Lagbygget 25/26

Klart de finns jättemånga duktiga fw som kan spela c, naturligtvis.
Sen tycker jag de är en jäkla skillnad på c och fw men ja, där är vi oense. En bra forward kan du bli genom att vara en jävla bålgeting och jaga som en idiot genom att vara intensiv. En center behöver en helt annan smartness, tycker jag.

Björn verkar ju satsa rätt mycket på att Rousek ska spela center, eller har jag fått det om bakfoten? I så fall påminner det ju om hur han använde Koukkanen i Danmark?

1 gillning

Jag kan inte se att BL sagt att Rousek ska spela C.

Kolla presentationen på HVs hemsida

Därtill gissar jag att det är Blomman och inte Freijd som formar laget :wink:

Så här ser jag på centerdiskussionen.
Liljander bygger en trupp som är lite stöpt i samma form. Alla ska vara duktiga på att hålla och flytta pucken inom laget (högt hockey IQ/spelförståelse). Detta ska genomsyra alla backpar och alla formationer. Du kan vara en duktig forward utan hög spelförståelse om du har andra väldigt spetsiga egenskaper. Det förutsätter att du har kedjekamrater som kan komplettera bristerna. Har du många forwards som har hög spelförståelse så behövs inte de klassiska Davidsson-centrarna på samma vis.

Win/Tedenby/Tikka är väl ett bra exempel där kedjan är byggd på motsatt vis. Då blir det high chaparall och de framstår som juniorer allihopa.

Pasic som ett annat exempel verkar vara en typisk smart forward, med hög % lyckade zoningångar, hög pass % till slottet. Har vi två till spelare i samma kedja med samma egenskaper så behöver centern egentligen bara kunna teka också.

…. Tikka?

1 gillning

Nu menar jag inte att centern bara ska kunna teka. Utan att det i princip bara skiljer forward och center åt att kunna teka i egenskaper (om han spelar med två smarta forwards).

Jo det är ju den traditionella centerrollen du beskriver. Jag tror dock backarna har fått en mer avgörande del i puckfördelningen i uppspelen de senaste åren , det är mer puckskickliga backar numera i hockey och dessa har även en avgörande roll när det gäller att fördela pucken i offensiv zon genom att agera playmakers på offensiv blå.

Samtidigt tycker jag mig se att det finns färre rena offensiva centrar som ska slå de avgörande passen och att många lag kör numera mera allround centrar som kanske främst är defensivt starka i ledande roller. Playmakingen får ofta backar och nån ytter ta.

Huvudsaken för mig är att man har någon eller ett par offensiva puckgenier typ omark eller lasch även om just dom är yttrar som kan slå de avgörande passen, och det har vi förhoppningsvis nu med Rousek, hepo och kanske pasic.

Blev lite rörigt det här när jag har flera tankar samtidigt här men jag känner mig inte orolig över centrarna, bara vi nu tar in en playmakerback till.

1 gillning

Vet inte om de var i Vita gula blå podden eller sanny och svensson podden de sa detta att Rousek skulle passa bra som center för de hade sätt statistik på han är väldigt duktig i egenzon i spelet mellan back och forwards som en typisk center ofta gör.

Om nu Kloos är klar är de Kloos, Rouchek och Hepo som ska ta nån av de 2 översta centerplatserna, en av dessa kommer hamna på vinge och sponant känns de står mellan Hepo och Rouc

Heppo blev ju presenterad som center

Jag ser också noggrannhet. Men därtill mycket nytt som ska förvaltas med dess innebörd. Jag är inte där att jag kan säga att det blir bra.

Vi kommer vi varse, ser jag att man hanterar matcher, ta poäng i större utsträckning ja då börjar det med förhoppning gå åt rätt håll.

Fick sällan igenom skotten i PP och sämst skotteffektivitet i laget på 3.85% (faktiskt nästan sämst i hela SHL), inte direkt imponerande. Skottet funkade bra i HA men knappast i SHL.

Är det bara jag som är gammal och tycker att alla som inte är backar är forwards? Centerforward och ytterforwards eller om man så vill höger- och vänsterforward. Jag blir galen av alla inlägg där centern inte är en forward. :grin:

1 gillning

För mig är centern en center. Eller ja, han va. Jag har fått förklarat för mig att sånt är oviktigt så det stämmer nog.

Summa sumera. Vi vill inte ha en ny Borgy. Som används fel. Vi vill ha rätt spelare på rätt plats.

1 gillning

Alltså. Pasic är väl i dagsläget inte nån superstjärna på något sätt och vis. Men en mycket spännande värvning med uppsida, absolut! Så med Pasic in så måste jag nog säga att forwardssidan inte sett så här intressant ut sedan… Ja, jag vet faktiskt inte. Ni tror väl att jag ägnat kvällen åt att hälla i mig folköl (alternativt slagit mig riktigt hårt i skallen) om jag drar till med guldåret 16/17…

Varför då, då?

Jo, för att precis som Anton säger i intervjun. Vi går helt klart för FYRA spelförande kedjor. Det är slut med dökötts-rekryteringarna. Det var det länge sedan vi såg i HV.

Visst, det finns fortsatta frågetecken kring centersidan (för ja, faktum är att vi saknar de naturliga centrarna. Även om jag tror och hoppas vi kan laborera fram en bra centersida på de alternativ vi har). Och ja, visst är det ett hopplock deluxe. Att spela i hop ett halvt nytt lag är en utmaning för vilken tränare som helst.

Men kollar vi bara namn för namn. Ja, då kittlar det till. I skrivande stund kan vi liksom hålla samtliga av Tikka, Tedenby och WIN utanför laget. Om vi vill. Ett otroligt lyft.

Då är jag faktiskt lite mer frågande till backsidan. Alsing har en enorm hög lägstanivå. Borgman SKA/MÅSTE vara klass. Sen ställer jag mig lite frågande till Hansson (om han nu är stjärnvärvningen som ska in). Jag vet inte, men I have a bad feeling som vägrar försvinna. Och bakom dem blir det tunnare. Här saknar jag ytterligare en back av högsta klass. Så ja, här skulle jag vilja se en riktig bomb in. Ni vet nog vad mitt och allas önskenamn är.

Så. Kan vi få in Kroos… Kloos och krydda med AP, samt den där toppbacken. Då skulle jag säga att Björn gjort en helt makalös silly. På pappret.

11 gillningar

Var inte Hults lagbyggen lite så dock?

Förlåt, men Kloos-Kroos-skämten blir aldrig gamla :rofl:. Kan också vara min knäppa humor iofs…

1 gillning

Jo, i tanken var det nog Hults önskan. Skillnaden mot Björns agerande den här sillyn är att Hult var väldigt försiktig general. Hans byggen gick väldigt mycket ut på att värva tredjekedjespelare (Fröberg och Figren är två bra exempel) för en högre roll, varpå spelarna under förväntades ta steg varje år. 16/17 blev väl lite av en lyckträff på så sätt att både spelarna högst upp i hierarkin levererade samtidigt som de unga tog jättekliv.

Tänk dig typ att Pasic värvats till en andrakedja och förväntats leda lagets andra PP samtidigt som man sätter resten av hoppet till att Träff och Reber ska producera i en tredje. Det hade varit the Hult-style.

Nu köttar Björn verkligen på. Kommer Kloos in så har vi mer eller mindre nio spelare där alla kan slåss om en plats i förstakedjan och första PP. Så var det inte på Hults tid.

4 gillningar

Där har du ju såklart rätt, visste jag ju också egentligen, men ville ändå ställa frågan

1 gillning