Jag är inte rädd för centersidan denna säsongen. Många av de nya kan spela center vilket betyder att risken blir mindre att man står helt utan centrar som förra året. Sen skulle alla vilja ha en världsklasscenter i laget men tror detta blir bra nog.
Lugn den kommer oxå. Backlund är klar!
Win och Tedenby ska väl inte spela annat än om vi (okej, Blomman) gör knäppa laguttagningar eller om vi har mängder av skador.
Annars borde 1-2 forwards vara skadade så med AP in har vi ett lagom antal shl-forwards.
Ang. Centrarna. Med tanke på hur många alternativ, intressanta alternativ, vi ser ut att få tillgång till så tillhör jag i den frågan team glaset halvfullt. Just nu.
Men. Det förutsätter att Blomman faktiskt vågar laborera med centrarna, och inte som i fjol hugger centeruppsättningen i sten från start. Som exempel att han vägrade testa Ang som center för att istället spela Tikka i en fjärde.
Grämer mig fortfarande över att vi hade alla möjligheter att sätta Tikka på läktaren - men helt frivilligt avstod.
Vågar han testa Ang som Center i år?
Eller är han livrädd för dumstruten?
Om Kloos kommer in har vi följande som kan spela center:
- Rousek
- Ang
- Lindström
- Woods
- Kloos
- Johnsen
- Reber
- Davidsson
Jag tycker Björn har gjort ett lysande jobb att täcka centersidan
Ungefär som Tikka då… han hade också ok leverans och var A i tre säsonger.
Jag är lite nyfiken på vad @Andersson711 förväntar sig av en renodlad center som inte våra C/W klarar av? Med tanke på att du rankar en botten 6-center som förstacenter om han hade spelat hos oss…
Och, med risk för att låta som en idiot, men är inte de renodlade tvåvägscentrarna lite på tillbakagång nu när man vill jobba med rörligare och spelskickligare backar?
Jag är också sjukt förväntansfull hur vi kommer ställa upp laget om Kloos kommer och AP förlänger. Jag är inte säker på att Johnsen kommer ta en plats direkt utan att det får ta tid för han att växa in i shl-kostymen. Sen får jag en känsla att det inte kommer spela extremt stor roll om man lirar i 1:a eller 4:e. Om man laborerar lite..
Luoto Heponiemi AP
Woods Rousek Ang
Pasic Kloos OSL
Reber LL Brännström
Verkar ligga bakom en betalvägg.
ingen aning då artikeln är låst
Jag förväntar mig ett stabilt centerspel och ändå en bra leverans av framförallt de första 2.
Idag har vi 1 kille som många hoppas på och en som ska flyttas in som C när han kommer hit.
Jag är inte övertygad alls om att de kommer slå väl ut.
Jag tycker som jag sagt innan att man gjort ett bra jobb med både backar och målvakter och vi har ett sjukt överflöd av forwards där de också finns klass på många positioner.
Detta är säkert sen 10e gången jag förklarar mig gällande centrar. För mig är hockey byggt med en ryggrad av centrar och målvakter. Det är liksom fundamentet i allting och slarvas det där riskerar hela skiten att falla ihop.
Jag kan inte se att man gjort ett bra jobb med just centrar. Vi har dom helt enkelt inte i laget, i mitt tycke.
Man siktar på ett bredare lag där kedjesiffror inte ska vara lika uttalat.
Man har en plan för spelarna, förklarar att det nog kommer röra sig bland forwards med diverse utlåningar och annat.
Typ så skulle jag sammanfatta det.
Sammanfattning:
• Stora förändringar i truppen:
Ny backsida, helt ny centerlinje och flera nya ytterforwards har kommit in.
• Fokus på puckskicklighet och jämnhet:
HV71 vill bygga ett fyrkedjelag med hög puckkompetens på varje position.
• Tydlig strategi bakom värvningarna:
Spelare som Lukas Rousek, Aleksi Heponiemi, Nikola Pasic och Andreas Borgman är värvade för att höja spelet med puck.
• Målet är att bli ett slutspelslag:
Efter två raka kvalsäsonger siktar klubben nu på ett tydligt lyft.
• Ingen traditionell fjärdekedja:
Man vill inte ha ett stort kvalitetsgap mellan första och fjärde kedjan – alla formationer ska kunna bidra offensivt.
• Stor trupp ger valmöjligheter:
17 forwards i nuläget (med fler potentiellt på väg in), vilket kan leda till utlåningar och andra justeringar.
• Nikola Pasic lyfts fram:
En speldrivande forward med stark puckkontroll och potential i powerplay. En spelare som kan användas på flera positioner.
Tackar!
Jag tycker mig se mer noggrannhet än på många år?
Ok. Jag är fortfarande inte helt med på vad du menar med stabilt centerspel och varför våra C/W inte klarar det.
Är det föra upp pucken på Davidsson-vis? Det är väl det man bl.a använder dagens rörliga offensiva backar till.
Playmakers? Rousek är ju typisk sån.
Teka? Ja där vet jag inte hur läget ligger. Det gör jag inte.
Nåväl. Skitsamma! Tack ändå
Jag säger inte att du har fel, absolut inte. Jag är mest nyfiken. Och ja. Det är lite mkt if when and buts nu…mycket som måste klaffa.
En center jobbar annorlunda mot en forward. För mig är en center bryggan mellan forwards och backar i uppspelsfasen, den som gärna fördelar puckar på forwards och även den spelaren som täcker upp när backar sticker offensivt och är tillsammans med dessa de första att försvara i vändningar.
Jag kanske är helt fel ute men det är en bild av typiskt centerjobb för mig.
Absolut, köper det. Men det finns W som är bra även som C och tvärtom - för sååå stor skillnad är det inte. Större skillnad mellan B och C/W och ändå fixar en sån som Laleggia båda rollerna.