.

1 gillning

Hade nästan blivit arg om jag såg Ang i HV nästa säsong, han förtjänar verkligen något riktigt…

“Om” det blir HA:
Jag är lite rädd att man återigen kommer köpa till sig ett lag som är starkt i HA, men inte håller på SHL-nivå.
För det är väl ändå en tillbakagång SHL man bör satsa på? Gör man det inte första säsongen blir det tungt i längden, som Djurgården fått lära sig.

1 gillning

Åker vi ur och inte har en kompetent coach så kommer vi inte gå upp igen, pga tramset om kontinuitet.

Även om vi har dubbel spelarbudget än övriga topplag så kommer det inte att räcka till tyvärr. Kommer inte bli samma uppslutning igen, speciellt om vi behåller dagens ledning.

Vi måste hänga kvar denna säsong och inte bara hålla på med floskler och ständiga bortförklaringar. Det är ett måste!

1 gillning

Samtidigt har ju Djurgården två raka finaler, och då var ju MoDo och framförallt Brynäs riktigt grymma.

Nu kör vi!!!

1 gillning

Om nu vår ledare ALI menar det hon säger att kontinuiteten är det absolut viktigaste, oavsett kvalite och kompetens så blir det enkelt. Alla spelare erbjuds förlängda kontrakt så att det blir kontinuitet på riktigt. Krävs det en löneökning så inga problem alls, viktigaste att förlänga alla.

Då är vi åtminstone konsekventa vilket är viktigt. Både underpresterande och överbetalda coacher och spelare ska behållas till varje pris. Sen kommer denna genuala idé om kontinuitet in absurdum bära frukt, troligen redan under nästa säsong.

Nej för helvete. Enda fördelen med att åka ut är ett blankt papper på laguppställningen. Finns max en handfull spelare man hade velat ha med sig ner. Om ens det…

2 gillningar

Jag tycker att vi ska vara kontinuerligt konsekventa och fortsätta jobba med kontinuiteten. Viktigt för trovärdigheten. Kan AB få förlängt så är det inte mer än rätt att även alla spelare får förlängt. Ingen särbehandling.

Kontinuitet som ska gälla inom HV71 har ALI bestämt.

Det är sant. Men det jag menar är att de byggt rejält för att gå upp två gånger, och inte lyckats. För varje säsong man blir kvar i HA så tär det såklart på ekonomin. Och HV har inte sysslat med annat än tärande på sin egen ekonomi, de senaste åren. Harvandet i botten av SHL har kostat betydligt mer än det smakat, givetvis.

1 gillning

Nu är jag visserligen mer intresserad av att diskutera ett allsvenskt lagbygge. Men OM vi utgår från att Anna-Lena, styrelsen och ledningen har rätt. Att det är kontinuiteten som är det som kommer ta oss framåt. Om vi utgår från att HV håller sig kvar i SHL.

Vad har vi då för trupp att gå in med när silly startar, vilka spelare har fortfarande kontrakt?

Alnefelt/Dichow/Glifford

Alsing-Day
Engsund-Hallquisth
X-X
X-X

Ang-X-Lenc
Luoto-X-OSL
Pettersson-Reber-Brännström
Träff-Tikka-WIN
Tedenby

Där har vi alltså grundstommen till kommande säsong – med Blomman som tränare.

Jag ser verkligen inte hur HV ska lyfta, även om vi håller oss kvar. Att stora delar av samma trupp med samma huvudtränare från en dag till en annan plötsligt ska bli ett bättre lag bara för att de får hänga ihop ytterligare en säsong känns… Ja, det kommer sannolikt inte hända.

Tror man på riktigt på Blomman som tränaren som ska lyfta HV i SHL har Liljander ett hästjobb framför sig.

Kort summerat skulle han behöva bryta kontrakt med i första hand Engsund, Alnefelt, Tedenby och Tikka. På det har vi tveksamma spelare i Dichow, OSL, Brännström och WIN. Lenc är dessutom på väg bort. För att få ordning på skiten skulle han nog behöva ta in 15 nya spelare…

Sjukt nog känns förutsättningarna faktiskt bättre i allsvenskan.

9 gillningar

Brännström-Tikka-WIN och Tedenby är spelare som måste bort oavsett serietillhörighet. Försvinner inte dom kan vi lika gärna lägga ner all elitverksamhet.

1 gillning

Där kan de i alla fall vinna matcher, för i SHL fungerar det oftast inte. Ser faktiskt fram mot Allsvenskan med nyfikenhet.

Men, jag trodde alla kontrakt bröts?

Inte Antons iallafall…

Jag syftar på spelare. Det var underförstått.

1 gillning

Du är rolig du… haha.

Jag tror såhär. Håller vi oss kvar i SHL så är det nog mycket för att spelare som Brännström, Tikka, Engsund med flera ”steppat upp” i kvalserien, medan det u själva verket handlar om en kvalserie mellan ligans två sämsta lag och där dessa spelare får chans att hänga med i spelet och detta ger i sin tur fortsatt förtroende för dessa herrar. Tikka är det största sänket av dessa tre. Brännström tror jag kommer studsa tillbaka. Det finns mycket där. Engsund har en högre nivå i sig. Dessa två kan vi få ut mycket mer av. Tikka däremot bara måste bort och ersättas med en toppcenter.

1 gillning

Jag tror ärligt talat Tikka lämnar efter säsongen oavsett serie.

@JonahHV71

Är du dryg åker du ut med röfven före. Sista varningen.